Anonym (Anhörigson) skrev 2013-11-24 18:21:45 följande:
Min mor avled i pancreas disease (bukspotkörtelcancer) 2010, och har fortfarande stor sorg över hennes bortgång då jag haft en start och nära relation till henne. Den sista tiden var tung och man fick inte svar på tal hos sjukhuset.
Orsaken till cancerdiagnosen var att hon ätit mediciner som innehåller kodein vilket får magen att bli gasig och bukspottkörteln får jobba på högtryck. Enligt vad jag fick reda på från läkaren på Östra.
Största sorgebearbetningen gjorde jag en månad innan hon avled, samtidigt som jag var under separation i en annan relation. Så jag hade ingen att vända mig till för jag visste att hon skulle dö då hon valde att inte gå på behandling, mer än morfin och andra mediciner för cancern. Det är fortfarande kaos o tvist om henne dödsbo, trots att jag är den av två som har arvsrätt men den som bor där vill inte ha kontakt eller släpper in oss. Sticker så fort vi hör av oss.
Sorgen är blandad men den finns där. håller minnet till liv genom det enda jag fått behålla. Ett halsband. Några foton och några filmer som hon spelat in.
Kände under den sista tiden att hon var felbehandlad, och påtalade det flera gånger, då hon inte fick ut dom mediciner som hon vill ha. Kontakten med kuratorn och läkaren var sporadisk och de hade oftast inte tid till samtal. Så jag och mor fick kämpa. Till slut fick hon komma till Hospice i Lillängen. Underbar personal, väldigt fint, omsorg. Jämfört med ett sjukrum på Östra. Dödsbeskeded kom som en chock med var förväntat. Tråkigt att det skulle vara så dramatiskt , speciellt dagen efter min födelsedag. Så det är inget hit att fylla år längre. Trots att en närmat sig 40 års gränsen i nuet.
Så jag känner stor ödmjuket och medlidande för de anhöriga och de drabbade. Vet hur tufft det kan vara.
Samma sommar 2010 fick jag höra på radion om en pojke som avled i cancer. Grät oerhört mycket medans jag körde i bilen.
Begravningen blev in som vi ville heller (jag och min mors önskan). Inte till 100%. Utan personer som inte fick komma, närvarade, så sorgebearbetningen blev avbruten. Så det är fortfarande tungt, arvsrätten inte är klar, saknaden, det kvarvarande sorgen, de fysiska minnena som jag inte kommer åt.
Enbart det som finns i mitt minne, i mitt hjärta som jag håller vid liv.
Har inte pratat med någon om det här sen hon gick bort....så det här är första gången. cancer sajten är inte till hjälp vad jag fått erfara.
(Ängeln i rummet).
Suck...
Och tycker det är viktigt att man vågar bearbeta sorg och saknad. Att våga gråta ut.