JTA skrev 2013-11-09 11:49:52 följande:
Hopblandning av invandrare och flyktingar är ju legio i debatten, håller helt med om det, men vanligtvis handlar det om att försöka dölja problemen med flykting- och anhöriginvandring.
Har problemet du tycker dig sett att göra med att Ekeroth poängterade att över hundratusen fått uppehållstillstånd på ett år i Sverige? Och att i denna siffra återfinns både flyktingar och arbetskraftsinvandring? Det var en replik på påståendet att många av dem var återvändande svenskar. Så det är väl en korrekt observation av Ekeroth?
Vad tycker du annars om Ekeroths påpekande att de invandrare som återvänder i hög grad är västerlänningar, samtidigt som t.ex. irakier återvänder i mycket liten omfattning?
När man börjar i den ände Ekeroth gör är det sedan totalt kört på förtroendefronten för min del - I SYNNERHET när man har varit ute och viftat med järnrör tidigare, och dessa är inte de enda fadäserna! I vilket normalt parti som helst skulle en sådan clown aldrig få något talutrymme överhuvudtaget alls, men bland SD-are tas han på fullt allvar, vilket tar oss tillbaka till ursprungsfrågan "Varför hatar folk SD".
Statistik för både invandring, anhöriginvandring och siffror på beviljade uppehållstillstånd för asylsökande är fritt tillgängliga bl a på migrationsverkets hemsida. Ekeroth borde inte ha några som helst problem med att hämta relevata uppgifter därifrån, men det har han tydligen.
Bland gruppen invandrare är hemvändande svenskar den ensamt största gruppen men alla de andra grupperna tillsammans är fler i antal än gruppen hemvändande svenskar. Bland de hemvändande svenskarna finns också exempelvis nysvenskar, och bland ickesvenskar finns exempelvis svenskfödda som bytt nationalitet, så statistik kan man bolla med lite hur som haver beroende på vad man vill visa med den.
Varför just irakier återvänder i mycket liten omfattning vet jag inte, men jag skulle tro att många av de irakier vi har här har varit här ganska länge och hunnit etablera sig. Störst är väl viljan att återvända om man inte varit hemifrån så länge och de krig Irak har varit inblandade i har varit långdragna. Det senaste som slutade 2010 varande i ca 8 år och iran-irakkriget varade också i 8 år. Det var bara gulfkriget som var kort. Sedan vet jag att en del länder inte tar tillbaka dig om du en gång "förrått" landet genom att lämna. Den som vill återvända får hoppas på regimbyte.
Jag tycker att debatten sällan handlar om hur det verkligen ser ut utan handlar mer om att SD-are och andra främlingsfientliga och rasister lägger in sina sneda värderingar i diverse statistik och hela kvalitetsdebatten därför utgår.