Inlägg från: Ermenegildo |Visa alla inlägg
  • Ermenegildo

Varför hatar folk SD?

Digestive skrev 2014-01-15 11:53:52 följande:
    Med andra ord så antas det, att det andra lägret beter sig snarlikt. Finner inte mycket som tyder på det, även om extremgrupper - som exempelvis AFA - säkerligen gör det. En snabbtitt på exempelvis stora forum som Flashback, visar upp en ganska entydig sida av vulgärt uttryckta åsikter samt svårt etiskt försvarbara åsikter - bland just rasister.

Tror att man någonstans glömmer, att antirasismen finns i den generella Svensson - medan rasismen inte alls företräds av den generella svensken överhuvudtaget. Det finns helt enkelt en annan, och avsevärt lägre, koncentration utav dårar bland antirasister.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Ermenegildo

Sluta tjata om AFA nu. Valet står inte mellan rasister och våldsverkande vänsterterrorister. Det finns helt normala politiska partier som är demokratiska och ickerasistiska. 

• Ermenegildo
    Thomas66 skrev 2014-01-15 21:59:15 följande:

Nja att dom länder som har vissa värderingar anser att dom är gudomliga tror jag inte. Varför svarar du bara inte på frågan?
    Det har inget med nation att göra. Gå tillbaka 100 år i tiden så fick barn i Sverige lära sig att det var Gud som utsett vår kung och regering. Läs vad Moberg berättar här: repf.se/moberg

En stor anledning till rasism är ren okunskap och historielöshet. Hyllningarna till dessa "svenska värderingar" gäller de värderingar som man sett under sin egen livstid och betraktar som några slags eviga svenska sanningar. I själva verket är det just vår öppenhet mot omvärlden och vår nyfikenhet som givit oss de värderingar vi har idag.

Så å ena sidan är man stark motståndare till att samhället förändras mot mer jämställdhet, öppenhet mot omvärlden och internationellt samarbete. Å andra sidan är det just utvecklingen av samhället som givit de värderingar man säger sig vilja behålla. En paradox.
  • Ermenegildo
    Thomas66 skrev 2014-01-15 23:01:25 följande:

Va fan pratar du om? Undrade bara om Ryska eller Kinesiska värderingar vad bättre än Svenska ? Undrade efter som tydligen alla våra värderingar är helt värdelösa. U
    Jag förstår att det gick lite över ditt huvud. Låt mig förklara. Du skrev ordagrant: "Svenska värderingar känns lite bättre än tex Saudiarabiens."

Då frågar jag mig, vilka är dessa värderingar som du betraktar som "svenska"? Var kommer de ifrån och hur har de uppstått? Varför var det så självklart för de flesta i Sverige att kvinnor inte skulle ha rösträtt för 100 år sen, eller att tjuvar eller kättare skulle steglas för ett par hundra år sen?

Och vad är det för värderingar du talar om i Saudiarabien och varifrån kommer de och hur stabila är de?
  • Ermenegildo
    Philipsson skrev 2014-01-16 09:21:27 följande:
    Inser att du är förtjust i den saudiarabiska diktaturen. Beror det på att Reinfeldt-regeringen skulle bygga vapenfabrik där?

Lite "roligt" med vår Allians. De tycker ju illa om diktaturer, säger de, men tydligen bara vissa...
    Du duckar frågan, var den för svår? Vilka värderingar är "svenska"?
  • Ermenegildo
    Thomas66 skrev 2014-01-16 12:28:31 följande:

Ja, eftersom det i din värld inte finns något som Sverige är bra på. Vi är bland dom mest jämställda och generösaste, miljövänliga, lojala mot arbetsgivare, bra villkor för löntagare. Vi är/ har varit otroligt duktiga på teknik, industri och tom idrott . Detta kallar jag Svenskt. Om du inte kan se några skillnader här och i tex Saudiarabien, så är du definitivt en av dom som haft tur att födas här.
    Har jag någonstans skrivit att det inte finns något som Sverige är bra på? Ska vi debattera ska vi väl göra det utifrån vad var och en skriver? Om vi ska hitta på vad andra skriver blir det ju en ganska meningslös debatt.

Jag ser ingen särskilt unikt för Sverige i det du räknar upp, utom möjligen vad gäller internationell generositet och jämställdhet, två frågor där SD uttalat är bakåtsträvande eller rena motståndare. Det är heller inga gamla ursvenska värderingar eller faktiska förhållanden du talar om utan det du berömmer som svenskt har ju i princip skett de senaste 100 åren, varav vi under åtminstone de senaste 30 haft en ganska betydande invandring.
  • Ermenegildo
    Naranjos skrev 2014-01-17 00:01:29 följande:
    Snor från Flashback och håller med om det mesta:

"Svenskhet handlar inte om ytligt nonsens som dalahästar, knäckebröd och Astrid Lindgren.

En utpräglat svensk egenskap är fredlighet och diplomati. Vi har levt i fred i nästan 200 år, till skillnad från hela vårt närområde och den övervägande delen av resten av världen. Vi har fört en utpräglad neutralitetspolitik, vi har stått utanför de två världskrigen och våra utrikespolitiska gärningar har i stor utsträckning handlat om fredsarbete och diplomati. Palme medlade i mellanösternkonflikten, Bildt medlade i balkankonflikten, vi har haft många högt uppsatta FN-tjänstemän som Eliasson, Blix, Schori och andra som arbetat med diplomati och att försöka skapa fred genom konstruktiv dialog och medling.

En annan utpräglat svensk egenskap är att vi i hög utsträckning lyckats frikoppla materiellt välstånd från status, vilket beror på två faktorer. Den ena är att vi efter andra världskriget snabbt blev ett av världens rikaste länder per capita och därför hade råd med en sällsynt hög levnadsstandard. Den andra är att vi enligt HPI (Human Poverty Index) har världens minsta inkomstklyftor, alltså världens minsta skillnader mellan höginkomst- och låginkomsttagare. Dessa två faktorer i kombination har gjort att vi A) tar materiellt välstånd för givet, och att B) spridningen av välståndet har varit så jämn att vi slutat imponeras av det. I Sverige kan man därför inte köpa status genom att flasha med dyra prylar, det sänker snarare ens status eftersom det tolkas som mindervärdeskomplex och dåligt självförtroende. Vi köper lyx för att tillfredsställa oss själva, inte för att visa upp den för andra. Verklig status skapar man i Sverige bara genom att sköta sig, vara ödmjuk, jobba hårt och göra det bästa av sin begåvning. I Sverige är en värdelös idiot med Canada Goose-jacka och Rolex-klocka fortfarande en värdelös idiot. Att polera bajskorvar hjälper inte här.

En tredje utpräglat svensk egenskap är att vi har tryckt undan religionen effektivare än de flesta andra länder. C:a 80% av befolkningen är agnostiker och ateister. Och detta har vi åstadkommit helt utan tvång, det har bara fallit sig så att vi har brutit med medeltidsmentaliteten och gått vidare till nästa trappsteg i byggandet av ett civiliserat samhälle.

Dessa tre faktorer sammantagna gör Sverige till en extremt olämplig plattform för immigration, eftersom de flesta invandrare fallerar på minst en av de tre ovanstående punkterna. I synnerhet om de kommer från fattiga, underutvecklade länder.

Faktor 1 (fred och diplomati): Om de kommer från kulturer präglade av krig, etniska konflikter, konfrontation, rivalitet och gängmentalitet kommer de att tolka Sverige helt fel. Många har också uttryckt att de uppfattar svenskar som "fega" och "konflikträdda", när det istället handlar om att vi är utpräglat fredliga och diplomatiska och har lämnat apstadiet. Här fungerar det inte så att den som är fysiskt överlägsen vinner prylarna. Så fungerar det bland hundar, inte bland svenskar. De misstolkar dock vår undfallenhet totalt och tror att de per automatik har vunnit någon slags seger genom att vara macho, brösta upp sig, pissa in revir och använda hot och våld för att få sin vilja igenom, när de i själva verket har sänkt sig ytterligare ett pinnhål på samhällsstegen och minskat sina chanser drastiskt att någonsin åtnjuta respekt i Sverige.

Faktor 2 (materiellt välstånd vs. status): Människor från lägre stående kulturer lever ofta under missuppfattningen att de kan köpa eller stjäla sig till status och respekt genom materiella attribut, och tror att de kan avancera på samhällsstegen bara de sitter bakom ratten på en svart BMW eller flashar med någon mobiltelefon eller vulgärt bling. Men det imponerar bara på andra människor från samma lågt stående kulturer, medan det leder till att svenskar ser ner på dem ännu mer och tappar ännu mer respekt för dem. Detta leder till en ond cirkel där de med mer och mer kriminella metoder kämpar sig till mer och mer artificiell status men sjunker mer och mer i verklig status.

Faktor 3 (religionen): Motivering överflödig. Religionen kommer aldrig att beredas den plats i Sverige som den har i andra kulturer och detta kommer alltid att leda till intressekonflikter och missförstånd." 
    1. Fred och diplomati:
    - Människor kommer till Sverige bl a just för att de flyr undan krig, inte för att starta nya krig här.
    - Vi har haft relativt hög invandring under ganska lång tid utan att våldsbrottsligheten ökar. Det finns alltså inget empiriskt stöd för att många invandrare skulle leda till ökad våldsanvändning.
    - Däremot är rasister, högerextrema och för all del även vänsterextrema våldsbenägna. Många av dem vill med våld genomföra den politik de tror på om det inte går med demokratiska medel. Därav Säpos intresse. Ledande partiföreträdare för SD drog omkring fulla på stan och muckade gräl och beväpnade sig med järnrör. Nationalisterna brukar återkommande hylla gamla krigarkungar. Lite magstarkt att i det sammanhanget slå sig för bröstet om fred och diplomati.

2. Välstånd / status: det är ju bara en massa personligt tyckande. Vad finns det för belägg för att svenskar skulle vara mindre materialistiska än andra och för att invandrare i gemen skulle försöka imponera med fina bilar m m? Du kan aldrig ha varit på Stureplan... Att du har fördomar är inget sakargument.

3. Sekularism. Ja, Sverige är ett sekulärt land men vi är också ett land som åtminstone de senaste 100 åren haft relativt högt i tak vad gäller religion. Så länge du följer våra lagar får du väl tro vad du vill. Detta leder till att personer som förföljts av religiösa (tex av talibaner i Afghanistan eller Ayatollor i Iran) söker sig till Sverige men även de som vill ha rätt att utöva sin religion i fred. De som kommer hit är alltså väldigt nöjda med hur religion behandlas här. De enda som drömmer om någon slags statsreligion är väl de som är förbannade för attman inte längre pratar om Gud på skolavslutningar. Så återigen står SD med anhängare på fel sida.

Av dina argument om svenskhet kan vi konstatera två där man verkligen kan ifrågasätta om SD enligt din förklaring står bakom det svenska och ett (välstånd/status) som man verkligen kan undra hur verklighetsförankrat det är.
  • Ermenegildo
    Thomas66 skrev 2014-01-17 00:19:11 följande:

Bla bla inget land kan alltid ha ökad tillväxt, ibland för man nöja sig med att det går bra. Om du tror att hela världen borde /ska styras av åh nej Eriksson skulle ha tjänat 2000000000 men dom tjänade bara 1500000000 katastrof helt värdelöst.
    Du saknar uppenbarligen de mest grundläggande kunskaper i ekonomi. Kanske bäst att stå utanför debatten då. Själv brukar jag låta bli att debattera kärnfysik. Det gäller att inse sina begränsningar...
  • Ermenegildo
    Thomas66 skrev 2014-01-17 00:26:37 följande:

Ja, det är inget fel med invandring, men det nu har gått överstyr. Att nu du vill ha en polack hemma som städar för 50 kr i timmen, kan inte jag se att det gynnar Sverige i helhet. Utan bara dig så tycker att du är rätt korkad som inte tänker längre än vad som gynnar dig.
    Du och jag har uppenbarligen en väldigt olika syn på polacker. Jag försöker att inte bara tänka som en egoist i mitt liv men gjorde jag det så skulle jag ändå inte vara motståndare till att Sverige har en generös invandrings- och flyktingpolitik.
  • Ermenegildo
    Naranjos skrev 2014-01-17 01:16:09 följande:
    Bullshit. Våldsbrottsligheten har ökat markant de senaste 30 åren. Invandrare är kraftigt överrepresenterade vad gäller i princip alla typer av brott och det går inte att förklara med socioekonomiska orsaker.

www.dn.se/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invan.../

Religion och organiserad religion är grunden till det mesta av människors lidande ännu i vår tid. Och det finns flera anledningar till att det kan bli konfrontationer mellan vårt samhälle och en viss religiös grupp där majoritetssamhället kan komma att säga att "nu räcker det". Vi accepterar inte längre kvinnoförtryck, barnmisshandel (skära i genitalierna på spädbarn), krav på särlagstiftning osv. Vi har ju numera till och med riksdagsledamöter med lite underliga idéer, minst sagt.

" rel="nofollow" target="_blank">

Lyssna dessutom  gärna på bifogat klipp från youtube. Exemplet är på engelska: 1.35 in i klippet.

" rel="nofollow" target="_blank">

Att kasta ur sig ett "bullshit" är inte särskilt övertygande. Nej, våldsbrottslighet har inte ökat. Antalet anmälda brott har ökat, vilket kanske inte är så konstigt eftersom acceptansen för brott minskat tydligt. Som du kanske vet polisanmäls idag exempelvis regelmässigt våld på skolor och försäkringsbolag kräver polisanmälan för att betala ut skadestånd. Antalet utsatta för brott, vilket visar den faktiska brottsligheten är däremot ganska konstant år från år. Du kan lära dig mer på BRÅs hemsida. Jag lovar, den är mer vederhäftig än Avpixlat. www.bra.se/download/18.22a7170813a0d141d21800052646/1360329832670/03+Misshandel.pdf

Jag är själv religionsmotståndare men jag förstår inte vad du menar ovan. Vi tillåter all religion som följer våra lagar. Det är inte tillåtet av religiösa skäl att förtrycka kvinnor eller misshandla barn. Att kalla en okänd kvinna man träffar på stan för hora är tex ett förfärligt beteende som om det nu inte är olagligt i alla fall strider mot mina värderingar, kanske även dina? Ja visst har vi tyvärr riksdagsledamöter m underliga idéer och folkdräkter. Jag vill inget hellre än att de ska röstas ut, tro mig.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?