• Anonym (..)

Små barn umgänge. Våld!

Om du pratar med Familjerätten som skall göra utredningen är det inte omöjligt att de kan hjälpa se till att invänta slutsatsen av sin utredning tills de har slutsatsen från polisens utredning kring våldet då det ju påverkar hur umgänget bör se ut.
    Familjerättens kontaktpersoner som kan medverka vid (övervakade) umgängen gör det oftast under en begränsad tid. Oftast ser man att det fungerar (är kanske sällan att umgängesföräldern är så pass störd att han/hon agerar kraftigt illa vid övervakat umgänge). Målet är nog att umgänget skall kunna ske utan övervakning efter en period.
    Tyvärr måste jag säga att er bästa chans är att fördröja umgänge utan övervakning så länge det går, så att barnet hinner bli lite större. Med hjälp av en kunnig och bra advokat blir även era chanser bättre. Lycka till! 

• Anonym (..)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-10-11 22:18:13 följande:

Så tacksam för svar! Hur fördröjer jag umgänget på bästa sätt? Det kändes inte som om min advokat företrädde mig ordentligt i rätten tyvärr. Hoppas verkligen att det blir bättre vid nästa möte annars får jag nog ta om se mig om efter en ny om det nu går att byta? Vet du eller någon?

När barnet är såpass litet och har minimal anknytning som i ert fall brukar man oftast planera ett sk upptrappningsumgänge så att barnet träffar den andra föräldern oftare men korta stunder. Är det våld med i bilden kan man få hjälp av kontaktperson. I många kommuner finns även nån slags dagverksamhet där barnet o föräldern kan umgås i en barnabpassad lokal med stöd. I Göteborg har den verksamheten kallats Pappis. Det är verkligen inget nöje att vara i sådan miljö men å andra sidan är det tryggt!

Båda dessa alt kan ha begränsningar i tid - en kp har tex andra uppdrag. Det kan göra att umgänget sker typ en gång i veckan lr en gång varannan vecka.

Så det jag menade var att ett försiktigt upptrappande umgänge m stöd bör ske under en längre tid. Under den tiden får barnet en bättre chans att bli trygg och växa.

Jag kan bara rek en advokat i Gbg, annars vet jag inte tyvärr. Men gäller det annan ort kan du testa att lägga ut en separat fråga om tips, så kan du kanske få mer hjälp

Det är en tuff situation att befinna sig i, men det kan ofta lugna ner sig med tiden!
Svar på tråden Små barn umgänge. Våld!