• MissHelena

Missfall - göra VUL för att se att allt är "ok"?

Hej,
    har gjort vårt första IVF och fick förra söndagen ett svagt plus. (v4+2) Vi var överlyckliga men samma kväll började jag dock blöda lite. Blödningarna har fortsatt hela veckan och i torsdags kväll ökade de och i fredags kom det en ganska rejäl halvgenomskinlig geleklump med vad som såg ut att vara en massa små blodådror i. Det var då hoppet släcktes helt, innan dess hade vi ändå lite hopp kvar då gravtesten bara blev starkare och starkare.

Min undran är dock - ska jag se till att få komma till Gyn och göra ett VUL för att se så att allt ser Ok ut, att allt kommit ut? När jag pratade med BM i fredags verkade hon inte speciellt bekymrad...men det känns lite sådär att ha blött i 8 dagar och än verkar det inte sina.

Gick ni på undersökning efter ert MF? 

• Svar på tråden Missfall - göra VUL för att se att allt är "ok"?
  • Anonym (IVF-are)

Ni som är i "ivf-svängen" borde då också veta att enda skillnaden på en ivf graviditet och en vanlig är att själva befruktningen sker utanför kroppen. När ägget väl fäst är det samma skit...

Så Sweet Life har faktiskt helt rätt. Bara för att man gjort en IVF är det inte nödvändigt att göra VUL när man fått missfall. Denna vulhysteri gör mig galen!

• MrsC74

Men hörru anonym IVF. VUL hysteri va snackar du om?
    Det handlar om att allt måste vara borta för att kunna starta en ny IVF. Man gör nästan alltid ett VUL om man har missfall vid IVF. Det borde du veta om du är IVF are.

• Anonym (IVF-are)
    MrsC74 skrev 2013-10-29 08:19:35 följande:
    Men hörru anonym IVF. VUL hysteri va snackar du om?
    Det handlar om att allt måste vara borta för att kunna starta en ny IVF. Man gör nästan alltid ett VUL om man har missfall vid IVF. Det borde du veta om du är IVF are.
    Ja, på samma sätt som att allt måste vara borta och livmodern vara återhämtad för att en ny spontan graviditet ska kunna påbörjas. Kroppen klarar av det i 99% av fallen..

Jag pratar om VULhysteri överlag. Alla ska ha vul, alla ska kolla helst redan i vecka 5 att allt är bra, alla ska ha vul så fort man blöder osv.  
  • MrsC74

Fast det är ju inte samma sak !!! För att kunna påbörja en ny omgång mediciner eller ett förberedande för ett FET görs ett VUL för att se att allt är borta. Kan du bli spontant gravid så det sjävklart inte lika viktigt.
    Vid IVF är det rutin. Mina missfall har aldrig kroppen själv tagit hand om. Har haft 6 st.

Vet inte vad du får att det är VUL hysteri från. Från FL eller verkliga livet ?

• Anonym (!)
    Anonym (IVF-are) skrev 2013-10-29 08:17:05 följande:
    Ni som är i "ivf-svängen" borde då också veta att enda skillnaden på en ivf graviditet och en vanlig är att själva befruktningen sker utanför kroppen. När ägget väl fäst är det samma skit...

Så Sweet Life har faktiskt helt rätt. Bara för att man gjort en IVF är det inte nödvändigt att göra VUL när man fått missfall. Denna vulhysteri gör mig galen!
    Nej, men det är vanligare att man gör VUL efter missfall. Så Sweet Life har fel. 
  • Anonym (IVF-are)
    Anonym (!) skrev 2013-10-29 10:43:19 följande:
    Nej, men det är vanligare att man gör VUL efter missfall. Så Sweet Life har fel. 
    Hur kan hon ha fel när det är hennes personliga åsikt och inte någon fakta?

Hon skriver att hon personligen inte skulle kräva det. Inte att det är ovanligt att man gör det. 
  • Anonym (MA)

Jag fick MA efter IVF-08. Upptäcktes via VUL-annars hade jag kunnat gå hur länge som helst så bara det i sig var ju bättre. Sen är det vanligt med VUL efter IVF för att få klart besked- IVF-processen är asjobbig och man vill veta. Är man äldre finns ökade risker också. För att lugna sig,för att kunna tala om det för kliniken,för att kunna fortsätta med ny behandling. Jag gjorde VUL efter MA:t också vilket läkaren absolut vill för att kolla så allt var ute. Vanliga missfall efter spontan graviditet v.5 klarar säkert 99% av själva utan hjälp och VUL,men efter IVF,vid MA,långt senare ja,då bör man kolla upp sig! Vi gjorde nästa IVF 3 månader efter MA:t-hade vi inte fått gjort om vi inte vetat allt var okey där inne. Dessutom är ovissheten om ens barn lever enormt påfrestande-mycket mer än om man blitt spontant gravid lätt eller kanske oplanerat.

• MrsC74
    Anonym (IVF-are) skrev 2013-10-29 10:45:16 följande:
    Hur kan hon ha fel när det är hennes personliga åsikt och inte någon fakta?

Hon skriver att hon personligen inte skulle kräva det. Inte att det är ovanligt att man gör det. 

Men jo. Om hon inte är IVF så blir det svårt att uttala sig.
  • Sweet life
    Anonym (MA) skrev 2013-10-29 16:04:07 följande:
    Jag fick MA efter IVF-08. Upptäcktes via VUL-annars hade jag kunnat gå hur länge som helst så bara det i sig var ju bättre. Sen är det vanligt med VUL efter IVF för att få klart besked- IVF-processen är asjobbig och man vill veta. Är man äldre finns ökade risker också. För att lugna sig,för att kunna tala om det för kliniken,för att kunna fortsätta med ny behandling. Jag gjorde VUL efter MA:t också vilket läkaren absolut vill för att kolla så allt var ute. Vanliga missfall efter spontan graviditet v.5 klarar säkert 99% av själva utan hjälp och VUL,men efter IVF,vid MA,långt senare ja,då bör man kolla upp sig! Vi gjorde nästa IVF 3 månader efter MA:t-hade vi inte fått gjort om vi inte vetat allt var okey där inne. Dessutom är ovissheten om ens barn lever enormt påfrestande-mycket mer än om man blitt spontant gravid lätt eller kanske oplanerat.
    Hoppsan här generaliserar vi... Så att ha fått 6 missfall varav 2 sena i vecka 17 och ett MA som upptäcktes först på RUL är inte enormt påfrestande vid nästkommande graviditeter?

ändå skulle inte JAG begära detta ni skriver här ovan. JAG skulle inte, mitt personliga val och ett tidigt missfall klarar kroppen av själv i 99,9% även för IVF:are. skulle nått vara fel märker man det väldigt tydligt eftersom man garanterat får infektion i livmodern om allt inte kommer ut. Det kan hända även trots VUL och den enda bekräftelsen man får är psykologisk..

Men juste, har man inte gjort IVF har man inte rätt till en åsikt..  
  • Anonym (IVF-are)
    MrsC74 skrev 2013-10-29 16:10:40 följande:

Men jo. Om hon inte är IVF så blir det svårt att uttala sig.
    Men nej, det hon skriver är att HON inte skulle göra det, inte att NI inte FÅR göra det...
Svar på tråden Missfall - göra VUL för att se att allt är "ok"?