Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

Runes skrev 2014-06-18 00:51:39 följande:
    Uppsala Universitet och Handelshögskolan kom senare fram till 100 om samma sak och den senare skribenten att det blir 250 totalt för samhället. Inget har bestritts och det är stora belopp som vi behöver till annat nu.
    Hur går det med källangivelser till rapporten från Uppsala universitet. Du vet -  den där det enligt dig har beräknats att invandringen kostar 100 miljarder årligen?

Jag hittar den inte. Var det bara en sverigedemokratisk villa? Ett belopp kombinerat med ett universitetsnamn uppkommet i en fantasi?

Handelshögskolans beräkningar på 250 miljarder kan du ju också ge källangivelse till. Min gissning är att ingen Handelshögskola vill kännas vid dessa uppgifterTomte

Att man inte bestridit dessa beräkningar kan alltså bero på att vara sig Uppsala universitet eller Handelshögskolan står bakom dem.

Man kan alltså inte bara snyta ett belopp ur näsan på sverigedemokratiskt manér och sedan trumpeta ut att beräkningarna inte har ifrågasatts.

Det blir liksom som när du i en annan tråd påstår att det beräknats när muslimerna tar över Sverige - även om det i detta sammanhang kanske framstår som tydligare att det bara är toksekten som tränat matematik.

Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-07-18 10:31:06 följande:
    Jag antar att du lever i medelklassen, och då UPPLEVER du det som att Sverige är ett rikt land. För våra svaga grupper, som har fått betala priset för flyktingmottagningen då de delar på samma skattepengar, är läget ett helt annat. Alla som bor på någon form av skattefinansierade institutioner t.ex. - äldreboenden, serviceboenden, gruppboenden, ungdomshem, HVB-hem - har fått känna på indragningarna av både personal, aktiviteter och mat... På vissa håll är det rena misären, och dessa människor - som är ensamma och utsatta många gånger - kan vara olyckligare än folk som lever i flyktingläger med sin familj omkring sig...
    Jag delar inte din uppfattning. Generell saknas det inte ekonomiska medel i offentlig verksamhet - eller verksamhet som lagts ut på entreprenad - snarare handlar det om systemfel.

Ett oerhört intressant område. Vad är det som gör att exempelvis svenska läkare arbetar i ett system som innebär att de tycks ha så lite patientkontakt som möjligt?

Själv tror jag att det skulle behöva tillsättas en tvärpolitisk kommission som förutsättningslöst gick till grunden med hur systemfelen uppkommit och vad man kan göra för att våra skattepengar kan bli mer effektiva.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-07-18 10:39:44 följande:
    Det HAR beräknats när de tar över, och det är skrämmande. Det är ju inte bara att vi fortsätter att ta in fler hela tiden, utan det är också det att de fortplantar sig i en helt annan takt än vad vi gör. Vi börjar vid 30 och skaffar mindre än två barn per kvinna, medan de börjar vid 16 och skaffar 6-7 barn per kvinna. Räkna ut hur många muslimer det blir på hundra år, av bara ETT par - om barnen inte integreras, utan också gifts bort vid 15, generation efter generation...
    Knappast.

Första generationens invandrare från länder med lågt HDI föder något fler barn än genomsnittet, men det finns knappast beräkningar på att det gäller andra generationen och så vidare.

Dessutom kan man inte påstå att "muslim" är en etnicitet. Vi vet inte hur många av de som invandrar som är djupt troende muslimer inte heller hur religiositeten påverkas av svensk sekulär kultur.

Min inte alltför vågade gissning är att Sverige kommer att vara mer sekulärt om 25 år än vad det är idag.

Och min uppfattning är att beräkningarna om när muslimerna ska ta över är mer noja än något annat SD-sekten sysslar med.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-07-18 10:28:07 följande:
    Fast i det här fallet är det ju så att föräldrarna vet att det finns tusentals och åter tusentals kapsejsade båtar, fast de nöjer sig med att rädda så många ur besättningen som möjligt - och skiter i resten -, ur den enda båt de ser med blotta ögat (den som är närmast dem själva) - och har med det fått sitt ego och sitt samvete tillgodosett -, och sen skämmer bort denna besättning, med god mat & dryck, bostad o.s.v.,, ekonomiska resurser som skulle ha kunnat hjälpa tusentals nödställda, och tömmer på så sätt sina egna resurser, så att de sen inte har nån möjlighet att hjälpa nästa båt som kommer, för att matförrådet är tomt!
    Visst. Jag är medveten om att inställningen "kan vi inte rädda alla - så räddar vi ingen" existerar. Och självklart måste en sådan inställning förgyllas en smula och då tar man till pratkvarnen och börjar mala om närområden och annat som bara handlar om att dölja sen fadda smaken av ynkrygg.

Ytterst handlar det nog om hur man själv skulle reagera. Jag hoppas att jag i sjöolyckescenariot aldrig skulle säga till mig själv att jag inte kan rädda alla - så jag kan lika bra dra hemåt och putsa näshår och självrespekt i stället.
  • FDFMGA
    Errol Flynn skrev 2014-07-18 18:55:06 följande:
    Dalai Lama tillhör inte SD-sekten men han tycker också att det är bäst att hjälpa flyktingar på plats så de kan stanna i sina hem.

www.ansa.it/english/news/general_news/2014/06/12/dalai-lama-says-help-refugees-with-peace_1d34387a-150a-47db-8a75-a2ae389705d5.html
    Åh, fan!

Så du har blivit buddhist - och även inom den religionen anser den andlige ledaren att det är bäst att hjälpa på plats.

Jag har inte läst länken. Hur menar han att man bäst hjälper på plats i Syrien? Militär intervention eller något annat innovativt?

Skämt åsido. Det går inte alltid att hjälpa på plats. Syrien är ett åskådligt exempel på detta och de kringliggande länderna har redan tagit emot miljontals flyktingar och har svårt att klara fler.

Det handlar inte om människor som- efter vad någon här i tråden påstod - låtsas utan i allra högsta grad om folk som behöver hjälp.
  • FDFMGA
    Errol Flynn skrev 2014-07-18 19:26:18 följande:
    Skulle jag bli någonting alls så är det buddist. Det verkar fredligt och så tror jag redan på karma.
    Man kanske inte kan hjälpa alla på plats men vi kan inte hjälpa alla i Sverige heller. 2500 flyktingar/asylsökande i veckan och snart får vi väl irakier, ukrainare och palestinier också. Var ska vi dra gränsen? 4000/vecka? 8000/vecka? Eller finns det ingen gräns?
    Sverige förändras för alltid och det kommer inte gå att ta tillbaka. Jag är absolut inte för ett mångkulturellt samhälle. Jag tycker att i Schweiz ska det bo schweizare, i Turkiet turkar, i Norge norrmän osv. Den sörjan med ghetton och skrotad välfärd vi går mot nu har jag inget intresse av och jag undrar hur mina barn och barnbarn kommer få det.
    Ska vi hjälpa flyktingar i så hög utsträckning ska det vara till en lägre kostnad och absolut inga PUT.
    Skulle nog jag också - bli buddhist alltså.

Problemet är att jag tillhör dem som inte anser att det är invandringens fel att välfärden krackelerar ibland, men självklart måste det finnas en gräns för hur många flyktingar  Sverige som enskilt land kan ta emot.
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-07-18 23:08:39 följande:
    Kan du förklara då, varför inte de rika arabländerna - som har samma religion, kvinnosyn etc. och därför skulle slippa kulturkrockar - kan ta emot dem..?
    Skulle tro att de har någon slags förklaring som inte så lite påminner om SD-sektens.

Jag har fått uppfattningen att du inte ur helt ung - minns du filmen G och Lasse Strömstedts replik "min moral är jävligt gammal".

Själv minns jag repliken som en skrattfest - men så här i eftertankens kranka blekhet kam jag bättre förstå vad repliken egentligen stod för.

Kan du det? Det handlar om att man gör vad man anser vara rätt oberoende av vad andra tycker.

Något som jag finner anmärkningsvärt är hur ofta SD-sekten åkallar det genuint svenska samtidigt som de förklarar att Sverige måste anpassa sig till internationell moraluppfattning.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-07-19 00:09:27 följande:
    Någonting kan ju inte krackelera "ibland". Antingen så krackelerar det eller så krackelerar det det inte!

Så nu, min bäste FDMGA, kan du då inte förklara vid exakt hur många flyktingar du anser att gränsen för rasism går?

De som propagerar fri invandring, skulle troligen anse att du är rasist när du resonerar som du gör, med att det "självklart" finns en gräns för hur många flyktingar Sverige kan ta emot.

Och sen, hur rimmar det resonemang som du för nu, med det du tidigare sagt om invandringen som innebärandes blott ekonomisk vinst? Utifrån det perspektivet borde det väl inte finnas nån bortre gräns alls: Sverige skulle ju bara bli rikare och rikare, ju fler flyktingar/invandrare som kommer hit. Eller?

Är du inte riktigt lika säker längre?
    Nej. jag är nästan aldrig säker på att jag har de absolut rätta svaren.

Att Sverige inte kan ta emot all världens flyktingar är ett av de vanligaste påståendena i den här debatten.

Jag tror inte att det finns någon i Sverige som tror att vi har den potentialen
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-07-19 00:57:28 följande:
    Kan du svara på Philipssons fråga då. Vid vilken maxgräns (antal flyktingar/år) blir man rasist?
    Rasist?

Rasist blir man om man bedömer enskilda individer utifrån deras ursprung, inte för att man anser att invandringen bör begränsas mer.
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-07-19 01:06:34 följande:
    Så har det inte låtit förut.
    Jo, så har det låtit hela tiden.

Sverigedemokrater vill gärna få det till att de kallas rasister för att de vill begränsa invandringen kraftigt - men jag har aldrig sett någon avfärda SD som rasister på dessa grunder.

Några tusen inlägg bakåt i den här tråden finns en helt obetalbart förvirrad monolog från Philipsson där han menar att alla måste vara rasister - eftersom alla partier i praktiken är för en reglerad invandring.

Att begränsad invandring skulle vara liktydigt mad rasism är väl bara söndagsversionen av offerkoftemunderingen.

Rasism handlar om att man tillskriver enskilda individer kollektiva egenskaper utifrån deras ursprung - tja, inte att en svart är svart - men exempelvis att en enskild person är mer brottsbenägen för att hen är svart.

Rasismen hos sverigedemokrater handlar alltså om att många anhängare bedömer folk utifrån deras ursprung och inte som enskilda individer.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?