• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-07 00:47:34 följande:
    Jaha. Så jag har inbillat mig. Jag arbetar med utbildning och mina kontakter med asylsökande har inget med beslutsprocessen att göra. Ofta framkommer deras berättelser först efter många möten, till mig eller till de rektorer, kuratorer eller lärare som möter dem. Att i sin yrkesroll lyssna till professionell, högutbildad personal som har regelbundna kontakter med dem (jag), eller att som bekant grunda sin uppfattning från oprofessionell, lågutbildad personal som pratar med obehöriga om individer på asylboendet (du) är två olika sätt att ta reda på hur verkligheten är beskaffad. Var och en får väl välja vilken man föredrar.
    Det kan ändå vara så att du, som är högutbildad som du säger och antagligen utstrålar makt, får se en annan Abdullah, än de personer som samme Abdullah betraktar som tjänstefolk... Klasskillnaderna är ju mycket större i dessa länder. 
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-08-07 07:03:06 följande:
    Fritt fall.

Sannolikt har du väl bara blivit lite yr på morgonkvisten och förväxlat din egen vurpa med Sveriges.

Be gärna någon hjälpa dig att jämföra Sveriges starka ekonomi med det introverta Finlands ekonomiska fall mot depression.
    Finland har oerhört mycket bättre skolresultat än vad vi har.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-08-07 10:57:02 följande:
    Jag har också haft vänner och släkt som fått dödliga sjukdomar och vårdats av den svenska sjukvården i ett flertal år där enorma resurser sattes in på att ge dem den bästa tänkbara behandling och där bemötandet av dem var så bra man bara kan tänka sig.
    I så fall har du sett just det bästa vi har att erbjuda i svensk sjukvård. För den somatiska slutenvården och även på sjukhusmottagningar (med bokade tider alltså) ÄR oftast bra. Även om personalen kan få trolla med knäna där också. Om det är en cancerpatient, ryggmärgsskadad patient, brännskadad patient eller liknande du känner, så är det ett "sanatorium" du ser. Att resurserna satsas just där beror på att detta är läkarnas spetskompetensområden. Läkare forskar ju ofta som en del av sin tjänst. De vet hur de ska få pengar tilldelade till sina avdelningar och kliniker.

Det är främst akutvården inklusive förlossningsvården, samt psykvården, som får för lite resurser. Samt naturligtvis allt som kommunerna ska betala för - där är läget katastrofalt nu. Äldreboenden, servicehus, hemtjänst, missbruksvård, boendestöd, gruppboenden för psykiskt sjuka och utvecklingsstörda...
  • sverker11
    Kunigunda skrev 2014-08-07 00:47:34 följande:
    Jaha. Så jag har inbillat mig. Jag arbetar med utbildning och mina kontakter med asylsökande har inget med beslutsprocessen att göra. Ofta framkommer deras berättelser först efter många möten, till mig eller till de rektorer, kuratorer eller lärare som möter dem. Att i sin yrkesroll lyssna till professionell, högutbildad personal som har regelbundna kontakter med dem (jag), eller att som bekant grunda sin uppfattning från oprofessionell, lågutbildad personal som pratar med obehöriga om individer på asylboendet (du) är två olika sätt att ta reda på hur verkligheten är beskaffad. Var och en får väl välja vilken man föredrar.
    Jag tycker mig ana ett visst klassförakt i din text.
  • Jeaninne
    sverker11 skrev 2014-08-07 16:41:25 följande:
    Jag tycker mig ana ett visst klassförakt i din text.
    Ja, det var faktiskt riktigt hemskt. Jag orkade inte ens kommentera det... Jag undrar om Kunigunda också tycker att det är OK att spöa upp tjänstefolk som inte håller måttet..?
  • sverker11
    FDFMGA skrev 2014-08-07 10:57:02 följande:
    Jag har också haft vänner och släkt som fått dödliga sjukdomar och vårdats av den svenska sjukvården i ett flertal år där enorma resurser sattes in på att ge dem den bästa tänkbara behandling och där bemötandet av dem var så bra man bara kan tänka sig.
    Du (dina vänner och släktingar) har haft tur. Min erfarenhet av svensk sjukvård är inte lika positiv. Det är i stort sett omöjligt att få träffa en läkare som tar problemen på allvar om man inte är tillräckligt besvärlig/envis. Många äldre dör sannolikt i förtid eftersom de helt enkelt ger upp när de inte kan hitta en läkare som vill lyssna.

Sjukvårdens problem är troligen en kombination av flera underliggande orsaker. Dock skulle jag tro att byråkrati och logistik är större problem än bristen på pengar.
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-08-07 16:02:46 följande:
    Jo, jag är medveten om att du tycker att invandringen dränerar Sveriges ekonomi.

Jag delar inte den uppfattningen. Sverige är på det hela taget ett mycket välmående land - och det stora flertalet av oss har det hyfsat bra ekonomiskt.

Att vissa grupper som långtidssjukskrivna och arbetslösa har fått det sämre är konsekvensen av en politik där man anser att vi behöver såväl morötter som piskor.

Det finns en baksida på myntet "det ska löna sig att arbete" och på den står det att det ska svida lite i skinnet om man inte arbetar.
    Du har rätt, moderaternas politik är något annat och den försämringen hade skett oavsett. Det vet jag,

Men det är inte gratis att ta hand om tiotusentals människor som varken arbetar eller bidrar .
    Och om man söker info om allt som är eftersatt i samhället och som vi borde åtgärda, så blir den listan tyvärr rätt lång.

Och det finns många utslagna i samhället som öht inte tas om hand idag, medan man har total fokus på  "socialt utanförskap" när det gäller folk som både har bostad mat sjukvård och utbildning gratis.

Lite skillnad mot att vara hemlös och utslagen kan jag tycka. Eller att vara pensionär och inte ha råd att hämta ut medicinen ens.
  • FDFMGA
    sverker11 skrev 2014-08-07 17:07:23 följande:
    Du (dina vänner och släktingar) har haft tur. Min erfarenhet av svensk sjukvård är inte lika positiv. Det är i stort sett omöjligt att få träffa en läkare som tar problemen på allvar om man inte är tillräckligt besvärlig/envis. Många äldre dör sannolikt i förtid eftersom de helt enkelt ger upp när de inte kan hitta en läkare som vill lyssna.

Sjukvårdens problem är troligen en kombination av flera underliggande orsaker. Dock skulle jag tro att byråkrati och logistik är större problem än bristen på pengar.
    Visst, det är något sjukt med delar av den svenska sjukvården - men det handlar om något slags systemfel som också återfinns i andra verksamheter.

Förmodligen finns det inget annat land i världen där så mycket av våra läkares tid går åt till annat än att möta patienter, samma sak i skolan, lärarnas har knappt hunnit med att undervisa på grund av all administration som lagts på dem.

Man kan inte lasta invandringen för att vi har tillåtit politiker och tjänstemän leka företagsledare i stället för att försöka förmå dem att landa mentalt i verksamheten.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-07 16:43:14 följande:

Ja, det var faktiskt riktigt hemskt. Jag orkade inte ens kommentera det... Jag undrar om Kunigunda också tycker att det är OK att spöa upp tjänstefolk som inte håller måttet..?

Jag pratade om de högutbildade psykologer, kuratorer och lärare som träffar och samtalar med asylsökande inom utbildningens ram utifrån utarbetad metod och sedan återrapporterar inom yrkets ram till rektor, rimligen ger ett bredare, sannare underlag än det lösa skvaller som dåliga anställda (för det är man om man far med illasint skvaller om brukare) sprider till obehöriga.

Om det vidare är klassförakt att anse att högutbildade med yrkesexamen är mer kvalificerade att utreda någons behov och bakgrund än någon helt utan adekvat utbildning och uppdrag, så må jag anklagas för detta. Det förklarar kanske varför kriminella är överrepresenterade bland SD:s folkvalda.
  • hezekiel
    Kunigunda skrev 2014-08-07 18:37:05 följande:
    Jag pratade om de högutbildade psykologer, kuratorer och lärare som träffar och samtalar med asylsökande inom utbildningens ram utifrån utarbetad metod och sedan återrapporterar inom yrkets ram till rektor, rimligen ger ett bredare, sannare underlag än det lösa skvaller som dåliga anställda (för det är man om man far med illasint skvaller om brukare) sprider till obehöriga.

Om det vidare är klassförakt att anse att högutbildade med yrkesexamen är mer kvalificerade att utreda någons behov och bakgrund än någon helt utan adekvat utbildning och uppdrag, så må jag anklagas för detta. Det förklarar kanske varför kriminella är överrepresenterade bland SD:s folkvalda.
    Hej Kunigunda!
    Undrar om du vet nån bra sida där man kan få lite information om lagförda politiker inom sverigedemokraterna.
    Har hittat en sida om dom övriga partierna i Sveriges riksdag.
    https://docs.google.com/document/d/1xO_kruy8hgikQBZ3KYJfpjN2RNXUiP-i3HFJVz84zL8/edit?pli=1
    Dock saknas sverigedemokraterna på den här listan,så därför hade jag varit tacksam om du kunde berätta vad du hittade att SD är mer straffade än dom övriga partierna.
    Med vänlig hälsning Hezekiel
Svar på tråden Varför hatar folk SD?