Lejonmamman01 skrev 2013-11-10 20:16:16 följande:
Om det där ska syfta på mig, så har jag aldrig skrivit det där. Jag har inte ens Facebook. Det räcker mer än väl att läsa på Avpixlat, där de samlar just sådana absurditeter från kommunerna. Många skolor har ju t.ex. redan slutat med Luciatåg, julspel, adventsstjärnor och adventsljusstakar av hänsyn till de muslimska eleverna. (Det var visst speciellt viktigt att stjärnor inte var sexuddiga och stakar inte sjuarmade, för då blev det judiska symboler som kränkte muslimerna enormt.)
Så ett förbud mot julgran i skolor, daghem, på sjukhus, vårdhem, stadshus, socialkontor och andra offentliga byggnader ligger kanske inte alls långt bort.
Julgranen med julgranspynt är ingen religiös symbol så du kan vara lugn.
Skolor plockar bort religionen ur skolorna för att religion annat än ämnet där man läser om religion inte hör hemma i den moderna konfessionsfria skolan. Det har inget med muslimer att göra över huvud taget.
Julspel med religiöst innehåll får barn ägna sig åt på fritiden i den kyrkas regi familjen själva väljer. Adventsljusstakar och stjärnor är OK i skolan, och även om det skulle finnas en och annan som motsätter sig (jag har aldrig hört någon muslim tycka annat än att de är fina i mörkret om de tycker något överhuvudtaget) så finns det inget stöd för att ta bort dem.