Inlägg från: oOOo oOOo |Visa alla inlägg
  • oOOo  oOOo

Varför hatar folk SD?

effemgea skrev 2014-03-17 21:12:49 följande:
    Jag tänkte så här. Av hela panelen på 1787 personer svarar 210 att invandringen är den viktigaste frågan. Av dessa är 75 procent sverigedemokrater, vilket gör cirka 158 personer.
    Hur vet du att de är sverigedemokrater?
  • oOOo  oOOo
    sjuttiofemman skrev 2014-03-18 13:53:40 följande:
    Under debatten mellan Åkesson och Fridolin så påstod Åkesson att Sd inte har ett rasistiskt förflutet.
    Måste vara hans "egen upplevelse" igen för ingen något sånär insatt människa i Sverige kan hålla med honom i detta.
    Allt är relativt. Han kanske jämför med sossarnas förflutna? Då bleknar nästan all nutida rasism
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-18 14:50:00 följande:
    Ja, och visst är det intressant att de lyfter fram grupper som har noll mördade senaste decenniet, medan extremhögern har 14?
    LÅter nästan som de vet något du inte vet.
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-18 15:00:25 följande:
    Intressant fråga. Jag frågar mig ofta varför de tyngsta SD-fansen envisas med att stanna här i Sverige, när de kan emigrera till ställen som passar deras åsikter bättre.
    Vad brukar du komma fram till då? Varför stannar de?
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-18 15:29:50 följande:
    välfärd som Per Albin kämpade sig till att vi ska ha.
    Antar att den välfärden inbegrep rasbiologiskt institut. Den gode Per Albin såg iaf inte till att avskaffa det intstitutet under alla år han regerade .-)

Intressant också att historiskt arbete för att upprätta folkhemmet är intressant. Normalt sett brukar inte tidigare generationers skatter tas med i beräkningen då barnens rätt till välfärden diskuteras. Alla skall ju ha samma rätt eller hur oavsett hur mycket föräldrarna bidragit med.

• oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-18 15:51:18 följande:
    Vad har rasbiologi med välfärd att göra?? Men du har faktiskt rätt, där har du något som Per Albin faktiskt har gemensamt med SD, rasismen, blundandet för orättvisor när det kommer till folks ursprung, viljan att skilja mellan "vi" och "dem"... OK, jag erkänner, det finns likheter mellan Per Albin och SD.
    Vad jag vet proparerar inte SD för något rasbiologiskt institut. men som jag sade, jämfört med sådana som Per Albin, Hjalmar Branting osv så bleknar det mesta av nutida rasism.
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-18 16:01:14 följande:
    Nej, det gör det inte. Och här är varför: Branting, Hansson och andra hade en ursäkt, dålig som den må vara - de var uppväxta med rasbiologi som vetenskaplig sanning. De var barn av sin tid. SD har inte den ursäkten - utom de kanske allra äldsta medlemmarna och hyllarna av partiet så är SD uppvuxen i en tid efter ett fruktansvärt världskrig, där rasbiologin visade sin allra fulaste nuna, och efter vilket den blev slutgiltigt överbevisad av modern vetenskap. SD har inte de äldre generationernas ursäkt att de var uppvuxna med rasism som "sanning" - de har VALT den "sanningen" trots bättre vetande. Att de sedan försöker mörka rasismen genom omformuleringar, genom att fokusera på "kultur" och "religion" istället för "gener" och "hudfärg" (eh, oftast i alla fall, ibland slinker gammal ras-rasism fram också på Avpixlat) gör det inte bättre, snarare tvärtom.

SD får därför snarare gamla tiders rasister att blekna.
    Märklig ståndpunkt. Har man en bra ursäkt är rasism ok. Då var Hitler ok då. Han har ju precis samma ursäkt som Branting osv.

Låter onekligen som en hop dåliga ursäkter. Lite förvånande att du vill ursäkta rasism på det viset.
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-18 16:01:14 följande:
    Nej, det gör det inte. Och här är varför: Branting, Hansson och andra hade en ursäkt, dålig som den må vara - de var uppväxta med rasbiologi som vetenskaplig sanning. De var barn av sin tid. SD har inte den ursäkten - utom de kanske allra äldsta medlemmarna och hyllarna av partiet så är SD uppvuxen i en tid efter ett fruktansvärt världskrig, där rasbiologin visade sin allra fulaste nuna,
    Tage Erlander regerade en hel del år efter världskriget utan att avskaffa det rasbiologiska institutet. Antar att han inte ens har din ursäkt. Så där snackar vi om en riktigt ful fisk alltså. Allt i socialdemokratins goda namn.
  • oOOo  oOOo
    nihka skrev 2014-03-18 18:49:09 följande:
    Det dröjde rätt länge innan jag fattade hur människor som kom med flagranta rasistiska påståenden kunde neka till att vara rasister. Det funkar om man använder sig av en definition av rasism som härrör tillbaka till tiden då skallindex användes och rasbiologi ansågs vara en vetenskap.
    Dröjde det verkligen länge?

Med FNs definition av rasism har vi en flagrant rasistisk nyhetsrapportering(iom närhetsprincipen) utan att journalisterna själva verkar se sig som rasister, och de skall tom anses bildade

Allt är relativt som sagt.
  • oOOo  oOOo
    nihka skrev 2014-03-18 19:39:33 följande:
    Det är väl knappt ingen som reagerar längre. Följarna verkar svälja det, eller förneka förneka och om det inte går så "känner man inte till ärendet". Detta trots att det finns mängder med bevis. Och motståndarna förväntar sig inget annat.
    Det är väl inte konstigare än att socialdemokrater inte bryr sig nämnvärt om socialdemokratins rasistiska förflutna. Det är nog inte bevisen det hänger på utan relevansen.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?