Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

Dorian Ertymexx skrev 2014-06-24 22:58:33 följande:
    Jo, många av de mer extrema SD-fantasterna ägnar sig tyvärr åt sådant. Som om de flesta inte ändå redan fattat vad de håller på med. Fånigt.
    Philipsson skrev 2014-06-25 14:55:47 följande:
    Tröttsamma SD-hatare. Skaffa dig ett liv ist för att hata.

Jag gissar att Philipsson är på tok för upptagen med sig själv för att notera vad som är uppenbart för så många andra.

Vad gäller hens iakttagelser om Dorian så bär de en tydlig prägel av Philipsson.

"Skaffa dig ett liv" är för övrigt en av de vanligare kommentarerna på nätet. En av alla dessa märkligheter som uppstått i ett gränsland där lusten att skriva något elakt är så mycket större än förmågan att göra detsamma.

Av någon anledning kommer jag att tänka på Sonja Åkessons Vaggsång

Lillan snusar i skönan säng
    katten klöser på grönan äng

Grannfrun sitter i fönstret och syr
    mamma är bakfull och ligger och spyr

Pappa tog kärran och rattade bort
    flickor finns många, och livet är kort

Mormor ligger i cancer och dör
    vinden sjunger här utanför

Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2014-06-26 11:38:16 följande:

Om du tycker det är jobbigt att människor uttrycker sina negativa synpunkter om SD i en tråd som heter " Varför hatar folk SD?" så tycker jag att du ska göra det du sagt att du redan gjort och lämna tråden. Du kanske mår bättre då.  
    Framförallt är det väl en smula ansträngande att Philipsson har så svårt att hänga med.

Det lär väl vara ett tiotal gånger i den här tråden som hen och andra har påstått att Dorian hatar SD - och vid åtskilliga tillfällen har då Dorian förklarat att han inte hatar.

Det blir så tröttsamt med ett bjäbbande som antingen bygger på att man inte kan läsa ordentligt eller också tror att man har förmåga att läsa av människors innersta känslor över nätet.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-06-26 23:34:33 följande:
    Du verkar ha mkt svårt att fatta att jag inte vill bli kallad för "hen", eftersom jag är en "han", vilket jag har påpekat flera ggr i tråden.

Fast det kanske handlar om nån freudiansk grej i ditt fall, d.v.s. att du själv är lite hennig av dig och vill fösa in alla andra i den fållan. Nåt skäl måste det ju liksom finnas, om det nu inte bara är det att du är oerhört trögfattad.
    Jo, jag minns att du påstod att du borde omnämnas som han, inte hen.

Vad jag däremot inte riktigt förstår är varför jag skulle tillmäta detta påstående större betydelse än det där du påstod att du skulle lämna tråden

Min uppfattning är att du gör dig själv till en strålkärring när du påstår att du vet vilka som hatar SD, så egentligen är väl fröken Philipsson - en gammal ungmö - mest passande.
    Philipsson skrev 2014-06-02 12:58:47 följande:
    Jo, det ligger nåt i det. Jag är ju inte Sd-hatare så därför borde jag väl inte skriva i tråden heller. Detta inlägg blir mitt sista i tråden, således.
  • FDFMGA
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-06-27 09:31:55 följande:

Jag kallade FMGA, som han hette då, för "hen" en gång. Det var lite som att skita i ett blått skåp fyllt av ond jord.

Aj då, tog du så illa vid dig. Det var inte min avsikt, efter vad jag minns.

Jag tror att det är enda gången jag överhuvudtaget tagit upp att det kanske är lämpligare med han än hen. Bakgrunden var den där nästan oändliga "hen"-tråden där såväl du och jag som Philipsson eller Faber var aktiva.

Du som en av de som var mot användningen av hen, därav min kommentar om ditt användande av hen i dess föraktfullt negativa betydelse.

Lustigt förresten att hen har kommit för att stanna, men med två betydelser - dels som anhängarnas neutrala pronomen och dels som motståndarnas föraktfulla kastraktion av en person.

Inte så länge sen ett av mina barn kom hem från en aktivitet och förklarade att det börjat en hen i gruppen.

Hursomhelst. Att du är den enda jag rättat kan du ta som en komplimang. Det innebär åtminstone att jag betraktar dig som kommunicerbar.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2014-06-27 09:53:14 följande:
    Den som inte tycker om SDs politik och dess företrädares och anhängares handlingar och retorik kallar hen för SD-hatare och vänsteraktivister ofta utan att ha den blekaste om hur personerna röstar, så det verkar som hen tycker man får kalla folk lite vad man vill.
    Tror det handlar om gränslöshet. Visst kan man skaffa sig en uppfattning om personer som är aktiva här på FL - men jag gissar att man ofta skulle bli förvånad om man mötte personen bakom en signatur i verkligheten.

Tror dock inte att Philipsson skulle förvåna mig.
  • FDFMGA
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-06-27 10:05:35 följande:
    Illa vid mig. Nä. Då var det värre den gången du började orera om mina eventuella mentala tillkortakommanden. Det är en av få gånger jag blivit förbannad på riktigt över något som skrivits till och om mig på nätet. Att "hen"-grejen skulle få den effekten den fick hade jag nog redan då på något plan räknat med.
    Jo, jag är medveten om att jag sårat dig djupt.

Jag kommer ihåg ditt inlägg i Moraltantstråden där du förklarar att jag är den vidrigaste person du mött på nätet.

Jag tror du borde försöka komma över det där. Jag är inte det, det kan jag garantera.
  • FDFMGA
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-06-27 12:52:04 följande:
    Det skrevs i affekt vilket jag har för mig jag även klargjorde den gången, ganska snabbt inpå inläggets tillkomst. Jag står fast vid att du befann dig väldigt långt på fel sida gränsen, även om min reaktion möjligen var överdriven.

Det finns rätt många som för fram och försvarar konstigare och för mig mer främmande åsikter än dem du har här om man ska se det rent krasst, men när det övergår till kritik av det jag skriver till kritik av mig som person är jag inte den som tar sådant stillatigande.
    Det är inte utan att jag förstått det.

Min utgångspunkt är att det måste vara möjligt att någonstans bestämma att gå vidare i stället för att älta inbillade eller verkliga oförrätter man anser sig ha drabbats av.

Vill du tro att jag blev upprörd när du kallade mig "hen" kan jag naturligtvis inte hindra dig men min minnesbild är att jag tyckte det var lite roligt.

Jag gissar att de flesta av oss kan råka ut för sådant som gör oss förbannade på ett nätforum. Vill jag bli förbannad så får jag gå till känsliga rummet och läsa kommentarerna till någon personlig frågeställning, företrädesvis från "anonym" - då kan jag undra över behovet av att göra någon illa.

Våra diskussioner ligger ganska långt tillbaka i tiden och jag uppfattade dem som ett givande och tagande där jag replikerade på dina förutfattade påståenden om andra med lika förutfattade om dig.

Inte särskilt produktivt och vad mig anbelangar kan dessa diskussioner gärna få vila i frid. Det vill säga jag anknyter bara till dem då du tar - som nyss i tråden -  upp dem. Inte annars.
  • FDFMGA
    realist14 skrev 2014-06-28 08:59:48 följande:
    Du har så rätt. När det rör dessa frågor finns med autmatik en uppdelning ganska direkt- vi som är goda- de som är onda. Man demoniserar sd-väljare ganska så frekvent och är så ivrig med att måla ut bilden av den lågutbildade ointelligenta och onda sd-väljaren som med alla medel ska avskräcka folk från att pipa ett knyst om alla problem vi har i samhället.Tex:
    www.etc.se/ledare/enligt-emanu-sd-politiker-som-dromde-om-korkort

Vi och dem är förbjudet begrepp, i alla fall utom då verkar det som.

Man hänger gärna ut sina vänner och bekanta, till och med bryter bekantskapen i vissa fall, det går på en milliesekund att bli en ond person, bara antyd at du ev funderar på att rösta på sd, medan man försvarar allt skit som sker i invandringens spår, som om livet hängde på det.
    Liite märkligt beteende, känns inte ens friskt.

Jag har som du, flera vänner med ickesvensk bakgrund och håller med helt i dina sista två meningar.

Har inte bestämt mig ang valet än, men jag orkar inte se sverige mer som ett land som alla sliter och drar i och ska mjölka på resurser.
    Ett sverige som bara hukar och har tappat förmågan att sätta gränser och ställa krav, lite som en förvirrad dement farbror som tar fram plånboken och ska ge- bara någon kräver det.

Det är snudd på obehagligt.
    Så du är alltså invandringskritiker ur ett högerperspektiv.

Jag ser inte alls ett Sverige som förvirrat tar fram plånboken och ska ge bara någon kräver det, oavsett om det handlar om invandrare eller svenskar som kräver.

I viss mån kan jag i stället se ett Sverige som under en period styrts medvetet på ett sätt som har inneburit att man slösat bort resurser för att få till en förändring där fokus i betydligt större utsträckning har legat på det privata än det offentliga.

Follow the money är en rätt behändig fras - om man försöker göra detta så finns det just nu ett enkelt svar som används av högerpopulistiska partier runtom i Europa: invandrarna - men så finns det ett helt annat svar som man kommer fram till om man verkligen försöker följa pengarna.

Åtminstone förr brukade kommentatorerna av V75 på TV4 alltid säga -  nu ska pengarna fördelas inför upploppet i sista avdelningen, apropå din metafor där Sverige är en givmild dement farbror. Sett till min TV4-metafor har man noll rätt på kupongen om man tippat invandrarna/bidragstagarna som vinnare i fördelningskarusellens olika avdelningar.
  • FDFMGA
    realist14 skrev 2014-06-28 10:32:48 följande:
    Jag tror att ska man ta på sig rollen som störst vad gäller invandring så måste man vara stark.
    Det fungerar inte att vara som en parodi på Friggebos- låt oss nu alla sjunga istället- så löser vi problemen, we shall overcoooome....

Om du minns den.

Jag tycker det vore underbart om man kunde få känna att bara de verkligt behövande fick komma, att vi satte krav, på hälsoundersökning på de som kommer bland annat. Att tydliga regler och förhållninsgssätt gäller.
    Men nu blir det inte så.

Om jag ska raljera lite så känns det som att det är svårare att komma in på en stureplanskrog än i landet.

Man kan "mygla sig till" rättigheter. påståenden ifrågasätts inte, säger du att du kommer från en plats så är de så...påstår du att du kommer ensam så är det så, även om en hord släktingar väntar i kulissen och plötsligt magiskt är återfunna.

Många försvarar det. påstår att man gör det man kan för att komma till det förlovade landet, men det fungerar inte att tolerera sådan och göra det lönsamt.
    Det slår tillbaka, folk blir mer fientliga eftersom de inte känner just det jag skrev, att vi tar emot de som behöver. Många känner sig lurade, och det i kombination med hur det ser ut på många platser...man behöver inte rota länge för att hitta skräckexempel om vi säger så.

Och vad gäller de förorter där inte ens utryckningsfordon kan köra in, där har vi ju vikt oss helt, inte svenska lagar som gäller där verkar det som.
    Jo, jag har förstått att det är din bild av hur "invandringslandet" Sverige ser ut. Du är inte ensam om den, utan delar den med ungefär 10 procent av befolkningen.

Och ur det perspektivet blundar resten för hur det verkligen ser ut, någon enstaka gång vågar vi oss till förorten för att föreslå att vi gemensamt ska sjunga We Shall Overcome i förbrödningens tecken och förstår inget alls när vi möts av publikens hån.

Som jag ser det tycks den schablonen av pk-folket vara nödvändigt för att "invandringskritikern" ska kunna få ihop sitt trebitarspussel.
  • FDFMGA
    realist14 skrev 2014-06-28 11:04:27 följande:
    Berätta för en okunnig då, hur ser det ut?

Hård kontroll av alla vad gäller sjukdomar?
    Koll på vilka vi släpper in?
    Fridfulla förorter utan problem? Tell me, jag är uppriktigt nyfiken. Har jag fel så blir jag bara glad. Vill inte må dåligt över hur landet ser ut.
    Du vill alltså att det ska lagstiftas om obligatoriska hälsoundersökningar för "alla".
    Jag vet inte vad du avser med alla. Alla invandrare eller alla som rest utomlands på semester och kommer tillbaka från t ex europeiska länder där MRSA, VRE och liknande är betydligt vanligare än här?

Finns det propåer från t ex Smittskyddsinstitutet om att inresorna till Sverige utgör en nationell hälsorisk som behöver kontrolleras bättre eller är det av politiska skäl du anser att hälsokontroller måste vara obligatoriska för "alla"?

Utan att vara särskilt insatt så gissar jag att Migrationsverket gör hyfsat bra bedömningar av vilka vi släpper in. Anser du att bara de som kan styrka sin identitet med giltiga identitetshandlingar ska släppas in? Vilka skulle i så fall konsekvenserna bli?

Utanförskapsområdena har alltid inneburit problem. Min första egna lägenhet var i ett sånt. Då var det finnar, alkoholister, narkomaner som ansågs sätta sin prägel på mitt område. Mina närmsta grannar var två alldeles äkta svenska heroinister som spelade samma låt nätterna igenom och rastade sin schäfer i loftgången.

Invandringen har knappast  förbättrat dessa områdens rykte. Nu liksom förr fungerar de främst som genomströmningsområden, men nu liksom förr blir somliga kvar. Jag vet inte riktigt vad som borde göras för att förbättra integrationen och motverka segregationen. Gör du?

Däremot minns jag ett replikskifte mellan Reinfeldt och Åkesson i samband med upploppen i Husby. Åkessons fokus låg helt på de som kastade sten medan Reinfeldt låg på de boende i områdena som försökte komma tillrätta med problemen.

Replikskiftet var intressant också såtillvida  att Åkesson till slut insåg vilken slät figur han utgjorde och då i stället framstod som en tillrättavisad skolpojke som nickade instämmande till Reinfeldt tal om positiva krafter.

Jag kan ta fram replikskiftet om du vill, en riktig höjdare i sitt slag.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?