Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Hur går det för dig Redan? Visst är det snart dags igen? Stora kramar

• villsågärna38
    Redan47 skrev 2014-07-06 12:22:20 följande:

Reser den 17/7 till Aten!

Stort lycka till!! Inte så långt kvar nu. Håller tummarna för dig. Kram
  • villsågärna38
    bullenochgrisen skrev 2014-07-06 12:54:06 följande:

Håller tummarna! Vilket försök är du på? Hur kommer det sig att man inte väljer Finland som alternativ då försäkringskassan täcker? Nyfiken nybörjare :) månaderna minskar sakta. Vi väntar på vårat första försök på ks huddinge. Troligtvis hösten sa barnmorskorna på rmc, så vi siktar in oss på Oktober. 3 månader kvar! Känns som att tiden går sååå sakta!!

FK täcker ju inte för alla så alla har inte det alternativet.
  • villsågärna38

Nej men fy va trist att höra Redan!! Hade verkligen hoppats att det skulle funka lika bra på dig med plåster. Stora tröstkramar!! Ps. Jag körde innohep då jag blev gravid. Vet dock inte för/nackdelar. Fick dem av Eva.

• villsågärna38
    Frk Röd skrev 2014-07-10 17:50:59 följande:

Villsågärna38, hur går det för dig med din graviditet? Vilken vecka är du i nu?

Hej vännen! Det går bra i v 28 nu. Poletten har äntligen trillat ner att det är på riktigt detta mirakel. BF 6/10. Hur är det med dig? Kram
  • villsågärna38
    Redan47 skrev 2014-07-10 18:12:22 följande:

Jopp, riktigt trist. Håller på att göra en ny plan ....som lutar åt en nedreglerad cykel. För att hålla tillbaka min egen cykel och kunna östrogenbehandla något längre...dvs flytta fram fönstret.

Hur tyckte du , upplevde du dina blåmärken, fick du några? Vet att Fragmin och framför allt clexane hjälpande vid immunproblematik , har ej klart än att det även inkluderar inohep.

Så trist med din behandling men kanske smartare att nedreglera. Låter logiskt iaf att testa nästa gång. Och vila från behandlingar ett tag innan blir nog bra även om det är frustrerande. Tror kroppen och psyket kan behöva en paus emellanåt om man kört många behandlingar på raken!!

De är ju alla lågmolekylära hepariner som framför allt tas mot ventrombos. Som jag förstått det ska iaf Fragmin och innohep vara likvärdiga. Testat båda. De doseras lite annorlunda bara. Tror 4500 innohep är samma som 5000 fragmin. Blåmärken fick jag ibland av båda. Beror nog snarare på dosen och på om man har otur och sticker fel.

Kram
  • villsågärna38
    Frk Röd skrev 2014-07-10 18:19:49 följande:

Oj, va fort det går! Du är snart där med din lilla mirakelbebis i famnen.

Jag mår väl egentligen inget vidare eftersom min andra ÄD nyss har misslyckats och att jag för andra gången i rad inte fick några embryon till frysen. Har bara haft kontakt med min koordinator efteråt så nu väntar jag på analys från doktorn varför han tror att inte något av de sammanlagt 6 (färsk)embryon som jag fått överförda inte har fastnat samt vad han och kliniken har att erbjuda nu, både behandlingsmässigt och kostnadsmässigt. Just nu känner jag mig både arg och småbitter och det mår jag inte riktigt bra av.

Nä va trist!! Beklagar verkligen. Vet hur tufft det är och förstår om du är arg och besviken. Har du även behandlat med blodförtunnande t ex fragmin och prednisolon? Kollat infektioner som t ex mykoplasma eller ureaplasma alt hidden clamydia? Hoppas verkligen att det går vägen nästa gång! Kram
  • villsågärna38
    Frk Röd skrev 2014-07-12 12:40:01 följande:

Jag har använt både clexanne och prednisolon. Har även testat för de infektioner som du nämnde men proven har varit negativa. Har fortfarande inte fått nån feedback från min läkare i Aten angående mitt senaste misslyckande och det kan jag tycka är dåligt.

Usch va trist!! Då har du ju verkligen gjort allt. Dåligt att du inte fått feedback heller. Men det är ju inte ovanligt att man behöver några försök för att bli gravid. Tre är ju iaf inte ovanligt även om jag förstår att det känns skit för er just nu. Vet ju såväl hur det är att göra försök på försök utan resultat. Det man ju kan misstänka om ni får dåligt till frysen är att inte spermierna är på topp heller. Vi fick godkänt i utredningen på spermieprovet men vid ivf och senare vid ÄD visade det sig att endast icsi funkade bra för oss så nåt fel var det ju. När vi gjorde ivf skyllde de allt på mina ägg men då det var samma vid ÄD insåg ju läkarna att det även var nåt som inte stämde med makens spermier. Spermieprovet är ju inte så ingående att man kollar allt tyvärr. Kanske inte så för er men en tanke... Kram
  • villsågärna38
    Katt12 skrev 2014-07-12 22:46:13 följande:

Villsågärna, din historia är ju verkligen makalös, stort grattis! Jag undrar om du fick någon relevant förklaring till dina misslyckade IVF och ÄD? Vad ändrade ni för att lyckas till slut? Eller var det bara "slumpen"? Kanske har du skrivit ngt i din presentation, ursäkta i så fall - sitter i stugan m mobilen och vet inte hur man kommer åt presentationer i telefonen...

Tack Vid våra ivf så talade man om äggkvalitet. Blev gravid en gång men fick MA i v 14. Vet ej varför. Och vid kommande stimuleringar fick jag bara 1-2 ägg trots högsta dosen (450 ir) Gonal F alt menopur. Oavsett korta eller långa protokollet. Nåt är det ju med makens spemier också eftersom de inte befruktat ägg utan icsi men det var pga min låga äggstocksreserv vi bytte till äd. Hann ju bli några år äldre då också så min tanke är att immunförsvaret sen spökade då vi gjorde äd med unga ägg och ändå misslyckades flera ggr. Började försöka få barn 2006 och gjorde första ÄD-försöket 2010. ( Kan väl säga att vår fertutredking 2007 gav oss oförklarligt barnlösa som anledning pga bra Fsh på den tiden och godkänd apermieutredjing för mannen men som sagt, de utredningarna är ju långt ifrån kompletta.) För oss vände det och jag blev gravid med dottern 2011 då jag även börjat med prednisolon och innohep plus Trombyl. På 6e äd försöket/transfern (3e donatorn). Hon föddes 2012. Det absolut bästa som hänt oss Såhär i efterhand ångrar jag att vi gjorde så många ivfer (6 st) men var lite skeptisk i början till äggdonation. Går inte ens att förstå nu men allt är ju en process. Att jag nu har ett mirakel till i magen som kommit till på naturlig väg, första gången gravid så på 9 år, är ju bara helt galet!! När vi pratat med läkare om detta har de igen förklaring, bara att det sker ibland pga lång och trogen tjänst och att man har ett ökat fertilitetsfönster då man precis fått barn. (Även om dottern var drygt 1,5 då jag blev gravid så var det 6 mån efter jag slutat amma. ) Sen berättade jag för min bm på mvc att jag och maken började med lchf förra sommaren och hennes kommentar till det var att det inte var första gången hon hört om par som blivit gravida då de slutat med socker och snabba kolhydrater. Hon tyckte att man borde forska mkt mer på kost än vad man gör idag. Kan bara hålla med!! Stor kram och lycka till för er!!
  • villsågärna38
    Katt12 skrev 2014-07-13 20:06:38 följande:

Spännande att höra, villsågärna! Tog du några immunmediciner när du blev gravid nu? Det är rörande att höra dig tala så varmt om din dotter och häftigt att ni nu blir en familj med både ÄD- och genetiska barn. Vi har ju två skolbarn men längtar intensivt efter en liten till och kanske blir det ÄD, känns bra att höra att du inte alls tycks oroa dig för denna kombination. Kram och grattis igen!!

Jo tog samma kombination av prednisolon, innohep och Trombyl som med dottern. Vågade inte annat ???? Sen hade vi ju precis gjort ett misslyckat syskonförsök/FET. Sista frysägget vi hade kvar så hade precis tagit den kombinationen innan också. Kanske även det påverkade. Vem vet? Nej kombinationen av äd-dotter och genetisk dotter ser vi inte som ett problem. Vår dotter är så lik sin pappa och även farmor som barn så ingen reagerar på detta heller. Sen vet jag ju inte vem lillasyster kommer att vara lik. Min syster har tre barn varav endast ett är likt henne. Googla lite på epigenetik om du inte gjort det. Så intressant att läsa om hur miljön i livmodern även påverkar. Att samma embryo utvecklas olika beroende på vem som bär det. Tror därför att mina gener har påverkat dottern iaf. De kan ju styra vilka anlag som aktiveras och inte. Sen påverkar ju även det sociala förståss. Hon har t ex redan tagit efter uttryck ifrån mig och är ju bara två kram
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014