Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

detta skrev 2014-04-20 10:25:13 följande:
    Tack! Det känns jättekul, lite overkligt att det är något därinne. Det är så märkligt, eftersom jag känner mig precis som vanligt. Vi behandlingen görs i USA och de har satt in 2 st 5-dagars embryo (blastocyt kallas det väl då). Det har funkat bra, fast det har varit lite trixigt att åka dit två gånger utan berätta för någon. Hur går det för er? Jag ska läsa lite mer i tråden.

Oh grattis!! Kram
  • villsågärna38
    bullenochgrisen skrev 2014-04-17 06:39:36 följande:
    Då har vi varit på vårat tredje besök på ks huddinge. Vi ska göra en testcykel med Progynon 2mg fram till återbesök 29e april. För att se om det kan framkalla en blödning. De trodde det skulle bli vår tur för äggdonation i höst. Fick reda på att de bara har ca. 5 donatorer här i sthlm. Puh vilka fina människor. Men så få 😕

Oj va trist med så få!! Var bättre för några år sen då vi gick där. Då hade de gjort en del pr och fått bra artiklar skrivna som gav fler donatorer. Ni har ingen ni känner som vill korsdonera? Då brukar det ju gå snabbare och så får man fler försök. Kram och lycka till med testcykeln!!
  • villsågärna38
    Redan47 skrev 2014-04-23 16:18:58 följande:
    På hotellet - äntligen ätit. Tog upp frukost imorse som jag nu mumsat i mig. Dagens resultat: mycket och tjocka ärrvävnader. Dessa skars bort. Det blödde inte ens när han skar i dem. Så hoppas innerligt att detta var orsaken. Penny info att det blir dålig cirkulation och inget att fästa för embryon.

Oj, det var ju jättebra att du gjorde hysto då. Lät ju inte bra alls med tjocka ärrvävnader. Hoppas nu att nästa gång går vägen! Kram
  • villsågärna38
    bullenochgrisen skrev 2014-05-25 11:09:39 följande:
    Åh vad jag längtar tills vi får starta vår första behandling på ks huddinge! Vi har i augusti stått i kö i ett år. Vi väntar och vi väntar. Lär väl inte blir något förns efter sommaren... är så rädd att det inte ska gå vägen. Att det färska ägget inte blir något och att OM vi får några till frysen att de sedan inte ska klara upptining eller delas ordentligt. Läser om så många som misslyckas. Vågar inte hoppas även fast längtan är stor :(

Stort lycka till Snart är det er tur!! Kram
  • villsågärna38
    bullenochgrisen skrev 2014-05-26 12:37:29 följande:
    Känns skönt att få lite hopp. På något sätt skyddar man sig själv att inte längta till någonting som kan misslyckas. Det är bara att hålla tummarna och åka med på resan, finns inte så mycket annat man kan göra för att påverka. Man längtar till hösten så otroligt mycket så man knappt vill planera in andra saker. Försöker att spara så vi har pengar direkt i höst ifall vår behandling inte skulle gå vägen. Knäpp man är, jag vet. Men på något sätt så är det ändå en trygghet för en själv att faktiskt veta om att det kan misslyckas. Och hur gör vi då? Därför känns det skönt att veta det redan nu. Hur har ni gjort vid ägginsättninge eller vad man kallar det? Har ni tagit ledigt från jobbet den dagen och sen jobbat som vanligt dagen där på eller sett till att vara hemma ett par dagar efteråt?

Vi gjorde ju flera ivfer innan vi började med ÄD och det tog sen sex ÄD-återföringar innan jag blev gravid och fick behålla barnet. Det finns ingen forskning som visar att det är bättre att vara ledig och hemma. Alla svenska läkare säger, lev precis som vanligt, lså det handlar nog snarare om vad man vill själv. Eftersom vi gjorde så många försök så gick det i längden inte att vara borta flera dar från jobbet (tog ledigt i början vid ivf och även i början vid ÄD). De tre sista ÄD-försöken åkte jag från jobbet, tog emot ägget och så tillbaka till jobbet igen. Varväldre borta ett par tim. Blev gravid 2 ggr av 3 då och en av dessa är min dotter Så jag tror inte att det påverkar alls. Det är annat som styr här. Ägg och spermiekvalitet, ens immunförsvar, kanske behöver man blodförtunnande om man har fått missfall tidigare osv. Vill du unna dig själv att vara ledig så var det, om inte, ha inte ett dugg dåligt samvete för det. Gör det som känns bäst för er. ÄD går ju inte att jämföra med ivf och ett ÄP t ex som ju gör ont och är fysiskt påfrestande på kroppen på ett helt annat sätt. Att få tillbaka ett befruktat ägg tar några minuter och känns ingenting. Håller tummarna för er!! Kram
  • villsågärna38
    Redan47 skrev 2014-05-27 17:37:06 följande:
    Dagens VUL: 7mm Inget superresultat som vanligt.... Men ska öka östrogen npgot. Ska ta 2mg vaginalt ... Enl penny. Har ni provat det ?

Aldrig vaginalt, däremot via huden/plåster. Inte alla som tar upp östrogen bra via mage/ tarm så tycker det låter bra att de vill testa nåt nytt iaf. Kram
  • villsågärna38
    Redan47 skrev 2014-05-27 21:18:54 följande:
    Ja det är bara köra. Ang plåster ... Jag har ingen i sv som skriver ut medicin, bara i Aten . Ich det hinner jag nog inte få till jag åker. Men ska fråga om jag köpa det på apotek i Aten.

Lycka till!! Blir säkert bra oavsett. Räcker ju med en futtig mm till så har du jättebra förutsättningar. Kram
  • villsågärna38
    bullenochgrisen skrev 2014-05-28 16:02:59 följande:
    Okej så då har jag kanske inte svamp pga ökade klara flytningar. Bara pga. Östrogenet. Fy

Klara flytningar är helt ofarliga och mer ett tecken på att "fertiliteten" ökar dvs ökad dos östrogen. Om du har lätt att få svamp, minska på sockret. Det är framför allt det som är en bov i att fel bakterier växer till. Kram
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014