pratglad och passionerad skrev 2013-12-16 17:13:10 följande:
Om du tycker mina åsikter är skitsnack behöver du inte bemöda dig om att svara.
Lite intressant att du förvanskar innehållet och får det att se ut som om det var mina ord.
Manipulation och lögn.
Sitter du i partiledningen?
Kan svara kort på dina frågor utifrån mitt sätt att se det.
- Invandringen har en enorm ekonomisk påverkan för vårt samhälle. Om vi stryper invandringen kommer vi att gå under. Vi har ett stort behov av nettoinvandring för att klara välfärden, vård och omsorg inom väldigt kort. Att stänga gränserna är en snabb väg till ekonomisk missär.
- Nej, vi är inte bra på att ta emot varken invandrare eller (ännu värre) flyktingar. De tas emot som om de vore smittohärdar, spottas på och betraktas som belastningar även om de både vill och skulle kunna komma i produktion väldigt snabbt, något eller ett par års investering skulle räcka för många.
Trots att det finns stora förbättringar att göra är de allra flesta invandrare i sysselsättning, tyvärr inte inom sina kompetensområden alltid. Det är inte ovanligt att välutbildade får harva inom låglöneyrken pga. krånglig byråkrati.
Det borde bli mycket lättare att få arbetstillstånd och snabbt slussas in i samhället - det skulle vi alla tjäna på.
- Vi är ett av världens rikaste länder och har råd att hjälpa på flera sätt. Att lägga i underkant av 1% i bistånd klarar vi lätt. Nästan alla jordens länder har mindre att leva på än vi, mycket mindre. Vi är bortskämda och egoistiska om vi inte hjälper till globalt. Att hjälpa dem som kommer hit ser jag som en investering snarare än en kostnad.
Så oerhört märkligt att man räknar invandrares kostnader/vinster inom månader eller ett budgetår..
Om vi skulle betrakta exempelvis barn på samma sätt skulle vi stänga alla skolor och uppmana folk att inte skaffa barn.
- Det kostar ju miljoner per unge, investeringar i ca. 20 år eller mer innan de börjar betala tillbaka något i produktionen.
- Många invandrare har redan en grundutbildning, kunskaper och erfarenheter. De är i produktionen inom ett år om vi öppnar upp och gör det bättre.
Vilken märklig fråga/slutsats..?
Jag skulle säga att de smartaste 10% är smartare än 90%
Samtidigt är ju de mest korkade 10% knappast smartare..
Personligen tror jag inte rasism i individfallet har med dumhet/okunskap att göra men sett i det stora hela så är de breda väljargrupperna inom SD ju män, lägre utbildning, kriminellt belastade i högre grad än andra partiers väljare.
Det är dock en grovt tillyxad beskrivning och jag skulle inte dra några slutsatser om enskilda SD-sympatisörer utifrån detta.
Det är inte främst den något lägre bildningsnivån som oroar mig - utan det faktum att man så lättvindigt låter sig företrädas av folk som ljuger och förvränger verkligheten så fullständigt ohämmat.
Kan du peka på ett enda bevis för att vi behöver invandring? Rent faktiskt kan man konstatera att invandring går hand i hand med relativt sett försämrad levnadsstandard.
Vad menar du, bra på? Enligt vissa är vi ju klart bäst i världen, men ändå fungerar det inte. Om det ursäktas känns det här som att du vill se ett helt annat samhällsklimat än du kanske tänkt dig, folk har ju olika uppfattningar om vad som är bra, men utveckla gärna, och ifall du tänker på påtvingad integrering vore det intressant att få höra något om det.
Rikedom är för många inte en viktig fråga. Den springande punkten är snarare huruvida man känner sig till freds med sin situation. Du hade kunnat vara världens rikaste människa bredvid valfri diktator, men det hade du inte velat.
Bara så du förstår så är det så att väldigt många ser investeringen såsom en investering i svensk död. Det här handlar inte om några kronor hit och dit, utan om vad invandring på lång sikt gör med vårt samhälle. Betänk detta, invandringen riskerar idag att skapa de samhällen som invandrarna flyr ifrån. Det är sådant som människor som du jublar över, fast du inte vill se det. Eller för att säga det på ett ickepolemiskt sätt. Invandringen idag, står inte alls för det som du tror på.
Det är en halmgubbe att jämföra olika investeringar som vore de desamma. Skolor uppfostrar olika barn, vissa skolor kan därför stängas utan att det gör oss något, men vissa kan knappt påverkas något. Tänk efter lite - eftersom du vill ha en värld - är det ändå inte så att man kan stänga mängder av skolor i Sydafrika och Zimbabwe, utan att det påverkar oss särskilt mycket? Men trots det kan det vara så att vissa svenska skolor stängning kan påverka oss mycket? Låt höra nu...
Hur internationell är du egentligen...
Du måste inte hålla med, men sanningen är att generellt sett är en svensk elev värd mycket mer, och man kan därför inte använda ett argument på det vis som du gjorde.
Jag kan tala om för dig vad som kommer att hända. Den nuvarande invandringen är skapad av liberalistiska krafter, och det kommer inte att förändras bara för att det blir en röd regering i nästa val. Socialdemokraterna är på alla vis pragmatiska, vägen mot ett usa-samhälle är därför mer eller mindre spikad.
En dag kommer det förvisso att gå åt helvete - men ni behöver inte bry er då heller - för de som kommer att rensa upp i skiten kommer att ha förståelse.
Slutligen, att du är bortskämd och egoistisk är helt ok - du får gärna tycka det - men pracka inte det på resten av oss svenskar. När du har lekt klar kommer du att få se de krafter som skapade något bra här uppe i Norden ;)