Pojkmamma2 skrev 2013-10-22 16:48:11 följande:
Tack. Ja Alltså skolan ser ju problemet men skyller på att han inte har nån diagnos så då får dom ingen "extra" skolpeng för honom å kan därför inget göra. De kan inte hjälpa honom i det sociala då de är 2 pedagoger på 21 barn säger dom. Så ja jag känner mig fruktansvärt maktlös när ja ser att han behöver men skolan blundar. Jag är rädd att han ska skada nån fysiskt då han är så impulsiv å reagerar på en sekund på allt. En blick som han tolkar "fel" räcker ibland för ett utbrott å han är väldigt utåtagerande. Men då hjälper ju det inte direkt att pojkarna i klassen valt han som hack kyckling för att han blir så arg " å det är så roligt å lustigt att se" (de är endast 6 år). Barn kan vara grym emot varandra. Jag för svar denna vecka om bup beslutar om utredning el ej, men de lät som om de ville vänta å ge oss föräldrarutbildning först. Men största problemen är ju i just skolan :(
Har era barn specialintressen? Min son är helt galen i matematik, och verkar nästan kunna alla tal utantill, hur de går ihop med hans otroliga glömska begriper jag inte. Men han visste att 30 + 30 var 60 å 50 + 60 var 110 när han frågade vad vår mat skulle kosta. Helt sjukt snabbt räknar han, o är därför i 1:ans matte å räknar nu. Skönt för honom ändå å känna att han är faktiskt duktig i/på något med hans otroligt låga självkänsla å höga prestationsångest. Han är även en riktigt vinnarskalle och vill vinna jämt. Blir tvärsur om nån annan vinner, kan va allt från vem som klädde av sig snabbast till Fia med knuff.
Har oxå svårt att känna empati, el jo de kan han. Men han kan verka egocentrisk då han inte förstår varför han måste dela med sig, men har nån annan nått så är de självklart att han oxå ska få. Så ja det blir ofta bråk mellan han å lillebror på 1,4 åt yngre... Han är inte jätte beroende av å veta vad som ska hända å rutiner å så men kläder, oj oj.. Vet inte hur många ggr vi bråkat om kläderna. Han verkar inte förstå att kläderna byts efter årstid, som häromdagen medans jag duschade lillebror så stack han ut i bara långtröja, å var ute så i 3 timmar å frös INTE när han kom in trots att händerna var iskalla å kompisarna med jacka mössa å vantar frös. (Visste alltså inte att han inte hade jacka då han hade det bara nån min tidigare efter mkt bråk) men då hann han ta av sig den å gömma den bakom soffan.....
Min son är också jätteduktig på matte, räknar 1-2 årskurser över sin egen.
Han fryser ganska lätt, men är istället "underkänslig" för värme; har t ex tagit i varma ugnsformar utan att reagera.
Du säger att han inte är så beroende av rutiner och så, men jag tror att du skulle ha en del att vinna på att ändå förbereda honom mer på situationer. Jag har en tanke om att det skulle underlätta med t ex kläder. Att t ex göra ett schema för morgonen med de olika momenten (äta frukost, borsta tänder, klä på sig). Du skulle också kunna prova att förbereda och konkretisera VAD det är han ska ta på sig.
Eftersom han har lätt för matte har han säkert också lätt att förstå t ex ett veckoschema.
Lycka till!