Inlägg från: Veronica Mathilda |Visa alla inlägg
  • Veronica Mathilda

Hur ska jag få min dotter att lära sig cykla?

Min dotter är 5 år i april och vi har försökt nu i somras att lära henne cykla. Vi tog bort stödhjulen men behöll pinnen med "handtaget" i bak. I början visade hon att det var lite roligt att cykla men sen bara över en dag så vände hon tvärt och vill nu absolut inte cykla och ändå har hon inte ramlat eller liknande. Hon säger att hon struntar i om hon inte kan cykla. Jag undrar vad det är som har hänt och vad jag ska göra. Hon har alltid varit "feg" och klättrar aldrig på högre stenar eller klätterställningar. Hon går inte ens balansgång på trotoaren om ingen håller i henne. Jag har inte orsakat detta "beteende" genom att vara överbeskyddande eller liknande därför jag undrar ännu mer. Hon är livrädd för allt som innehåller risken att ramla på något sätt. Sätter jag henne på cykeln så börjar hon gråta och skriker att hon kan ramla. Det fortsätter hela tiden även om hon märker att hon inte gör det. Hur ska jag vända detta? Jag var själv 8 år när jag lärde mig och jag lärde mig helt själv, kan det ha något med det att göra? Tacksam för tips!

• Svar på tråden Hur ska jag få min dotter att lära sig cykla?
  • Veronica Mathilda

Oki jag känner ju också att jag liksom inte kan tvinga henne, då fungerar det ju inte, det måste ju komma från egen vilja liksom. Men jag förstår fortfarande inte varför hon är så feg för allting. Jag är rädd för att hon inte hade velat använda klickbiken heller om jag hade skaffat en sån eftersom hon är så rädd för att prova saker som innebär risk att ramla eller när hon känner osäkerheten för balansen, då känner hon direkt att hon inte kan och vill då inte. Hon säger bara "nej, jag kan inte, jag kommer ramla" och då är det omöjligt även om man försöker puscha på ett positivt sett. Antar att det är en övergående tid och som ni säger ska väntas ut. Min sambo säger dock att det är i denna åldern som man ska lära dem och att många barn här i närheten kan cykla i samma ålder och att han själv var 3-4 när han cyklade utan. Men jag känner att jag ändå inte kan tvinga henne, jag vill ju att cykling ska vara en positiv upplevelse för henne.. :(

Svar på tråden Hur ska jag få min dotter att lära sig cykla?