Inlägg från: Politisk härdsmälta |Visa alla inlägg
  • Politisk härdsmälta

Varför hatar folk SD?

FDFMGA skrev 2014-07-21 00:23:38 följande:
    Jag syftar på att de fysiskt var rätt små, såväl flickan som en av SD-ledarna knuffade in i en bil som den som en av dem kallade hora.

Vad jag förstår var det aldrig mot dessa de beväpnade sig utan mot den berusade mannen - att de gav sig på flickorna berodde väl på att de i sina kommentarer förklarade att de ansåg att SD-ledarna var fega.

Nu var det rätt längesedan jag såg Ekeroths film - men jag har för mig att det också var mitt intryck - att de tre SD-ledarna betedde sig som ynkryggar.

Hur tolkar du det som hände?
    Då är det absolut läge att du synkroniserar ditt språkbruk med omgivningen. Ingen ung kvinna jag känner, oavsett storlek, skulle uppfatta det som annat än nedvärderande. Såhär tycker exempelvis Google om småflickor.

Jag har ingen särskild tolkning utan ser samma sak som alla andra. En kvinna försöker slå undan Ekeroths mobil, han knuffar undan henne så hon tar ett steg bakåt in i en parkerad taxi, nån kille börjar av oklar anledning prata om vad Original Gangsters ska göra. När det kommer till kvinnan någon av dom kallar hora har jag glömt om det var innan, under eller efter och i vilket sammanhang. Jag uppfattade precis som du att det var för att värja sig mot ett eventuellt angrepp från mannen som tidigare hotat med OG som dom i ett senare skede plockade upp rören från byggställningen.

Kortfattat och sammanfattningsvis är det ett beteende som inte når upp till den standard jag förväntar mig av riksdagsledamöter.
  • Politisk härdsmälta
    nihka skrev 2014-07-21 20:52:37 följande:
    "Rör sig bland väljarna". Han har gjort lite mer än så som fångats på film dessutom. Hur kan man försvara honom drar jag?
    Försvara vad och på vilket sätt?
  • Politisk härdsmälta
    nihka skrev 2014-07-31 00:44:10 följande:
    Att Ekeroth efter sitt oförsvarbara beteende är tillbaka i SDs partitopp.
    Mmm. Fast nu var det snarare att Ekeroth - precis som alla andra - ska kunna gå på krogen utan att få öl hälld över sig eller bli fysiskt angripen av meningsmotståndare jag försvarade.
  • Politisk härdsmälta
    Gert skrev 2014-08-02 11:39:29 följande:

Interasistmen - Indianer är inte människor.

Allvarligt, hur kan man ha en sådan rasistisk värdegrund?

Fantastiskt roligt. Väntar med spänning på att Jan Helin ska reda ut rasbegreppen på ledarplats. Känns som det är på tiden med ett rejält värdegrundsarbete på redaktionen under temat "Indianer är också människor!".
  • Politisk härdsmälta
    Kunigunda skrev 2014-08-03 17:02:57 följande:
    Jag har ingen bevisbörda. Jag påstår att SD:s program och läroplanen är oförenliga. Om du vill bestrida det påståendet får du väl läsa på så att du vet om du har skäl att ifrågasätta. Jag håller med om att SD-sympatisörer ofta framstår som okunniga och med bristande informationskompetens, men detta ger fortfarande inte mig en informationsskyldighet gentemot er.
    Ja, att du på ett diskussionsforum faktiskt skulle förklare vad du menar framstår ju som helt vansinnigt. Bättre, och inte minst enklare, att slänga ur sig lite snabba floskler uppsnappade från Aftonbladet.
  • Politisk härdsmälta
    Kunigunda skrev 2014-08-03 17:51:30 följande:
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-03 17:39:54 följande:

Du kan fan inte argumentera överhuvudtaget. Att "du påstår" något betyder nada. Niente. Nichts.

Jag upplyste bara den som påstod att det var skandal att en rektor uttryckte sig negativt om SD:s höga röstantal om att denne gjorde sitt jobb. Förslagsvis skulle alltså Jeaninne göra sig besväret att förankra sina påståenden, innan hon häver ur sig grundlöst förtal. Hur hennes brist blir min skyldighet förstår man nog bara om man röstar på SD.
    Nej, du påstod att skolan värdegrund är oförenlig med SDs politik. Blir intresserad av att höra vad du bygger det på. Men din respons är på något sätt svar nog.
  • Politisk härdsmälta
    Kunigunda skrev 2014-08-03 20:19:20 följande:
    Låt mig citera ur artikeln - eftersom det tydligen är min plikt om jag vill diskutera här:

Richard Jomshof (SD:s skolpolitiske talesman) håller med om att Sverige­demo­kraternas värdegrund skiljer sig från läro­planens. Han menar att skolan har fel syn på demokrati. Partiets idéprogram för skola och utbildning betonar att eleverna ska lära sig ?den verkliga inne­börden av demokrati? i stället.
    Hade väl varit en utmärkt respons istället för att slingra sig som en nyagnad mask på kroken. Jag menar "skiljer sig åt" är ju ändå ett första steg på väg om man ska landa i "oförenlig" och "tjänstefel". 

Tyvärr blir det inget tröstpris för andraplatsen, nu får vi istället tacka FDFMGA för att ha rekapitulerat den masspanik som uppstod hösten 2010. Det var tider.

För övrigt tycker jag Skolverket borde ägna sig mer åt att fundera på hur vi ska återskapa en fungerande skola istället för att producera floskeldokument.
  • Politisk härdsmälta
    Kunigunda skrev 2014-08-03 22:49:09 följande:
    Det är Sveriges riksdag som beslutar om läroplanen. Inte Skolverket.

Att inte vilja curla dig och andra på er väg till bättre vetande är inte att slingra sig. Jag svarar på de frågor som roar mig. Att se dig gråta för att ett påstående som inte ens SD:s partitopp värjer sig för, fått dig och några till att kalla in lynchmobben, roar mig.
    Jag har levt i villfarelsen att regeringen baserat på direktiv från utbildningsdepartementet ger Skolverket i uppdrag att ta fram förslag till läroplan som sedan röstas igenom av riksdagen. Men om nu hela arbetet istället görs inom utbildningsdepartementet, denna folkpartistiska högborg, skulle ju ytterligare en pusselbit trilla på plats. Jag menar tänk om Ullenhag råkat kila förbi mitt i värdegrundsarbetet. Så det var väl utmärkt att du hjälpte mig till "bättre vetande".

Curling, gråt och lynchmobb, på nåt sätt går du från klarhet till klarhet.
  • Politisk härdsmälta
    Philipsson skrev 2014-11-06 15:55:26 följande:
    Hur som helst sker nu sakta men säkert en förändring i media.(...) 
    Jag tycker mig också ha sett en svag positiv förändring på sistone, men det kanske närmast är undantag. Frågan är om svensk traditionell media kommer att överge sin uppfostringsambition innan det är för sent.

Jag uppfattar att traditionell svensk media tappar relevans i en allt snabbare takt. Man lever kvar i föreställningen att man kan kontrollera informationsflödet på ett sätt som känns väldigt passé. I någon slags kombination av nyhetsförmedling och iver att förmedla goda värderingar försöker man uppfostra läsarna. Eller åtminstone den minskande skara som fortfarande härdar ut.

Vad man glömmer bort är att läsaren med ett par musklick kan läsa om samma nyhet i medier och bloggar från hela världen jämte bakrundsinformation och forskningsrapporter. 

Vilseledande rubriksättning, "cherry picking", rena felaktigheter. En bra dag på jobbet och ryggdunkningar på redaktionen för Pia Gripenberg?

www.dn.se/goda-nyheter/rapport-invandring-lonsam-for-britterna/
    www.telegraph.co.uk/news/uknews/immigration/11209234/Immigration-from-outside-Europe-cost-120-billion.html
    onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ecoj.12181/full 
  • Politisk härdsmälta
    Philipsson skrev 2014-12-07 09:45:00 följande:
    Vill Sd att blott pygméer tillåts invandra, menar du?
    Ja det var väl bara en tidsfråga innan någon reporter skulle komma på tanken att ringa Arnstad och få alltihop bekräftat. Vilken skojare.

Det anmärkningsvärda i det här tycker jag är att S och MP faktiskt väljer att satsa på rasist/nazist/facist-kortet en gång till. Samma taktik som inför valet 2014 hjälpte SD att gå från 5,7 till 12,9%.

Först trodde jag att Andersson uttryckte sig i affekt i sitt pressade läge, men när det sedan backades upp av Löfven i DN och Romson i lördagsintervjun så får nog de S-MP-väljare som finns kvar i mars acceptera att deras partier gör allt dom kan för att driva in väljare åt SD.
  • Politisk härdsmälta
    Politisk härdsmälta skrev 2014-12-07 10:07:18 följande:
    Ja det var väl bara en tidsfråga innan någon reporter skulle komma på tanken att ringa Arnstad och få alltihop bekräftat. Vilken skojare.

Det anmärkningsvärda i det här tycker jag är att S och MP faktiskt väljer att satsa på rasist/nazist/facist-kortet en gång till. Samma taktik som inför valet 2014 hjälpte SD att gå från 5,7 till 12,9%.

Först trodde jag att Andersson uttryckte sig i affekt i sitt pressade läge, men när det sedan backades upp av Löfven i DN och Romson i lördagsintervjun så får nog de S-MP-väljare som finns kvar i mars acceptera att deras partier gör allt dom kan för att driva in väljare åt SD.
    Sorry, felcitering, kommentar till inlägg 19980, sjuttiofemman.
  • Politisk härdsmälta
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-08 07:53:28 följande:
    Alltså, om två riksdagsledamöter, du vet, toppskiktet i partiet, lämnar in en motion, så ÄR det vad partiet tycker. Om partiet INTE tycker så, så skulle Åkesson kickat dem och ersatt dem snabbare än du kan säga "ojdå!" Riksdagsledamöter kan liksom inte hitta på motioner lite som de vill utan att kolla med resten av partiet. Att göra sådant gör en snabbt arbetslös. Speciellt i ett så toppstyrt och "nolltolerant" parti som SD.
    Låter en smula totalitärt tycker jag. Lite Reinfeldtskt nästan. Vad har du för ideologiska referenser egentligen? Och arbetslös från ett förtroendeuppdrag när man sitter på ett av väljarna givet personligt mandat...hur tänker du där?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?