Hur ska jag få min dotter att lära sig cykla?
Min dotter är 5 år i april och vi har försökt nu i somras att lära henne cykla. Vi tog bort stödhjulen men behöll pinnen med "handtaget" i bak. I början visade hon att det var lite roligt att cykla men sen bara över en dag så vände hon tvärt och vill nu absolut inte cykla och ändå har hon inte ramlat eller liknande. Hon säger att hon struntar i om hon inte kan cykla. Jag undrar vad det är som har hänt och vad jag ska göra. Hon har alltid varit "feg" och klättrar aldrig på högre stenar eller klätterställningar. Hon går inte ens balansgång på trotoaren om ingen håller i henne. Jag har inte orsakat detta "beteende" genom att vara överbeskyddande eller liknande därför jag undrar ännu mer. Hon är livrädd för allt som innehåller risken att ramla på något sätt. Sätter jag henne på cykeln så börjar hon gråta och skriker att hon kan ramla. Det fortsätter hela tiden även om hon märker att hon inte gör det. Hur ska jag vända detta? Jag var själv 8 år när jag lärde mig och jag lärde mig helt själv, kan det ha något med det att göra? Tacksam för tips!