Kraftverk skrev 2014-04-07 10:28:59 följande:
Nu fick vi ju en högfungerande autism-diagnos förvisso, men vi upplever vår son väldigt social. Han ogillar lagsport, kan glömma titta på människor i vissa situationer, t ex när han ber någon skicka något vid bordet och när han känner sig lite trängd, men har inte någon annorlunda ögonkontakt annars. Han pratar gärna om sina intressen och sin dag, men är samtidigt det av våra barn som är bäst på att också fråga oss hur vår dag varit osv - och faktiskt vara intresserad av svaret.
Han vill alltid leka med kompisar, för honom är det bara frågan om vem han ska leka med - inte om. Han är omtyckt bland vänner och hamnar sällan eller aldrig i bråk eller liknande.
Hans kompisars föräldrar säga till oss att det är så trevligt att prata med honom, han har så kloka reflektioner och är helt enkelt intressant att prata med om allt möjligt. Samma reflektion kommer från många andra vuxna. Så jag känner sällan igen honom i det beteendemönster som förväntas socialt av någon med autism eller Asperger.
Blixa skrev 2014-04-07 08:35:55 följande:
Jag känner igen de saker du beskriver; ögonkontakt, lagsport, ensamlek, ensidighet i samtal. Upplever inte min 8-åring som EXTREMT avvikande. Morföräldrarna säger t ex ofta att det "inte är något fel" på honom, att han är som vilken unge som helst. ;)
Men bry dig inte så mycket, svara bara på BUP:s frågor så gott du kan. Det är ju de som gör utredningen! :) Lycka till!
Tack för att ni delar med er! Allt är ju så nytt och förvirrande ibland. Och jag blir osäker på hur jag ska tolka saker etc. men vi får fortsätta fylla i allt och låta saker och ting ha sin gång hos BUP.
Överallt tipsar de om
Gunilla Gerlofs bok, som jag inte minns vad den heter nu. är det någon som läst den och haft behållning av den?