Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter
Kraftverk skrev 2014-03-25 11:41:52 följande:
Ja, vi har fått en tid, men den ligger någon vecka bort. Däremot skulle det finnas hjärtläkare på plats som kan avläsa EKG-resultatet direkt, så vi slipper i alla fall vänta på det. Vi fick faktiskt diagnos i fredags, och det känns konstigt, jobbigt och liksom... fel. Allt har pekat på Asperger, både utredningen en psykolog gjorde för drygt ett år sedan och det var även habiliteringens spontana tro. Men så landar det i en högfungerande autism, och jag förstår inte riktigt hur det gick till.
Det finns inga tecken före tre års ålder, inget alls. De kunde nu konstatera att språkligt ligger han under den nivå han håller i många andra tester, men däremot på en fullt åldersadekvat nivå. Så såhär i efterhand kan jag inte riktigt förstå vad de baserar hfa på, hur diagnosen kunde bli så och inte Asperger.
Tusen frågor förstås, och jag hoppas få chans att ställa i alla fall några av dem framöver. De säger själva också att om man läser om diagnoserna så är det Asperger som stämmer in bättre på honom som person och att det är den vi bör fokusera på när vi förklarar det för honom. Såhär i efterhand får jag inte riktigt ihop det.
Utöver hfa, så har han koncentrationsproblem som ska utredas vidare, depression (det gör ont i mitt hjärta att höra), sömnstörningar och så då eventuellt något med hjärtat. Det var rätt tungt att höra, dessutom tycker jag att de målade upp en oförtjänt mörk bild av honom. Vi upplever inte riktigt att han har så stora avvikelser som de tycker.