Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Jenkis skrev 2014-04-08 09:28:07 följande:
    Sex veckor kvar till RUL... hoppas verkligen vi tar oss igenom det helskinnade.... Från v. 21 har jag ingen erfarenhet, så det skall bli spännande! Hoppas kunna fixa klart barnrummet denna gång och köpa lite grejor efter RUL. Synd att statistik och matte kanske inte är min grej. Hittade att det är risk på 1/50 att hitta oklarheter på RUL. Dessa behöver dock inte betyda något, men måste undersökas närmare. Vi som redan dragit den nitlotten och avvikelsen inte var ärftlig. Vad är oddsen för oss att drabbas igen? Alltså hur stor är sannolikheten att vi faktiskt går igenom RUL med glatt besked? (Försöker ju fokusera på det positiva såklart) De sk soft markers som är kopplade till kromosomavvikelser är sannolikheten 1/20 att hitta och det är här jag skall försöka få vården att hålla tyst. Om de hittar ett par vill jag inte veta. Det rör bara upp en massa oro förmodligen i onödan...

Tror den är minimal att det ska hända er igen!! Nu gör ju ÄD med ungt ägg också och då är ju riskerna för kromosomavvikelser jättesmå. På vårt RUL med dottern hittades ingenting. Jag hoppas och tror att det blir då för er den här gången!! Ni har fått er beskärda del. Och för vår del hoppas vi på en favorit i repris också 5 veckor kvar!!! Vi gör RUL i v 18+6. Visst gör ni lite tidigare? Kram
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2014-04-08 10:54:05 följande:
    Vi har blivit lovade v. 18. Om det innebär 17+6 - 18+3 (måndag-fredag) eller 16+6 - 17+3 (måndag-fredag veckan innan) vet jag inte ännu. Förra gången fick vi göra 17+6, så jag hoppas verkligen inte det blir senare än så. Det var stressigt nog med kompletterande undersökningar på annat sjukhus och hinna med allt innan jag gick in i v. 22. Man få inte gå in i v. 22 om man skall avbryta. Då är det försent för det och man måste fullfölja. Förra gången var donatorn ännu yngre och inga kromosomfel, så vi hoppas på turen igen.

Håller tummarna hårt för er!!! Kram
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2014-04-08 19:07:42 följande:
    Om det vore enkelt att få tag på henne så kanske jag skulle prata mer med henne. Hos oss finns inga direktnummer utan man knappar sitt personnummer och blir uppringd av den som har telefonjouren den dagen... Bad om att bli sjukskriven för några veckor sedan. Ville ha 25 % sjukskrivning ett par veckor för att det är för tungt på jobbet. Den som svarade då sa att det var omöjligt och jag har ingen aning om hur MIN barnmorska ställer sig till det. Dessutom har en enda läkare hand om mödravården på 100 000 invånare, så det är minst sex veckor väntetid dit. Vården är sjuk, men det visste vi ju redan... Önskar att det fanns mer hjälp att få... Några extra ultraljud är bara att glömma. Så fall får jag åka 12 mil enkel resa och betala privat.

Nä men fy va orättvist!! Är verkligen inte bra att det kan skilja så mycket beroende på var man bor. Min bm svara på mail varje dag och ringer upp om man vill det också. Så fel att servicen ska skilja sig åt så himla mycket. Men kanske har ni inte vårdval? Här måste de ju konkurrera för att få patienter vilket verkar vara av godo. Har du nån bra läkare på vårdcentralen som kan hjälpa dig istället om du behöver? Kram
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2014-04-08 19:45:26 följande:
    Fritt vårdval är ett politiskt beslut, verkställt från årsskiftet 2012. Detta innebär att patienter i Sverige har rätt att bli behandlad hos andra vårdgivare än i sitt eget landsting. Detta gäller dock enbart ifall den önskade vårdgivaren i eget län, eller annat län har avtal med landstinget (avtalet kan ligga hos något annat landsting, men det måste finnas ett avtal mellan privat vårdgivare och ett landsting för att säkerställa patientsäkerheten och kvaliteten). Jag tolkar ovanstående som att alla har fritt vårdval. Synd bara att det blir så långt att åka till angränsande landsting, men, men.

Ja det stämmer men det finns olika typer av vårdval. I Stockholm har vi nåt som heter Vårdval Stockholm och innebär att man inom en rad olika specialitéer kan välja vårdgivare fritt inom landstinget. Får man t ex en remiss till röntgen lan man gå till den röntgenmottagning som har kortast kö, privat med landstingsavtal el landstingsdriven. Inom mödravården är det också vårdval och då kan man välja fritt var man vill gå. Jag går t ex till Mama Mia i en annan del av stan än där jag bor men nära mitt jobb vilket jag tycker funkar bäst.
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2014-04-08 19:43:02 följande:
    Känns verkligen som jag gnäller en massa... Du som ser mina lika inlägg i två trådar dessutom... Nej, ingen läkare på VC som är villig att hjälpa. VC hänvisar allt till mödravården. Ingen aning om vi har vårdval. Kan ju kolla upp det. Ibland undrar jag om det är jag som är på väg in i en depression eller om alla upplever det såhär jobbigt som jag... Men jag känner mig väldigt ensam och överkörd typ. En vecka kvar till mitt BM-besök och jag har mycket att ta upp. Framförallt det där med jobbet. Min värsta tanke är just nu att hon kanske är sjuk om en vecka  så det inte blir något besök. Är det en sjuklig tanke? Logiskt sett så förstår jag ju den själv. Har ju laddat i tre veckor nu och det vore förjäkligt att inte få prata med henne. Jag kanske kan be om att bli uppringd? Det borde de väl för sjutton kunna ordna!

Tycker def att du ska be om att bli uppringd. Och det är ju inte så konstigt att du är orolig och mår dåligt. Att fara gravid igen måste ju väcks upp en massa från förra graviditeten. Sorg tar ju tid. Och så hormonet på det ihop med problem på jobbet. Ingen jättekul kombination. Kanske Fia du fundera på att gå och prata med någon också som Sakura skriver? Jag gick till en terapeut en period då hade det tufft och det är nåt jag aldrig ångrat. Stora kramar
  • villsågärna38
    Redan47 skrev 2014-04-09 19:44:22 följande:
    TD imorgon. Men åker t werlab lab oå fredag, bara för att.

Hoppas oxå på morgondagen!! Du kan ju vara låghormonare. Stora kramar
  • villsågärna38
    Redan47 skrev 2014-04-09 21:50:42 följande:
    Tack Alla ni rara! Frk. Röd, tiden kommer bara svischa fram, ! Bra med förutsättningar utredda från början, slippa snubbla på start snöret liksom. Ja ni är många ändå som mina tankar går till, ni som har upplevt motgångar som gör att mitt "icke streck", lilla minus, hanteras med ödmjukhet. Men visst känns det... Jag tänker bara på tiden som rusar fram i förhållande till mitt leg. Och påfrestande för relationen, mitt humör kopplat till tröttheten som infinner sig vid ruvning är svårt att tygla. Är det värt? Ja, många är tankarna, har ej invigt allt för många ännu, men svärmor i svärfar tex säger inget ich det är ju inte något stöd det heller. Visst jag är van att gå mot strömmen... Men så tacksam för våra trådar här, känner en gemenskap samhörighet ich förståelse som jag värdesätter ich som får mig att orka dessa minus motgångar. Väntar på vårt plus!

Ja ge inte upp ännu även om det skulle vara minus!! Det krävs ju några försök för en del av oss. Nu hoppas jag självklart att du slipper göra 12 som vi gjorde men än 4-5 ggr är ju trots allt inte helt ovanligt om det tar nån gång innan man får rätt medicinering osv. Håller tummarna!! Stora kramar
  • villsågärna38

Stora kramar till dig Redan47!! Förstår att det är jättetungt nu men snart orkar ni ta nya tag igen. Tycker det låter som en bra plan med fryslagret och implantations snitt. Se det som att det här var första riktiga försöket eftersom du inte fick ordentligt med blodförtunnande osv innan. Och att det krävs några ggr är ju helt normalt. Hur hög dos prednisolon hade du? Finns amerikanska studier som visar att man behöver 15 mg vid ÄD om man har svårigheter att bli gravid. Var vad jag tog när jag äntligen blev gravid med dottern på 6e ÄD-försöket! Kram

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014