nihka skrev 2014-01-09 20:58:35 följande:
Merit Wager representerar inte en myndighet utan är en privatperson som uttalar sig.
Om man ska hårddra det är det "olagligt" att ens söka asyl i Sverige eftersom det inte finns något "lagligt" sätt att ta sig in i landet för att söka asyl samtidigt som du inte kan söka asyl annat än i landet. Samma paradox gäller för att stanna kvar efter ett utvisningsbeslut. Personer som inte lämnar landet är inte "kriminella" även om de inte vistas i landet lagligt så innebär det inte att de vistas här olagligt. Inte nog med att det inte finns någon straffpåföljd man har rätt till villkorad hjälp.
Jag menade inte statslösa. Det är ganska vanligt att beslut om utvisning fattas fast beslutet i praktiken inte kan verkställas och dessa personer är inte kriminella som inte packar sig iväg. De kan helt enkelt inte. Läs mer nedan under rubriken "Del 3. Efter avslag". Det är visserligen en amatörsajt, men i mitt tycke en som förklarar asylfrågor på ett tydligt sätt.
www.sanna-ord.se/asylnytt/flykt/dummies.html
Jag tycker att vi kan ha ungefär de nivåer vi har nu. Människor med utländsk härkomst utgör ca 10% av befolkningen och det är inte för mycket enligt min åsikt. Antalet flyktingar som kommer måste fluktuera för att möta upp ett fluktuerande behov. Det är naturligt att det blir toppar vid konflikter. Däremot tycker jag att det vid "tillfälliga konflikter" ska ges fler tillfälliga uppehållstillstånd i stället för permanenta direkt. Sedan är jag för att komma åt det asylfusk som finns så de som får stanna verkligen är de som behöver hjälp.
Det är också så i Sverige att personer som ljugit eller vilselett i sin asylansökan kan bli av med sitt uppehållstillstånd om det de falsifierat var grunden till att de beviljades uppehållstillstånd. Exempelvis kan någon som ljugit om sin ålder skickas tillbaka om omständigheten varit att det inte har funnits ett mottagande i hemlandet för barnet under 18 år. Om det visar sig att personen är myndig behövs inget mottagande.
Klart man kan förändra attityder. Man måste lobba, lobba, lobba, lobba lite till och föregå med gott exempel. Det är ett långsiktigt arbete. Jag tycker det är skamligt hur EU beter sig mot Italien. Klart de släpper igenom flyktingar för vidare egentransport genom resten av EU för att inte själva tvingas ta hand om i stort sett varenda kotte som söker asyl i Europa.
Först och främst är Merit Wager en av de mest kunniga i Sverige på området. Men om inte hon duger får du väl gräva i utlänningslagen och se om du kan finna stöd för din uppfattning:
0 § Om en utlänning vägrar att följa ett beslut som Migrationsverket har fattat med stöd av 4, 5, 6, 8 eller 9 §, får verket begära hjälp av polismyndigheten för att verkställa beslutet.
15 § Beslut om avvisning eller utvisning som inte innehåller någon tidsfrist för frivillig avresa ska verkställas snarast möjligt.
Innehåller ett beslut om avvisning eller utvisning en tidsfrist för frivillig avresa ska utlänningen lämna landet senast när tidsfristen löper ut.
15 a § Har en utlänning inte lämnat landet när en tidsfrist för frivillig avresa löpt ut ska den myndighet som meddelat tidsfristen meddela ett återreseförbud. Återreseförbudet ska bestämmas till ett år.
Kan vi lämna det nu?
Tillfälliga uppehållstillstånd vid konflikter. Där håller både SD och jag med dig.
Det är skillnad mellan kan bli av med sitt uppehållstillstånd och SKA bli av med detsamma. Kan inte dra mig till minnes något fall där det skett vid lögn. Åtminstone inte vad gäller vuxna. Man har ju gubevars infört "Lean" vid Migränverket. Ett ärende får ju inte ta tid varför det kan ta ett tag innan lögnen avslöjas. 90% av de som söker asyl har slängt sina identitetshandlingar vilket innebär att vi inte vet ett piss om dom vi släpper in. Naturligtvis slänger de sina pass och ID eftersom de tror sig veta att det enda sättet att få stanna är via en uppdiktad historia som inte går att kontrollera. "Legenden" den asylsökande ofta kommer med, finns tillgänglig på flera språk på Internet. Uppdiktade historier som låter väldigt lika varandra. Läs gärna Zulmay Afzalis "En flykting korsar ditt spår"
-citat-
En av killarna som låg på sin säng gick upp och sa till mig: ”Vad är det med dig? Är du från Migrationsverket eller är du polis? Eller är du bara korkad? Du måste vara dum i huvudet om du inte vet att alla, varenda en som kommer hit ljuger. Så är det bara. Så berätta för oss om dig så att vi kan hjälpa varandra att hitta på bra asylhistorier. Du
kan ge oss lite information och vi kan ge dig en del tips.” Efter att ha hört detta tog jag en paus och sa sedan: ”Sorry, killar, jag hade ingen aning om det ni har berättat för mig, jag svär att jag inte visste någonting om lögnaktiga historier. Men varför tror ni att svenska myndigheter ska tro på lögner?”
Då sa en av dem att man bara behöver vara på sin vakt och servera en bra historia och spela lite lidande. ”Lita på mig”, sa han, ”de kommer att tro på oss. Jag känner många som fått uppehållstillstånd bara genom att ljuga bra. Förresten, min vän, vad heter du?” Jag sa mitt namn. ”Okej, Zulmay”, sa han, ”lyssna på mig! Om du säger att du inte vet hur man ska göra för att få uppehållstillstånd här, då har du inte en chans.
Du måste förbereda och bygga en historia som har alla de ingredienser som behövs och som jag ska berätta för dig om.” Jag tackade för att de berättat allt detta för mig och sa att jag kanske kommer att förstå mer om vi pratar igen lite senare. Men nu var klockan nästan halv sex och det var dags att äta, så vi gick till matsalen. Medan vi stod i matkön såg jag mig omkring, jag svepte med blicken över alla människor som stod där. Många kunde jag ana var tidigare gängmedlemmar och kriminella i sina hemländer genom deras tatueringar och sätt att tala och röra sig. Jag hade ju nyligen själv råkat ut för människor som försökte stjäla mina ägodelar. Efter samtalet med de afghanska männen i rummet jag skulle sova i, var jag en aning chockad och kände att svenskarna öppnade portarna till sitt hem och vad förde vi invandrare med oss? Jo, lögner och bedrägerier! Är det så man ska tacka eller återgälda svenskarnas generositet och vänlighet? Jag mådde riktigt illa.
-slut citat-
Så, om fusket kunde stävjas hade vi inte haft dagens problem eftersom många av de som kommer hit vackert fått återvända till något av de kanske 7 EU-länder de passerat på vägen hit.
Håller med dig vad gäller Italien också. Nu råkar de flesta komma via Italien, Grekland och Malta och de har inte heller plats eller ekonomi att klara av volymerna. Men att det är just Sverige som får det tvivelaktiga nöjet att ställa upp när ingen annan vill är inte acceptabelt. Och att man dessutom från svensk sida går ut och talar om vilken fantastisk möjlighet och vilket ekonomiskt välstånd som väntar oss tack vare detta är djupt ohederligt och ett förakt mot den skattebetalare delen av befolkningen, invandrare som svenskar. Kostnaden ligger nu på ungefär 2500 kr per månad per förvärvsarbetande svensk. Jag och min sambo skulle verkligen behöva de 5000 kronor som utan att fråga folket, plockas av oss varje månad för att bekosta den djupt ansvarslösa politiken som tillåter lögnare och kriminella att få fotfäste i landet.