• Anonym (Mamma)

Små barn umgänge. Våld!

Hej! Jag känner mig grymt besviken på Sverige och vårt samhälle. Jag önskar få råd och tips och erfarenhet över min situation. Mitt barn som är ca 1 1/2 år har inte träffat sin pappa på lite mindre än ett år. Min fd har knappt visat intresse för att få träffa honom. Under den tiden vi levde ihop har han inte ängnat vårt barn någon tid så att en bra relation har kunnat byggas upp. Jag var utsatt för våld som trappades upp något fruktansvärt och vårt barn har sett detta o farit illa och har sviter ifrån det fortfarande. Min fd har heller inte behandlat min son schysst. För ett tag sedan gick min fd till advokat vilket jag blev chockad över. Han vill nu ha umgänge och vi har varit på en muntligt förberedelse. Jag känner mig maktlös och har svårt att föra mitt barn talan och skydda honom från den person han är rädd för. Pratat med flera myndigheter men det känns som om ingen kan göra något för oss. Trots att dom här två rättsfallen hör ihop så kan fallen gå parallellt. Det är inte förrens det finns en dom som det förändras. Det är sjukt att Sverige inte tänker på barns säkerhet i större utsträckning. Några andra i samma sits som kan berätta hur mycket tid den andra parten fick i form av umgänge? Hur snabbt trappades det upp? Någon som haft umgängesstöd?

• Svar på tråden Små barn umgänge. Våld!
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-10-10 23:02:22 följande:
    Hej! Jag känner mig grymt besviken på Sverige och vårt samhälle. Jag önskar få råd och tips och erfarenhet över min situation. Mitt barn som är ca 1 1/2 år har inte träffat sin pappa på lite mindre än ett år. Min fd har knappt visat intresse för att få träffa honom. Under den tiden vi levde ihop har han inte ängnat vårt barn någon tid så att en bra relation har kunnat byggas upp. Jag var utsatt för våld som trappades upp något fruktansvärt och vårt barn har sett detta o farit illa och har sviter ifrån det fortfarande. Min fd har heller inte behandlat min son schysst. För ett tag sedan gick min fd till advokat vilket jag blev chockad över. Han vill nu ha umgänge och vi har varit på en muntligt förberedelse. Jag känner mig maktlös och har svårt att föra mitt barn talan och skydda honom från den person han är rädd för. Pratat med flera myndigheter men det känns som om ingen kan göra något för oss. Trots att dom här två rättsfallen hör ihop så kan fallen gå parallellt. Det är inte förrens det finns en dom som det förändras. Det är sjukt att Sverige inte tänker på barns säkerhet i större utsträckning. Några andra i samma sits som kan berätta hur mycket tid den andra parten fick i form av umgänge? Hur snabbt trappades det upp? Någon som haft umgängesstöd?
    Dom har väl inte fallit än så du kan ju ännu inte veta huruvida "Sverige inte tänker på barns säkerhet i större utsträckning."?? Och "Sverige" kan väl inget göra åt att han, likt alla föräldrar, kan driva umgängesfrågan i domstol?? Var ligger ärendet nu? Har domstolen gett soc i uppdrag att utreda umgängesfrågan?
  • Anonym (Mamma)

Jag tror inte jag har gjort mig förstådd här. Jag ville inte berätta allt här kanske men så här ser det ut. Våldet är polisanmält, det pågår en utredning. Min son har varit utsatt för som bevittnat våld och har vid ett tillfälle kunnat dött. Min son är väldigt restriktiv med män och rädd och gråter vid höga röster/ljud. Vad jag menar är att man inte är restriktiv eller lyssnar in den person som levt med barnet. Dvs ta det säkra för det osäkra. Umgänget kommer att bli bevakade men har dömts till att vara väldigt generösa. En boende, umgänge, vårdnads utredning kommer att göras. Jag vill gärna få information om andra i samma sits som kan ge mig råd eller bara stöd genom att berätta sin historia eller hur jag ska gå tillväga för att få mitt barn att inte börja må dåligt igen och att umgänget ska bli så lite som möjligt eftersom min fd vägrar att söka

• Anonym (Ett år?)

Ditt barn har inte träffat sin pappa sen han var 6 månader? Tror inte han minns något av misshandeln även jag förstår din oro

• Anonym (..)

Om du pratar med Familjerätten som skall göra utredningen är det inte omöjligt att de kan hjälpa se till att invänta slutsatsen av sin utredning tills de har slutsatsen från polisens utredning kring våldet då det ju påverkar hur umgänget bör se ut.
    Familjerättens kontaktpersoner som kan medverka vid (övervakade) umgängen gör det oftast under en begränsad tid. Oftast ser man att det fungerar (är kanske sällan att umgängesföräldern är så pass störd att han/hon agerar kraftigt illa vid övervakat umgänge). Målet är nog att umgänget skall kunna ske utan övervakning efter en period.
    Tyvärr måste jag säga att er bästa chans är att fördröja umgänge utan övervakning så länge det går, så att barnet hinner bli lite större. Med hjälp av en kunnig och bra advokat blir även era chanser bättre. Lycka till! 

• Anonym (Mamma)

Så tacksam för svar! Hur fördröjer jag umgänget på bästa sätt? Det kändes inte som om min advokat företrädde mig ordentligt i rätten tyvärr. Hoppas verkligen att det blir bättre vid nästa möte annars får jag nog ta om se mig om efter en ny om det nu går att byta? Vet du eller någon?

Anonym (..) skrev 2013-10-11 21:16:24 följande:
    Om du pratar med Familjerätten som skall göra utredningen är det inte omöjligt att de kan hjälpa se till att invänta slutsatsen av sin utredning tills de har slutsatsen från polisens utredning kring våldet då det ju påverkar hur umgänget bör se ut. Familjerättens kontaktpersoner som kan medverka vid (övervakade) umgängen gör det oftast under en begränsad tid. Oftast ser man att det fungerar (är kanske sällan att umgängesföräldern är så pass störd att han/hon agerar kraftigt illa vid övervakat umgänge). Målet är nog att umgänget skall kunna ske utan övervakning efter en period. Tyvärr måste jag säga att er bästa chans är att fördröja umgänge utan övervakning så länge det går, så att barnet hinner bli lite större. Med hjälp av en kunnig och bra advokat blir även era chanser bättre. Lycka till! 

• Anonym (Mamma)

Han var ca 10 mån och har träffat honom en gång på ca lika lång tid. Det inte var inget positivt möte för honom. Barn förstår mer än vad man tror, han har tagit ett starkt intryck av detta trots att han är liten även om han inte kan sätta ord på det som hänt. Beror kanske hur barnet är i sig. Mitt barn har varit väldigt med och väldigt tidig på det mesta. Det är ju inte bara jag som varit utsatt, läs nedan svar i tråden.

Anonym (Ett år?) skrev 2013-10-11 21:06:05 följande:
    Ditt barn har inte träffat sin pappa sen han var 6 månader? Tror inte han minns något av misshandeln även jag förstår din oro

• Anonym (sure)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-10-11 21:01:55 följande:
    Jag tror inte jag har gjort mig förstådd här. Jag ville inte berätta allt här kanske men så här ser det ut. Våldet är polisanmält, det pågår en utredning. Min son har varit utsatt för som bevittnat våld och har vid ett tillfälle kunnat dött. Min son är väldigt restriktiv med män och rädd och gråter vid höga röster/ljud. Vad jag menar är att man inte är restriktiv eller lyssnar in den person som levt med barnet. Dvs ta det säkra för det osäkra. Umgänget kommer att bli bevakade men har dömts till att vara väldigt generösa. En boende, umgänge, vårdnads utredning kommer att göras. Jag vill gärna få information om andra i samma sits som kan ge mig råd eller bara stöd genom att berätta sin historia eller hur jag ska gå tillväga för att få mitt barn att inte börja må dåligt igen och att umgänget ska bli så lite som möjligt eftersom min fd vägrar att söka
    Hur hade han kunnat dött av vad han "bevittnade"? Det låter konstigt.

Nej, hur skulle det se ut om den som haft barnet boende hos sig, och som nu vägrar umgänge, också är den som får bestämma om det ska bli umgänge eller inte? Så kan man inte ha det.

"Bevakade?" Du menar inte att barnet kommer att få kontaktperson?

Varför vill du begränsa umgänget om barnet ändå kommer att kunna vara trygg med sin pappa i kontaktpersonens närvaro? Det har jag svårt att se.
  • Anonym (Mamma)

Fokusera på något annat som du kanske kan vara bättre på. Dina kommentarer undanbedes!!!

Anonym (sure) skrev 2013-10-11 22:27:40 följande:
    Hur hade han kunnat dött av vad han "bevittnade"? Det låter konstigt. Nej, hur skulle det se ut om den som haft barnet boende hos sig, och som nu vägrar umgänge, också är den som får bestämma om det ska bli umgänge eller inte? Så kan man inte ha det. "Bevakade?" Du menar inte att barnet kommer att få kontaktperson? Varför vill du begränsa umgänget om barnet ändå kommer att kunna vara trygg med sin pappa i kontaktpersonens närvaro? Det har jag svårt att se.

• Anonym (..)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-10-11 22:18:13 följande:

Så tacksam för svar! Hur fördröjer jag umgänget på bästa sätt? Det kändes inte som om min advokat företrädde mig ordentligt i rätten tyvärr. Hoppas verkligen att det blir bättre vid nästa möte annars får jag nog ta om se mig om efter en ny om det nu går att byta? Vet du eller någon?

När barnet är såpass litet och har minimal anknytning som i ert fall brukar man oftast planera ett sk upptrappningsumgänge så att barnet träffar den andra föräldern oftare men korta stunder. Är det våld med i bilden kan man få hjälp av kontaktperson. I många kommuner finns även nån slags dagverksamhet där barnet o föräldern kan umgås i en barnabpassad lokal med stöd. I Göteborg har den verksamheten kallats Pappis. Det är verkligen inget nöje att vara i sådan miljö men å andra sidan är det tryggt!

Båda dessa alt kan ha begränsningar i tid - en kp har tex andra uppdrag. Det kan göra att umgänget sker typ en gång i veckan lr en gång varannan vecka.

Så det jag menade var att ett försiktigt upptrappande umgänge m stöd bör ske under en längre tid. Under den tiden får barnet en bättre chans att bli trygg och växa.

Jag kan bara rek en advokat i Gbg, annars vet jag inte tyvärr. Men gäller det annan ort kan du testa att lägga ut en separat fråga om tips, så kan du kanske få mer hjälp

Det är en tuff situation att befinna sig i, men det kan ofta lugna ner sig med tiden!
  • Anonym (sure)
    Anonym (..) skrev 2013-10-12 09:08:47 följande:
    När barnet är såpass litet och har minimal anknytning som i ert fall brukar man oftast planera ett sk upptrappningsumgänge så att barnet träffar den andra föräldern oftare men korta stunder. Är det våld med i bilden kan man få hjälp av kontaktperson. I många kommuner finns även nån slags dagverksamhet där barnet o föräldern kan umgås i en barnabpassad lokal med stöd. I Göteborg har den verksamheten kallats Pappis. Det är verkligen inget nöje att vara i sådan miljö men å andra sidan är det tryggt!

Båda dessa alt kan ha begränsningar i tid - en kp har tex andra uppdrag. Det kan göra att umgänget sker typ en gång i veckan lr en gång varannan vecka.

Så det jag menade var att ett försiktigt upptrappande umgänge m stöd bör ske under en längre tid. Under den tiden får barnet en bättre chans att bli trygg och växa.

Jag kan bara rek en advokat i Gbg, annars vet jag inte tyvärr. Men gäller det annan ort kan du testa att lägga ut en separat fråga om tips, så kan du kanske få mer hjälp

Det är en tuff situation att befinna sig i, men det kan ofta lugna ner sig med tiden!
    Umgänge en gång per vecka är ovanligt lite om det är en dom från Tr gällande upptrappning... Inom ett par månader brukar de flesta kunna ha umgänge själva, utan kontaktperson närvarnde, men kanske som överlämnare, över helgen.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (..) skrev 2013-10-12 09:08:47 följande:

Jag har ni fått bevakat umgänge med tycker att upptrappningen är alldeles för snabb. Känner mig helt undanskuffad och ingen lyssnar och beslut tas över mitt huvud. Hur lång tid tror du att det kan ta ifrån umgänget startar tills dess att övernattningar sker? Bor på annan ort tyvärr. Har en advokat men jag tyckte inte han företrädde mig ordentligt i rätten. Jag hoppas på att familjerättens utredning ska ge mig någon hjälp på vägen. Något mer tips?
  • Anonym (insatt)

Så är det i domstol; beslut tas över ens huvud. Därför är avtal som föräldrarna förhandlar fram alltid att föredra!

• Anonym (Mamma)

Jo jag har en advokat. Tyckte dock inte han företrädde mig ordentligt! Vill du berätta om din historia? Så skönt att få tips o råd eller om något inte känna sig ensam i den här skiten.

EmmaLarsson1 skrev 2013-10-18 18:58:30 följande:
    Hej. Har du en advokat? Om inte måste du skaffa en . Jag har själv varit i liknade sits.

• Anonym (Mamma)

Hur gick det för dig? Vill du berätta?

EmmaLarsson1 skrev 2013-10-18 18:58:30 följande:
    Hej. Har du en advokat? Om inte måste du skaffa en . Jag har själv varit i liknade sits.

• emmaLarsson1000
    Anonym (Mamma) skrev 2013-10-19 20:40:35 följande:
    Hur gick det för dig? Vill du berätta?
    Det gick bra för mig. Hade mycket stöd från vänner och familj.
Svar på tråden Små barn umgänge. Våld!