bullenochgrisen skrev 2014-05-26 12:37:29 följande:
Känns skönt att få lite hopp. På något sätt skyddar man sig själv att inte längta till någonting som kan misslyckas. Det är bara att hålla tummarna och åka med på resan, finns inte så mycket annat man kan göra för att påverka. Man längtar till hösten så otroligt mycket så man knappt vill planera in andra saker. Försöker att spara så vi har pengar direkt i höst ifall vår behandling inte skulle gå vägen. Knäpp man är, jag vet. Men på något sätt så är det ändå en trygghet för en själv att faktiskt veta om att det kan misslyckas. Och hur gör vi då? Därför känns det skönt att veta det redan nu. Hur har ni gjort vid ägginsättninge eller vad man kallar det? Har ni tagit ledigt från jobbet den dagen och sen jobbat som vanligt dagen där på eller sett till att vara hemma ett par dagar efteråt?
Vi gjorde ju flera ivfer innan vi började med ÄD och det tog sen sex ÄD-återföringar innan jag blev gravid och fick behålla barnet. Det finns ingen forskning som visar att det är bättre att vara ledig och hemma. Alla svenska läkare säger, lev precis som vanligt, lså det handlar nog snarare om vad man vill själv. Eftersom vi gjorde så många försök så gick det i längden inte att vara borta flera dar från jobbet (tog ledigt i början vid ivf och även i början vid ÄD). De tre sista ÄD-försöken åkte jag från jobbet, tog emot ägget och så tillbaka till jobbet igen. Varväldre borta ett par tim. Blev gravid 2 ggr av 3 då och en av dessa är min dotter
Så jag tror inte att det påverkar alls. Det är annat som styr här. Ägg och spermiekvalitet, ens immunförsvar, kanske behöver man blodförtunnande om man har fått missfall tidigare osv. Vill du unna dig själv att vara ledig så var det, om inte, ha inte ett dugg dåligt samvete för det. Gör det som känns bäst för er. ÄD går ju inte att jämföra med ivf och ett ÄP t ex som ju gör ont och är fysiskt påfrestande på kroppen på ett helt annat sätt. Att få tillbaka ett befruktat ägg tar några minuter och känns ingenting. Håller tummarna för er!! Kram