• Kakka

Vad ger ni era barn till frukost?

Ja, som rubriken säger så undrar jag vad era barn får till frukost. Min stora har alltid varit liten i maten, så frukost är nästan omöjligt att få i han. Har försökt med det mesta men inget funkar, så tar tacksamt emot alla tips som finnes.

Dans är ett lodrätt uttryck för ett vågrätt begär
  • Svar på tråden Vad ger ni era barn till frukost?
  • MeNoLike

Vet inte hur gammalt ditt barn är men här äts det olika.

Oboy macka, yoghurt å flingor, mannagrynsgröt, risgrybsgröt, risigtutti

• Kakka

7 år. Har provat med smörgås, frukt, gröt av olika slag, flingor av olika slag men vill inte ge "godisflingor". Har provat ägg, yoghurt, risifrutti, kräm...

• Fröken Vargh

Naturell ekologisk yoghurt  med antingen bär eller musli. Finncrisp med smör och brieost är en ny favorit, avokado med linfröolja och lite salt, ibland rester från gårdagen.

• Lattjo

Yoghurt med müsli
    Smörgås med kokt skinka eller leverpastej

Det är det enda som går ner i min sons mage just nu. Jag får vara glad att ens något slinker ner på morgonen...

• Lattjo
    Kakka skrev 2013-10-22 08:34:29 följande:
    7 år. Har provat med smörgås, frukt, gröt av olika slag, flingor av olika slag men vill inte ge "godisflingor". Har provat ägg, yoghurt, risifrutti, kräm...
    Gör en smoothie så han kan dricka sin frukost. Min son åt ingen frukost alls, det var med hjälp av smotthies som jag ens fick igång hans frukostätande :)
  • Kakka

Bär ska jag definitivt prova, har inte ens tänkt på det innan :o
    Rester från gårdagen är också ett bra tips!

Tycker det är viktigt att han får i sig något på morgonen så han orkar med skolan ordentligt

• Kakka

Smoothie var bra. Vad kan vara bra o ha i smoothien så han får i sig så mycket "bra" som möjligt?

• Lattjo

Vill han ha varm mat kanske? Toast eller omelett kanske kan funka?

• Lattjo
    Kakka skrev 2013-10-22 08:40:27 följande:
    Smoothie var bra. Vad kan vara bra o ha i smoothien så han får i sig så mycket "bra" som möjligt?
    Jag brukar ha yoghurt och lite mjölk som bas. Sen häller jag ner det jag har hemma. Gärna banan (som jag har fryst i bitar för det gör den lite tjockare tycker jag), bär eller frukt. Sen kan man ha i lite linfrö om man vill men jag vill ha den så enkel som möjligt, desto färre saker för barnet att klaga på ;) Sen hälls den upp i ett fint glas (mycket viktigt, det ska var lyxigt) och ett sugrör och sen får ungarna sitta framför tvn och dricka i lugn och ro. Då slinker den ner lätt :)

Får din son äta framför tvn idag? Vissa barn äter bättre framför tvn har jag märkt. Just frukost tycker jag är jätteviktigt så då sitter mina barn i soffan och äter. Det blir lugnt och stilla och maten slinker ner...
Svar på tråden Vad ger ni era barn till frukost?