Hur ska jag få min dotter att lära sig cykla?
Barn är ju olika . Min äldsta är lite lika din dotter vad gäller "farligheter". Han lärde sig dock cykla när han var 4 eftersom han cyklat balanscykel året innan (efter att ha gått runt och tittat och klappat på balanscykeln i ett år innan han vågade sig på den ), så steget var inte så långt. Han cyklade mycket hela förra våren och hösten, men när vi plockade fram den efter vintern nu i våras så var han lite ringrostig och kände sig osäker, tappade balansen någon gång, inte så att han ramlade, och sedan dess har han inte velat cykla. Han har inte cyklat på hela sommaren. Kanske är han sugen nästa vår. Han har sprungit bredvid sin cykelfantom till lillebror istället. Han lärde sig cykla samtidigt som storebror när han precis fyllt 3. Han är mer av kamikazetypen. Samma föräldrar, olika barn .
Vad gäller "feghet" så försöker vi med positiv uppmuntran utan tvång. Han tycker väldigt mycket om att röra sig så han går på gymnastik och idrottsskola. Gymnastiken har varit suverän - klättra på plintar, hänga i ringar, gå balansgång. Allt under ordnade former med duktiga tränare och upprepning, upprepning, upprepning. När han inte vågat något så har han hoppat över det, tittat på, testat nästa gånge....eller nästa år . Andra året han går på gymnastik och vi märker jätteskillnad. Lillebror går på samma gymnastik fast i annan grupp. Han är inte alls rädd för övningarna, men har jättejobbigt med att vara med i stor grupp med massa andra barn som är nära . Förra året satt lillebror mest och tittade på (vilket han ville, älskar gymnastiken), han vågade vara med på vissa saker om jag höll i handen. I år är han med utan problem.
Nyligen började vi skridskoskola. Märkligt nog är äldsta helt orädd vad gäller detta. Ramlar var tionde sekund i genomsnitt skulle jag tro....och träningen pågår i 50 minuter .
Man får ha tålamod och helt enkelt låta dem vara dem de är och uppmuntra positivt .