Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Är jag den enda på hela Familjeliv som tycker om musikaler?

47Derevko skrev 2013-10-30 11:47:49 följande:
    Här är ännu ett musikalfan, så nog är du inte ensam!

Min smak drar åt det pampiga hållet, har lite svårare för de mer lättsamma musikalerna, så mina favoriter är Les Mis, Jekyll & Hyde, Sweeney Todd, Notre Dame de Paris, Moulin Rouge, Chess, Der Glöckner och framförallt alla Disneyfilmer från 90-talet + Prinsen av Egypten (superpampig).

Ibland tycker jag nästan det är en bättre upplevelse för mig att bara lyssna på soundtracken istället för att faktiskt se musikalerna, för även om scengrejer kan vara otroligt häftiga med sina scenlösningar, effekter, kulisser osv så får jag så episka bilder i huvudet av soundtracken att verkligheten sällan kan leva upp till dem...
    OMG! En till som tycker om Prince of Egpt (Tycker om både svenska och engelska). Den är så förbenat underskattad så det är inte klokt. TY =)

Ett väldigt bra exempel som är häftigare på Soundtracket än i filmen är "In the dark of the night" från Anastasia. Har du inte sett Anastasia så råder jag dig att söka upp låten på spotify om du har och lyssna på den och se vad du får för vibbar. Leta sedan upp den på youtube och se filmkippet....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    lövet2 skrev 2013-10-30 12:48:27 följande:
    Jag älskar musikaler. Har aldrig sett någon i verkligheten, men jag har sett de flesta mer kända musikaler på TV. Mina favoriter är nog för många för att räkna upp; vissa har en fantastisk handling och underbara skådespelare, medan andra främst har musik som ger gåshud av lycka.
    Ett exempel på musikallåt som berör mig i alla fall (ja, jag är mycket svag för hårdrocksröster):
    " rel="nofollow" target="_blank">

Den börjar ca 1 minut in i klippet.
    =)
  • Aniiee
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-10-30 12:59:44 följande:
    Ingen som har tänkt på att många av låtarna i "A Nightmare..." är låtar frfån JCS med annan text?
    Nej, det har jag inte tänkt på. Exempel?
  • Aniiee
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-10-30 13:18:09 följande:
    Letar som en galning men hittar inget! Vet att jag tänkte på det när jag hörde en kåt från JCS men nu hittar jag inte låten nånstans...
    Lyssna igenom JCS och återkom =) Du har inte brådis...
  • Aniiee
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-10-30 13:26:14 följande:
    Nu blev jag skitförvånad över att I don't know how to love him kommer från JCS! 
    Jag trodde det var en Björn/Benny-låt eftersom den var med i Chess!
    Den är inte med i Chess.... I alla fall inte på mitt album.
  • Aniiee
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-10-30 13:57:41 följande:
    Men gud, klart jag gör. 

/känner mig skitdum 
    Det är lätt att blanda ihop saker =) Man kan inte ha stenkoll på allt.
  • Aniiee
    KaeJ skrev 2013-10-30 15:35:23 följande:
    Patrik Martinsson, den du menar? 

www.gotalejon.se/forestallningar/arkiv/jesus-.../#medverkande
    Nej, JAG menade Ekborg. Sen om DU menar Martinsson, det vet jag inte. Båda har spelat rollen...... Jag föredrar hel klar Ekborg =P Men båda är bra.

Ugh... nu ska jag krypa ned i soffan med en lite kycklingsoppa och se på Calamity Jane...... eh... efter jag har gått ut med vovvarna..... 
  • Aniiee
    Fobiker skrev 2013-10-30 17:21:32 följande:
    Jag är faktiskt också lite svag för musikaler, har varit ända sedan barnsben. Jag har aldrig sett någon "på riktigt" men jag har sett ganska många filmmusikaler.

Vet faktiskt inte riktigt varför jag gillar dem, jag bara gör det. Favoriter? Tja, jag blev rätt förtjust i Phantom of the Opera, alltså filmen från 2004. Sedan gillar jag även Sound of Music och Wizard of Oz. Minns att jag som tolvåring såg en variant av Wizard of Oz kallad The Wiz på tv. Den hade bara svarta skådespelare, bl.a. Michael Jacksson och Diana Ross, och historien var lite annorlunda jämfört med orginalet, men jag tyckte åtminstone då att den var helt fantastisk. Gillar även mycket äldre amerikanska filmusikaler. 

Nej, jag kan nog som sagt inte förklara varför jag gillar musikaler, men man behöver inte alltid kunna förklara allting. Bara att acceptera den sidan av sig själv och njuta när tillfälle ges Cool          
    Nej, man behöver inte kunna förklara allt! Så njut på,

The Wiz måste jag leta upp..... ligger nog i nån kartong i flyttkaoset.
  • Aniiee
    Robert 832 skrev 2013-10-31 00:06:31 följande:
    Det är ett ganska nytt intresse och jag har ännu inte sett någon musikal live men både sweeney todd och les miserables (den nya) var jättebra filmer och den senare var riktigt mästerlig. Jag hade ingen aning om att varken hugh jackman eller russel crowe kunde sjunga... hmm, när jag tänker efter är hugh jackman inte en speciellt bra sångare men han spelar fördjävla bra i den filmen.
    Eehhh.... Russel Crow KAN inte sjunga =P

Se Repo! The genetic opera. Jag vet inte riktigt varför, men jag rekar alltid den till folk som sett Sweeney Todd...
    (Jag vet att jag verkar ha snöat in här, men det är nog för att det är halloween) 

Välkommen till den exklusiva klubben =) 
  • Aniiee
    Sosan72 skrev 2013-10-31 01:40:59 följande:
    För att svar på din rubrik;
    "Ja, du är ensam! I mina ögon!"

Ska jag utveckla?...

Jag tycker musikaler är skittråkiga! Jag gillar action och thrillers. En och annan romantisk komedi (då jag är ensam och tycker synd om mig själv). Foten i munnen
    Ser man på! Jag tycker också om action och thrillers. Särskillt thrillers. Romantiska komedier kräks jag på om det inte är väldigt speciellt. Dock..... är det ont om Action, thrillers och romcom på teaterscenen. Eller, ja, en och annan triller dyker upp och en del romcoms, förstås....
  • Aniiee
    Stumpan83 skrev 2013-10-31 07:03:55 följande:
    Här är en till musikalälskare. Första musikalen jag såg var Joseph and the amazing technicolor dreamcoat i Malmö som 13-åring. Sedan dess är jag fast.
    Älskar det mesta dock inte Sweeney Todd.

Har sett JCS i tre olika uppföranden. JCS ät en av mina absoluta favoriter. Till helgen ska jag se Miss Saigon.
    Miss Saigon är bra =)
  • Aniiee
    KaeJ skrev 2013-10-31 07:59:05 följande:
    Har ju aldrig sett Ekborg, men gillade Martinsson starkt.
    Men vad jag fick fram var det ju ett par år sen han spelade Judas, å det var ju i en annan uppsättning. Inte Ola Salo uppsättningen.
    Tyckte för övrigt att Ola Salo var så fruktansvärt tråkig... Hehe
    Jag hade för mig att både Salo och Ekborg var med i samma uppsättning (då, vet att Ekborg gör annat nu), men det kanske var precis i skarven..... minns inte....

Spelar roll. Past is past. 
  • Aniiee
    frökenelisabeth skrev 2013-11-02 21:01:26 följande:
    Hade totaldille på musikaler mellan typ 14-25 år, intresset har lugnat sig lite nu, men har fortfarande en stor plats i hjärtat . Favoriter är Rent, Les mis, Blodsbröder, Billy Elliot och Starlight Express... och säkert ett par till
    Jag har fortfarande inte sett Billy Ellior *skäms*
  • Aniiee
    Fanny b skrev 2013-11-02 21:12:14 följande:
    Jag gillar musikaler. Favoriten är fantomen på operan. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag sett den.  Gillar också Les Miserables och Kristina från Duvemåla och Chess. Jag föredrar musikaler som har handlar om dramatiska saker, då jag gillar kombinationen av musik som berättar en historia. 
    En till som borde se Repo. Men den är lite...... blodig....... Och Hedwig and the angry Inch....   
  • Aniiee
    frökenelisabeth skrev 2013-11-02 21:17:43 följande:
    ÅÅÅÅ den var SÅ bra. Dumma jag hade tagit icke-vattenfast mascara på dock, gör inte om mitt misstag ifall du ska se den

Det Ny Teater i Köpenhamn ska spela den till nästa höst tror jag, kan bli intressant. Är ytterst tveksam till om det går att hitta så duktiga barnartister i lilla Danmark, men hoppas såklart att det blir bra. De brukar inte floppa med sina föreställningar.  
    Ingen rinnande mascara. Check.

• Aniiee
    Venne skrev 2013-11-03 19:54:00 följande:
    Hedwig är underbar!!
    Oh, ja! Så där lagom absurd och surrealistisk och existensialistik. Som det ska vara =)
  • Aniiee
    SweeneyToddd skrev 2013-11-03 19:49:40 följande:
    Nu blir jag ledsen. Existerar jag inte i din värld, Aniiee?
    Jodå =)
  • Aniiee

Jasså folk hittar till den här gamla tråden? Well, grattis till veckans trådlyft. Välkomna hit. Ingen säger att man måste se musikaler på en scen. Bara, fyi.

På tal om, senaste musikalen jag såg var Joker 2. Den sög. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Aniiee
    PH76 skrev 2024-10-12 18:53:02 följande:

Jag älskar musikaler, den bästa jag sett var Notre Dame i London. Jag såg Oh My Lady i Palermo i somras men den var sådär tyckte jag.

K-drama i en säsong? Eller menar du My fair lady? 
  • Aniiee
    Xenia skrev 2024-10-12 16:18:35 följande:

Jag gillar musikaler men har inte sett så många. Sett Phantom of the Opera både i Stockholm och London. Såg en till i London, kommer inte ihåg namnet men den verkade utgå från Oz.

Men på TV har sett många. Sound of Music, Jesus Christ Super Star, My Fair Lady, West Side Story m fl.

Då har du ju sett en del i alla fall. Musikaler måste inte vara på scen. Även musikalavsnitt av tv-serier gills (stirrar på dig, Once more with feeling...) 
Svar på tråden Är jag den enda på hela Familjeliv som tycker om musikaler?