Inlägg från: Enter Sandman |Visa alla inlägg
  • Enter Sandman

Varför hatar folk SD?

oOOo oOOo skrev 2014-03-12 19:27:38 följande:
    Jag förstår din poäng och håller med i det mesta du skriver. Givetvis finns det lagar som styr detta som tex pul. Samtidigt är det helt ointressant vilken syn du har på nyhetsvärde, så länge medierna håller sig inom lagens ramar skall de så klart få rapportera vad de vill. Olika medier finner sin krets, du behöver inte ta del av sådant som du är i
    ointresserad av precis som andra kan göra det. Tydligen är en hel del intresserade av kändisskvaller obegripligt nog, men inte skulle jag vilja hindra någon annan att ta del av det. även om nyhetsvärdet för mig känns minimalt.

Historiskt sett är det nog än värre med censur än med för fri press, så din väg känns än snårigare. 

Självklart är det så, det är inte mina preferenser som ska styra, hade det varit det hade det sett rätt annorlunda ut tro mig.
    Men som jag skrivit tidigare man får ha precis vilka preferenser man vill.
    Och självklart får tidningarna skriva som dom vill inom lagens råmärken.
    Här diskuterar vi ju dock hur dom råmärkena ska se ut enligt vad vi tycker, det är vad jag argumenterat för.
    Jag tycker det är bra som det är nu, andra vill att det ska vara fritt fram att hänga ut människor i vissa fall.
    Jag håller inte med dom.
  • Enter Sandman
    nihka skrev 2014-03-12 20:09:56 följande:
    En del som tycker man ska gå ut med identiteter motiverar det med att man är nyfiken och vill veta allt om brottslingen så det kanske även gäller brottsoffren. Har inte tänkt på det, mer än att jag själv inte vill att identiteter ska avslöjas annat än i undantagsfall.

Ett befogat undantagsfall anser jag är när ett signalement eller en bild läggs ut på en farlig brottsling på fri fot där brottet finns på exempelvis övervakningskamera eller bevittnades av ett antal oberoende av varandra ögonvittnen. Där får säkerheten gå före integriteten.

Och där är vi helt överens, som så ofta. Glad
  • Enter Sandman
    oOOo oOOo skrev 2014-03-12 20:28:22 följande:
    Frågan är nog snarare hur olika medier förhåller sig till den befintliga lagen. Som det är idag är den inte helt väldefinierad när och hur man får publicera personuppgifter på nätet tex. 

Här finns lite info.

Åh, tackar det ska jag läsa, intressant. Glad
  • Enter Sandman
    Quintus Zebra skrev 2014-03-13 17:39:14 följande:
    Nu bytte du ämne.

Klart man måste kunna diskutera mängden invandring och verkliga problem som bostadsbrist, speciellt om man är villig att väga in både positiva och negativa aspekter.

Men det här med de papperslösa. Det ofta totalt känslokalla och hånfulla sätt som Sverigedemokrater ofta skriver om dessa utsatta människor. Den totala ovilja att sätta sig in i verkliga fakta kring deras situation som ofta verkar råda. Den ofta totala ovilja att visa humanitet mot dem. Det är väl en av de saker som visar mig exakt hur extremt långt ifrån SD´s värderingar jag ligger. Och att jag aldrig skulle kunna sympatisera med ett parti som talar om människor på det viset.

Jag håller med, och det är kärnpunkten för mig i varför jag aldrig, nånsin skulle ge dom en röst.
    Människor som har den människosynen på andra ska inte ha makt att påverka andras liv helt enkelt.
  • Enter Sandman
    MsMamma skrev 2014-03-13 19:23:24 följande:

Att vara papperslös kan också innebära risker, och vad händer om läkaren gör något som blir "fel" tror du?

Sen kan man fråga sig, varför är de papperslösa. Jo för att de flesta vet att de inte har skäl nog att få stanna. Och eftersom Sverige är ett land man ändå kan få stanna efter många år om man bara håller sig papperslös.

Tror du att det är en picknick att leva som papperslös i Sverige.
    Tror du verkligen att dom skulle göra det valet om inte alternativet vore så mycket värre.
  • Enter Sandman
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-13 20:25:04 följande:
    Om man tycker samma kostnader och villkor för vård ska gälla för de s.k. papperslösa som för alla andra, är man "känslokall och hård" då också?

är det samma förutsättningar för en svensk som det är för en papperslös i övrigt?
    Lever dom under samma villkor och med samma ekonomiska möjligheter?
  • Enter Sandman
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-13 20:56:11 följande:
    Har alla "svenskar" drivor av pengar eller kan det finnas "svenskar" som också har svårt att få pengarna att räcka till och därför kan tvingas välja att avstå från att söka vård?

"Svenskar" ska i det här fallet utläsas som "icke papperslösa människor som uppehåller sig i Sverige".

Finns det nån svensk som behöver avstå från vård som inte kan anstå pga bristande ekonomi idag i Sverige?
  • Enter Sandman
    Errol Flynn skrev 2014-03-13 21:34:25 följande:
    Ja absolut. Särskilt munvård.

Det där stämmer inte.
    När det handlar om vård som inte kan anstå vilket är vad vi diskuterar här, så får man hjälp som svensk av soc om man saknar ekonomiska medel till det.
    Ingen svensk behöver alltså gå med obehandlade skador eller sjukdomar som inte kan anstå.
    Sen är det en annan sak om man inte vill söka den hjälp som finns, men då är det ens eget val.
    Precis som en papperslös kan välja att avstå vård, kan en svensk göra det.

Jag säger inte att det inte är problematiskt, men det är på lika villkor som vi ger vård som inte kan anstå till både svenskar och papperslösa.
    Och det är bra, allt annat vore inhumant.
  • Enter Sandman
    effemgea skrev 2014-03-15 06:25:06 följande:
    En mardröm.

Jag tror att många inser vad som skulle hända. Det skulle aldrig ta slut.

Redan idag är ju hatet mot oliktänkande ganska starkt - och ett SD-samhälle på väg att implodera skulle alltid hitta syndabockar som står i vägen för återskapandet av det sanna svenska folkhemmet.

"Bara för någon vecka sedan jagade vänsterextremister fredliga nationalister som var ute och åt och tvingade dessa till självförsvar", skrev en sverigedemokrat här i tråden i natt -  innan hen började ställa psykiatriska diagnoser i vanlig SD-ordning.

Bara ett SD-troll, kan man heller inte påstå. Vi som har läst här några år har säkert noterat att det hen tar upp egentligen bara är ett kondensat av vad den övriga sekten och SD-kramarna har fokus på.

Exakt, en mardröm.
    Och med tanke på vilka föredömen och vilka som dom frotterar sig med, så kan bara nån som är helt blind av sina skygglappar fortfarande kalla dom här för ett mittenparti, det är ju skrattretande.
    Dom är fascister och det samhälle vi skulle få med dom vid makten vore inget mindre än en mardröm.
    Det som är skrämmande är att dom lyckats lura i så många människor vilka hyvens gossar och tjejer dom är.
    Häromdagen hörde jag en äldre kvinna som trodde dom värnade om pensionärerna, hon hade inte läst partiprogrammet, men det hade Åkesson ju sagt och ingen brydde sig om dom tyckte hon, så då måste det vara sant då.
    Ridå.

Ditt citat  är sååå skruvat så det är helt sanslöst, undrar om personen själv är så verklighetsfrånvänd att hen tror på det själv.

Deras sk. jämställdhetssatsning är ett skämt, deras syn på kvinnor och män skiljer sig även den från alla andra partier.
    Här kan man höra en interjuv med deras talesman för jämställdhet där han berättar hur kvinnor och män är, okunnighet skall vara ditt namn typ.
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5809557
  • Enter Sandman
    Errol Flynn skrev 2014-03-15 07:49:45 följande:
    Och efter 26 år är jag säker på att damen hade talat helt perfekt. Säkert efter redan 5 år.
    Jag har svårt för att förstå vissa norska och danska dialekter men om vi står och pratar skulle vi ändå finna ett sätt att förstå varandra för språken har ändå många likheter. Detsamma kan inte sägas om jag pratade med någon från Afghanistan.

På vilket sätt är det ens relevant i historien.
    Att fokusera på hennes bristande språkförmåga i det här sammanhanget är som att fokusera på kvinnors klädsel vid en våldtäkt.
    Victimblaming kallas sånt.
    Skamligt och lågt.
    Ett sätt att förskjuta fokus och sudda bort det hon blivit utsatt för.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?