realist14 skrev 2014-06-28 11:04:27 följande:
Berätta för en okunnig då, hur ser det ut?
Hård kontroll av alla vad gäller sjukdomar?
Koll på vilka vi släpper in?
Fridfulla förorter utan problem? Tell me, jag är uppriktigt nyfiken. Har jag fel så blir jag bara glad. Vill inte må dåligt över hur landet ser ut.
Du vill alltså att det ska lagstiftas om obligatoriska hälsoundersökningar för "alla".
Jag vet inte vad du avser med alla. Alla invandrare eller alla som rest utomlands på semester och kommer tillbaka från t ex europeiska länder där MRSA, VRE och liknande är betydligt vanligare än här?
Finns det propåer från t ex Smittskyddsinstitutet om att inresorna till Sverige utgör en nationell hälsorisk som behöver kontrolleras bättre eller är det av politiska skäl du anser att hälsokontroller måste vara obligatoriska för "alla"?
Utan att vara särskilt insatt så gissar jag att Migrationsverket gör hyfsat bra bedömningar av vilka vi släpper in. Anser du att bara de som kan styrka sin identitet med giltiga identitetshandlingar ska släppas in? Vilka skulle i så fall konsekvenserna bli?
Utanförskapsområdena har alltid inneburit problem. Min första egna lägenhet var i ett sånt. Då var det finnar, alkoholister, narkomaner som ansågs sätta sin prägel på mitt område. Mina närmsta grannar var två alldeles äkta svenska heroinister som spelade samma låt nätterna igenom och rastade sin schäfer i loftgången.
Invandringen har knappast förbättrat dessa områdens rykte. Nu liksom förr fungerar de främst som genomströmningsområden, men nu liksom förr blir somliga kvar. Jag vet inte riktigt vad som borde göras för att förbättra integrationen och motverka segregationen. Gör du?
Däremot minns jag ett replikskifte mellan Reinfeldt och Åkesson i samband med upploppen i Husby. Åkessons fokus låg helt på de som kastade sten medan Reinfeldt låg på de boende i områdena som försökte komma tillrätta med problemen.
Replikskiftet var intressant också såtillvida att Åkesson till slut insåg vilken slät figur han utgjorde och då i stället framstod som en tillrättavisad skolpojke som nickade instämmande till Reinfeldt tal om positiva krafter.
Jag kan ta fram replikskiftet om du vill, en riktig höjdare i sitt slag.