Thomas66 skrev 2014-01-21 21:31:26 följande:
Synd att du inte svarade då det är ett väldigt egendomligt ord, som jag misstänker eg inte finns. Tror nästan alla här inte bryr sig om hudfärg ( Ljus, brun , gul) som ni tror, utan bara att kriminella ej ska få stanna. Men enligt Nihka man kan ju inte vägra att dom 75 al- Qaida krigarna från Sverige att komma tillbaka, det kan ju vara så att dom bara bär vatten eller hjälper sårade. Då har man ett hål i huvudet när man resonerar så, tror faktisk att det är det som är erat problem, och vad som än händer och bevisas så är det inga problem.
Tja, jag tycker nog att jag ansträngde mig för att ge ett svar som på bästa sätt beskriver vad jag menar med främlingsfientlighet.
Diskussionen om "boende i Sverige" som krigar i Syrien för ISIS (antar att det rör sig om ISIS) handlar väl mer om vi ska låta Sverige förbli en rättsstat eller inte. Spontant kan man ju tycka att de här galningarna kunde fara åt helvete eller åtminstone inte återvända hit. Men såvitt jag vet är det inte förbjudet för "boende i Sverige" att delta i väpnade konflikter utomlands, så frågan är på vilka grunder de ska utvisas om de kommer tillbaka. En del av dem lär dessutom vara svenska medborgare och en svensk medborgare kan inte utvisas från Sverige.
Jag har inte läst diskussionen om ISIS-krigarna, men min gissning är att Nihka bara har förklarat rättsläget.
Jag skulle snarare vilja säga att problemet är att det är skillnad på tyckande och lagstiftning och man kan tycka hur illa som helst om svinen som åkt till Syrien - men sen har vi en lagstiftning också - och den gäller lika för alla, eller är åtminstone tänkt att göra detta.
Vad gäller kriminella som inte är svenska medborgare så skulle jag gissa att rätt många av de som du ser som "pk" inte skulle ha något som helst emot en lagstiftning som innebar att steget till utvisning blev kortare.