• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

lelle75 skrev 2014-03-26 20:17:53 följande:
    Ngn som vet när man ska trappa ner eller sluta helt med sina mediciner? Är det när man är i graviditetsvecka 12, i början eller slutet?

Slutar man bara tvärt med progesteron och östrogen? Eller trappar man ner? Har ni andra tagit blodprover för att kolla om ni kan sluta?

Hur ligger det till med kortison, fragmin och babyaspirin? Jag "sjävmedicinerar" så har inte fått ngt besked från ngn läkare.

Har bara hört att det är viktigt att långsamt trappa ner kortison, men hur gör man?

Har inga större immunologiska problem så tänker att jag inte behöver ta detta hela graviditeten (hoppas att det blir en fullgången graviditet, bara hunnit till v. 7 ännu)
    Vid 7 fullgångna sänktes dosen progynon till 4 mg.
    Vid 9 fullgångna sänktes dosen till 2 mg i en vecka. Sedan slut.
    Vid 11 fullgångna sänks dosen Lutinus från 100 mgx3 till x2 i tre dagar. Sedan x1 i tre dagar. Sedan slut.

Kortison brukar trappas långsamt. Minst sju dagar på varje steg. Man brukar köra varannan dag ett tag på lägsta dosen 2,5 mg.
  • Jenkis
    Katt12 skrev 2014-03-27 11:11:32 följande:
    Jenkis, tack för tips på antiinflammatoriska självmedicineringar. Hur tog du gurkmeja och ingefära? Som hälsokostpreparat eller i maten? Ingefära kan man ju köpa färsk, men gurkmeja är väl en krydda..?
    Det bästa (och billigaste) är väl färsk egentligen, men jag var lite lat så jag köpte kapslar. Nypon äter jag som ett pulver där alla nyponets delar ingår. Eko röda druvor kan vara knivigt att få tag på, så jag köper när det finns och resten av tiden dricker jag ekologisk röd druvjos

Alla produkter som jag köpt/använt finns på Bodystore. Även josen. Har blivit gravid två gånger av två försök sedan jag började och än så länge inte fått något missfall. Peppar, peppar... Innan har jag gjort två misslyckade ÄD och en "miljon" försök på egna ägg. Självklart kan man ju inte säga vad som bara är ren tur. Ett rent lotteri egentligen tyvärr...
  • Jenkis
    Redan47 skrev 2014-03-31 21:36:23 följande:
    FÖR GAMMAL FÖR VAD???? Att vara förälder? Att föda? Att bära? JAG är ansvarig för min hälsa. ALLA rökare, KOL o Cancer, alla överviktiga hjärt/kärl patienter, kostar allra säkrast samhället betydligt mer än vi 40+som klassas riskgraviditeter med förtidigt födda belastar neonontal avd. DET är nämligen en av anledningar till att SAMHÄLLET avråder . INTE för kvinnan i centrum. JAG betalar skatt och väljer vilka risker jag vill utsätta mig för. Precis som de som cyklar utan hjälm....
    JA listan kan göras lång kring samhälls ekonomi!!!
    Skrattande
  • Jenkis

jo, listan kan göras oändligt lång....

Jag träffar majoriteten av de som belastar samhället varje dag på jobbet...

• Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-04-02 17:24:29 följande:
    KUB-en avklarad!! Fick se vinkande bebbe och fick 1/600 som risk för trisomier vilket är en bra siffra för oss då jag är 42. Inte som då vi gjorde äd med 30-årig donator och fick 1/20000 (teoretiskt omöjligt att få så bra resultat med min ålder) men ett par promilles risk kan vi leva med så det blir inte fosterdiagnostik. Så skönt!! Framflyttad till 13+1 också! Kramar till er alla och tummar till er som ruvar!!
    Härligt!

Stort grattis! Riktigt guldägg du släppte vid 42 års ålder

Det är som Triss. Plötsligt händer det! Även hos oss ÄD-folk kan det dyka upp guldägg när man mist anar
  • Jenkis
    Längtar12345 skrev 2014-04-02 15:39:01 följande:
    Ruvardag 12 och idag kom liten blödning. Känns kört nu. Ont i brösten sedan 3 dagar tillbaka.
    Du kan ju vara gravid... Jag har blödigt varje gång jag varit det. Tre gånger har det hänt.
  • Jenkis
    Längtar12345 skrev 2014-04-07 09:35:16 följande:
    Ruvardag 17 forfarande ömma bröst och ett stort plus på Stickan igår. Känner mig helt snurrig i huvudet. Det är första gången jag plussar och känner mig orolig för ma men det kan jag ju inte tänka på nu. Det får jag ju ta då i så fall. Känslomässig turbulens..... Och lycka!
    Stort grattis!

Vad var det vi sa!?

Andas lugnt och hoppa in i gravidtråden:

www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72471047.html
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-04-08 06:45:12 följande:

Klart man inte kan få missfall av det. Inte av oro heller. Och att du är så trött att du håller på att falla samman är ju ett väldigt bra tecken!!! Och även om du är instabil i humöret Håller tummarna! Kram
    Håller med! Det är ett bra tecken
  • Jenkis
    NinaCamilla skrev 2014-04-07 16:20:46 följande:
    Sakura: Jag mår bättre och Hcg sjunker som det skulle men lång väg till noll eller nytt försök. Hjälper inte med att chefen berättade idag att hon väntar på sin fjärde barn.
    Kul... not...

Bra att det går åt rätt håll i alla fall.
  • Jenkis
    Sakura77 skrev 2014-04-07 09:52:55 följande:
    Och Jenkis. Det är så himla kul att läsa att det går så bra för dig efter er förra jobbiga graviditet som slutade alldeles för tidigt. Gör mig sååå glad.
    Sex veckor kvar till RUL... hoppas verkligen vi tar oss igenom det helskinnade.... Från v. 21 har jag ingen erfarenhet, så det skall bli spännande! Hoppas kunna fixa klart barnrummet denna gång och köpa lite grejor efter RUL.

Synd att statistik och matte kanske inte är min grej. Hittade att det är risk på 1/50 att hitta oklarheter på RUL. Dessa behöver dock inte betyda något, men måste undersökas närmare. Vi som redan dragit den nitlotten och avvikelsen inte var ärftlig. Vad är oddsen för oss att drabbas igen?

Alltså hur stor är sannolikheten att vi faktiskt går igenom RUL med glatt besked? (Försöker ju fokusera på det positiva såklart)

De sk soft markers som är kopplade till kromosomavvikelser är sannolikheten 1/20 att hitta och det är här jag skall försöka få vården att hålla tyst. Om de hittar ett par vill jag inte veta. Det rör bara upp en massa oro förmodligen i onödan...
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014