Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Varför hatar folk SD?

nr62 skrev 2015-01-24 16:36:09 följande:

Klart du ska patentera beskrivningar som innehåller brandmän och eldsjälar! Jag är övertygad om att MrFahrenheit håller med! Han borde samtidigt patentera uttrycket bench-luvers på allvar.

Jag menar, enbart de som är tillräckligt bakom flötet och ej har följt med i SD-trådarna, har svårt att förstå vad det egentligen betyder.

• Digestive
    Philipsson skrev 2015-02-09 09:14:42 följande:

Du blandar ihop två olika saker. Det ena handlar om att beskriva och förklara verkligheten. Det är vetenskapens roll.

En annan sak är att försöka förändra verkligheten. Det är en fråga för samhället i stort, för demokratin, inte för vetenskapen.

Om man vill undvika våld i samhället, bör man försöka undvika sociala motsättningar, eftersom dessa triggar våldet. Till Sverige har vi under senare år importerat sociala motsättningar som tidigare inte fanns. Ta t.ex. de motsättningar som Uppdrag granskning visade på härförleden, i Malmö, mellan muslimer, judar och kristna från Mellanöstern. Vi har alltså importerat t.ex. Israel-Palestinakonflikten, till Sverige. Är det en bra politik om man vill undvika våld?

Lagom ohederligt att hoppa helt hux-flux från våldtäkter till Israel/Palestina-konflikten, för att det första inte passade.

Kan sammanfatta det med en bokstav - B.
  • Digestive
    Ogenomtänkt skrev 2015-02-09 09:50:56 följande:

@ philipson

Blandar och blandar. Innan man diskuterar vad och hur man ska förändra är det ju bra att beskriva verkligheten.

Hur som helst har vi inte samma åsikt om hur man bäst minskar våldet i samhället.

Ekonomiskt och socialt Jämlika samhällen är mindre våldsamma. Jämlika män är mindre våldsamma mot kvinnor. Jämlikhet kan skapas på politisk väg.

Normer kring våld och aggressivitet spelar roll och därför bör man kontinuerligt jobba med det. Det kan man också göra på politisk väg.

Slösa inte för mycket tid på att försöka diskutera och resonera med propagandaspridande troll. Vederbörande fattar men bryr sig inte.
  • Digestive
    Philipsson skrev 2015-02-10 00:34:50 följande:

Det där med "jämlikhet" är ett försåtligt begrepp. Jag tycker inte att man är jämställd om man å ena sidan tycker att det är rätt att skuldbelägga gruppen män genom att tala om mäns överrepresentation när det gäller brott, och å andra sidan tycka det är fel att påpeka invandrares överrepresentation när det gäller våldsbrott. "Jämställdhet" är ett begrepp demagoger använder för att släta över att de saknar argument.

Och om den kvinnliga Vd:n X tjänar 10 miljoner/år, och mannen Y tjänar 100 000 år, förtrycker han henne då? Det är ju din utgångspunkt, att män fötrycker kvinnor. Men som du märker är det lätt att vederlägga ditt påstående.

Skulle hemskt gärna se ett exempel på en mening där begreppet "jämställdhet" används för att släta över avsaknaden av argument.

Gillar i övrigt semantiken; män skuldbeläggs när man talar om gruppens brottsliga överrepresentation, medan överrepresentationen enbart påpekas i invandrarnas fall. Det säger rätt mycket om hur man ser på saken och framförallt, hur man konsekvent BORDE se på saken.
  • Digestive
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-10 04:19:59 följande:

Precis det jag påpekat några gånger. Helt förgäves. Ironin verkar flyga över hans huvud likt en kondor - lååååångt över hans huvud.

Som, en, gyllene kondor? Iallafall lika gåtfullt, som en guldstad.

Aja, alla har nog inte sett den serien. =P

Hen förstår nog mer än vad hen vill.
  • Digestive
    Velouria skrev 2015-02-10 17:02:41 följande:

Jackpot Joy (J. Åkesson) har ju hävdat att SD aldrig har varit öppet rasistisk (yeah right ) men det finns ju öppet bevis för alla att ta del av. Men kanske har media vinklat och hittat på i de här klippen, precis som man har hittat på Förintelsen. Det kanske bara var en massa marscherande och demonstrerande vänsterextremister egentligen som låtsades vara sverigedemokrater för att smutskasta SD? 

Men i ärlighetens namn så anser jag att det är helt rätt att varje nation är stolt över sina kulturer. Jag själv gillar kultur och mår jättebra av att ta del av olika kulturer och att lära mig nytt av alla olika kulturer. Dock anser jag att SDs sätt att vilja bevara de olika svenska kulturen görs på väldigt kränkande sätt. Att exkludera, hata, smutskasta andra osv gör ju inte att folk, till och med en del vanliga Svenssons, känner kärlek till svensk kultur. Tvärtom börjar man känna avsky för svensk kultur och allt som har med svenskhet att göra eftersom man förknipper svenskhet med rasism.

Så SD - ni smutskastar verkligen Sverige och alla olika kulturer som kan kopplas till svenskhet.

Lol, "Jackpot Joy". Huhu, nog lite övertrött. =')
  • Digestive
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-11 09:33:05 följande:

Haha, tror jag vet vad du menar.

Jag vet inte alltså, antingen är han fasligt korkad, eller så spelar han jäkligt duktigt. För han missförstår och förvränger vad folk skriver något helt enormt.

Ha! Guldstäderna heter serien, tecknad. Gick på någon av SVT-kanalerna under 90-talet. Orginaltitel Eldorado, om inte minnet sviker. Inte den bästa bildkvalité men man ser den Gyllene Kondoren, som de hittade och tog som färdmedel; www.gamereactor.se/media/forum/se/2587896_40.jpg

Tror faktiskt på det senare ihop med ett ganska stort ego (har säkert större så ska inte tala allt för högt, höhö..).
  • Digestive
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-11 15:08:45 följande:

Ja precis. Mina kusiner älskade den, speciellt då de ju, liksom jag, har lite inkaiskt påbrå!! :-P

Vem har inte storg ego liksom... Nej, det är inte bara det.

Coolt. Känner en hel del chilenare och dessa står inte sena med att åberopa släktskap med ursprungsbefolkningen i de Sydamerikanska delarna. Fascinerande folk, forntidens sydamerikaner (allihopa av dem). Man kan många gånger förargas över spanjorernas hantering av dessa folk, som i stort sett raderade dem ur historien. Tur att det finns duktiga vetenskapsmän!

Hehe..
Svar på tråden Varför hatar folk SD?