abcd skrev 2013-10-17 14:21:45 följande:
Fast resan är ju ingen "soloch bad och nöjesresa". Min man ska ev jobba på Grönland och det är då där vi ska bo. Och det lär ju vara bra mkt viktigare kunskap än ngr prov kan jag tycka....
Jag förstår att det inte är en nöjesresa och att barnen kommer att lära sig massor på att få vistas på Grönlad under några månader. Det är ju ingen flytt för alltid eller några år utan om jag förstått det rätt kommer ni hem innan terminen är slut igen... Problemet är (om jag räknat rätt) så kommer 9åringen vara borta då de på vårterminen i 3an genom för nationella prov. Dessa prov går inte att flytta på man kan inte göra dem före och frågan är om det finns någon lärare som idag har tid att genomföra dem senare då din son kommit hem, de har ju redan häcken full med allt de ska hinna och att planera upp undervisning för 3 månader till 2 barn var av ett dessutom inte kan genomföra proven är att ställa väldigt höga krav på en lärare. Proven ligger ju som stöd för bedömning och betygssättning och jag vet inte hur man gör om det är ett barn som inte deltagit i dem. Du får höra av dig till rektorn och fråga hur man isf ska kunna gå tillväga. Som sagt hemskolning är inte tillåtet enligt svensk skollag, men vad som händer om du skriver ut dem ur den svenska skolan vet jag inte....