Långresa (pappan jobb) 2-3 månader, kan skolan neka?
Om ni ska vara borta vårterminen i åk 3 är det nationella prov, och det kan säkert försvåra. Men uppdatera oss med hur det går - det ska bli intressant att följa!
Om ni ska vara borta vårterminen i åk 3 är det nationella prov, och det kan säkert försvåra. Men uppdatera oss med hur det går - det ska bli intressant att följa!
Precis, så får du göra om det behövs. Då ryker förstås också barnbidraget, men det är väl ett mindre problem.
Jag fortsätter med stort intresse att följa tråden.....och det slår mig då att ni kanske ska göra tvärtom? Inte be om ledigt utan be om att barnen får komma tillbaka till sina respektive klasser när ni är åter? Er nuvarande skola har ju inte med att göra hur de fullgör sin skolgång om ni skriver ut dem ur skolan. Men däremot avgör ju skolan hur och om de tar emot dem när de kommer tillbaka. Bara en tanke......
Jag utgår från att föräldrarna ser att barnens skolgång är viktig och ser till sina barns bästa! Annars hade vi nog inte haft den här tråden Och då handlar det ju mer om att säkra att barnen får gå i samma klasser när de kommer tillbaka och kanske kan ha kontakt med klassen medan de är borta. Och när man flyttar är det faktiskt inte hemkommunens sak att fundera över just dessa barns skolgång.......
Och självklart kan man som barn och förälder ha synpunkt på i vilken skola man vill gå. Vissa kommuner är jättestora och man kanske inte vill gå i andra änden av kommunen bara för att kommunen är skyldig att ta emot? Dessutom går många barn idag i fristående skolor som själva bestämmer vilka barn de tar emot.