• abcd

Långresa (pappan jobb) 2-3 månader, kan skolan neka?

Funderar på att ta ett uppdrag där mannen ska jobba utomlands 2-3 månader och att vi då ska åka hela familjen. Detta innebär då att 8åring och 9åring missar skolan denna tid. jag har dock tänkt köra hemskola under tiden. Har skolan rätt att neka detta? Personligen så tror jag ju att barnen kommer lära sig för livet på resan och få MKT mer kunskap av både resa och faktiskt av hemskola.... 

• Svar på tråden Långresa (pappan jobb) 2-3 månader, kan skolan neka?
  • LadyViolette

Det tror jag absolut att dom kan, vi har skolplikt och 3 månader är nästan en hel termin om man ska se till höstterminen. 

• BusJohanna

Kan kan de men de gör det sällan. :)

Ett tips:

Prata med dem och var snäll mot lärarna för det ger dem vääääldigt mkt jobb att sammanställa skoljobb till barnen för en så lång period. Det är inget som bara fixar sig själv på en eftermiddag. Var ute i god tid.

• alexs mamma

Hem skolning är tyvärr inte tillåtet enligt svensk skollag, så du kan stöta på problem...

• Anne69

Om ni ska vara borta vårterminen i åk 3 är det nationella prov, och det kan säkert försvåra. Men uppdatera oss med hur det går - det ska bli intressant att följa!

• abcd

Jag kan ju kringgå problemet genom att "ckecka ut" mig och barnen från sverige, då gäller ju inte Svensk skolplikt.... Och sen skriva in oss igen när vi flyttar hem.... Men det verkar ju väldigt bökigt....

• Anne69

Precis, så får du göra om det behövs. Då ryker förstås också barnbidraget, men det är väl ett mindre problem.

• abcd

Precis. och all rätt till sjukvård osv.... Men man får väl skaffa sig en privat försäkring.... Kan nog tänka mig att vi kanske får ngn försäkring via företaget mannen ska jobba för... Lovar att uppdatera hur det går :) Först ska vi få mer info om jobbet, om det verkar vara bra så tar vi skolan som steg 2..... Skolan älskar mig för övrigt då jag bråkar hela tiden pga att en av barnen har extra behov ;) 

• alexs mamma

Jag tror inte att lärarna blir glada om ditt barn missar några nationella prov pga en resa...

• abcd
    alexs mamma skrev 2013-10-17 13:21:21 följande:
    Jag tror inte att lärarna blir glada om ditt barn missar några nationella prov pga en resa...
    Fast resan är ju ingen "soloch bad och nöjesresa". Min man ska ev jobba på Grönland och det är då där vi ska bo. Och det lär ju vara bra mkt viktigare kunskap än ngr prov kan jag tycka....
  • Maria 434

Finns inte risken att barnen får gå om en årskurs om de missar så mycket?

Svar på tråden Långresa (pappan jobb) 2-3 månader, kan skolan neka?