MadeleineH skrev 2014-03-17 14:39:22 följande:
Åh jag blir tokig. Nu ringde de från skolan - IGEN. Sonen flamsar och tramsar, beter sig illa, rimmar på ful ord etc etc etc. Idag hade han fått sitta utanför klassrummet och då hade han förstört sin mattebok.
Läraren ringer alltid mig, sällan hans pappa, men nu är det pappavecka och nu får han ställa upp och sitta med i skolan imorgon. Enligt läraren fungerar mammaveckorna mycket bättre än pappaveckorna. Jag vet ju att pappan inte alltid är lika bra att hålla på regler etc. kanske vore bäst om han bodde två veckor i stöten hos vardera förälder istället för varannan vecka.
Jag blir tokig av den här situationen. Hemma är han världens lugnaste och svävligaste om man kan ge honom Asperger-verktygen, och vill som sagt mest bara sitta och hålla på med Minecraft och ta det lugnt.
Jag tycker det är hopplöst, jag kan inte sitta med i skolan varje dag och bevaka varje steg min son tar. Och jag vet ju att han kan sköta sig, så varför gör han det inte..?
Minecraft och hans dator är hans belöning om han sköter sig, och vi ger honom inte den belöningen om han inte skött sig i skolan. Nu blir han utan ikväll igen hos sin pappa och kommer såklart gå i taket över det.
Jag vet att allt är uttryck för att han inte mår bra/nåt inte stämmer etc. Men det är så oerhört frustrerande - jag vet inte vad jag ska göra. Tack och lov har vi den där psykologtiden hos BUP 1 april i alla fall.
Usch, rörigt detta.
Usch! Låter ju fruktansvärt! Så kan han ju inte ha det. Och vad är det för lösning att sätta honom utanför klassrummet?! Jag tänker att flamsandet och tramsandet antagligen beror på att han inte vet vad han ska göra just då, tappat fokus av någon anledning, inte tycker att arbetsuppgiften är begriplig eller intressant. Prata med skolan! De ska kunna hantera detta, ev med hjälp av extra personal. Kanske behöver han extra stöd under dagen så att det inte blir någon "överflödig" tid. Individuellt schema? Kan man se något mönster i när situationerna uppkommer?