• abcd

Långresa (pappan jobb) 2-3 månader, kan skolan neka?

Funderar på att ta ett uppdrag där mannen ska jobba utomlands 2-3 månader och att vi då ska åka hela familjen. Detta innebär då att 8åring och 9åring missar skolan denna tid. jag har dock tänkt köra hemskola under tiden. Har skolan rätt att neka detta? Personligen så tror jag ju att barnen kommer lära sig för livet på resan och få MKT mer kunskap av både resa och faktiskt av hemskola.... 

• Svar på tråden Långresa (pappan jobb) 2-3 månader, kan skolan neka?
  • abcd
    Maria 434 skrev 2013-10-17 14:25:54 följande:
    Finns inte risken att barnen får gå om en årskurs om de missar så mycket?
    risken finns. Men jag hade tänkt hemskola dem under tiden. Så de kommer inte komma efter. 
  • Gladhannapanna

FInns det möjlighet för barnen att gå i skolan där ni kommer att vara? 

Har vänner som sökte ledigt för en skidresa i vår och fick avslag...

EN kompis till mig är lärare och han säger att han brukar ge barnen i uppgift att ta reda på saker om resmålet/landet de är i om de åker på en resa mitt i terminen. Mycket smart tycker jag!

Ni kommer ju att vara borta en hel termin så det är ju lite annat läge.... 

• abcd

3 månader känns lite kort för att de ska gå i skolan där,Eller? Det lär ju vara Danska/Grönländska de undervisar i och ev engelska? Fast jo. det är ju iof inte omöjligt , kan ju vara väldigt givande för dem...men hur som helst så måste de få hemskola också i det deras klasser läser här hemma....

• alexs mamma
    abcd skrev 2013-10-17 14:21:45 följande:
    Fast resan är ju ingen "soloch bad och nöjesresa". Min man ska ev jobba på Grönland och det är då där vi ska bo. Och det lär ju vara bra mkt viktigare kunskap än ngr prov kan jag tycka....

Jag förstår att det inte är en nöjesresa och att barnen kommer att lära sig massor på att få vistas på Grönlad under några månader. Det är ju ingen flytt för alltid eller några år utan om jag förstått det rätt kommer ni hem innan terminen är slut igen... Problemet är (om jag räknat rätt) så kommer 9åringen vara borta då de på vårterminen i 3an genom för nationella prov. Dessa prov går inte att flytta på man kan inte göra dem före och frågan är om det finns någon lärare som idag har tid att genomföra dem senare då din son kommit hem, de har ju redan häcken full med allt de ska hinna och att planera upp undervisning för 3 månader till 2 barn var av ett dessutom inte kan genomföra proven är att ställa väldigt höga krav på en lärare. Proven ligger ju som stöd för bedömning och betygssättning och jag vet inte hur man gör om det är ett barn som inte  deltagit i dem. Du får höra av dig till rektorn och fråga hur man isf ska kunna gå tillväga. Som sagt hemskolning är inte tillåtet enligt svensk skollag, men vad som händer om du skriver ut dem ur den svenska skolan vet jag inte....
  • Maria 434
    abcd skrev 2013-10-17 14:27:59 följande:
    risken finns. Men jag hade tänkt hemskola dem under tiden. Så de kommer inte komma efter. 

Men hemskola räknas väl inte i Sverige? Så barnen tycker alltså att det är helt okej att få gå om ett år och samtidigt tappa klasskamraterna?
  • Lady Namárië

Tre månader är jättelåpng tid att vara borta från skolan och jag tvivlar på att hemundervisning är ett godtagbart alternativ, såvida du inte är utbildad lärare. Men prata med rektor så fort som möjligt och kolla upp möjligheterna att skriva in barnen i skolan där ni skall bo. kanske finns det i alla fall en danskspråkig skola?

Om ni har ekonomiska förutsättningar skulle i kanske också kunna ta med er en pedagog som sköter barnens undervisning?

So say we all
  • modsey

jag skulle sätta dem i skola där ändå.
    Det är varken omöjligt eller krångligt.
    Och de kommer lära sig massor om än inte i ren faktakunskap, men å andra sidan hur mycket missar de om du är lite aktiv med det också o får med dig en plan vad de ska göra där

• hammarhajen

Klart att skolan kan neka ledighet. Vi har trots allt skolplikt och barn har rätt till undervisning.

Däremot finns det förstås sätt för er att komma iväg ändå. Barnen kan gå i skola i landet ni reser till, de kan gå i distansskola eller hoppa över ett läsår och börja om i den årskurs ni lämnar när ni kommer tillbaka.

Men ni kan inte förvänta er:
    - Att nuvarande lärare ska jobba massor extra för att förse er med arbetsuppgifter
    - Att en förälder som INTE är lärarutbildad kan hemskola med samma resultat som om barnen gått i skola

De allra flesta lärare och rektorer tycker som du att en utlandsvistelse av det slag du beskriver är väldigt värdefull. Men som sagt, eftersom skolplikten finns kan man inte förvänta sig ledighet eller någon slags "fri" hemskolning. Kontakta skolan snarast och prata om hur ni ska se till att barnen får undervisning, men förvänta dig som sagt inte att nuvarande lärare kan hjälpa till med uppgifter och material.   

• yoshimi

Från skolverket:

En elev får beviljas kortare ledighet för enskilda angelägenheter. Med
    ”kortare ledighet” avses upp till och med tio dagar per läsår.

Om det finns
    synnerliga skäl får längre ledighet beviljas. Begreppet ”synnerliga skäl”
    innebär att bestämmelsen ska tillämpas med stor restriktivitet.
    Rektor beslutar om ledighet. Om ledigheten avser länge tid än tio dagar får
    rektor inte överlåta beslutet åt någon annan.
    Ett beslut om ledighet ska enligt förarbetena grundas på en samlad bedömning av elevens situation. Bland de omständigheter som normalt bör
    beaktas finns frånvarons längd, elevens studiesituation, möjligheterna att på
    olika sätt kompensera den förlorade undervisningen, hur angelägen
    ledigheten är för eleven och om eleven fullgör sin skolplikt eller deltar i
    utbildningen utan att vara skolpliktig. Situationer då bestämmelsen skulle
    kunna bli aktuell är, enligt förarbetena, till exempel vid vissa resor,
    familjehögtider eller religiösa högtider.

Svar på tråden Långresa (pappan jobb) 2-3 månader, kan skolan neka?