• Anonym (HJÄLP!!!)

Har inte träffa mina 4 barn på 2 veckor, min fru vägrar låta mig se dem.

Hej Vet inte vad jag ska börja, är så ledsen... Min fru och jag ligger i skilmässa. Vi har bråkat jätte mycket och tyvärr ibland framför barnen, därför har vi valt att separera och till slut skilja oss. For 3 veckor sedan medan vi fortfarande bodde ihop drog hon iväg med våra 4 barn och deras pass, huset var tom när jag kom hem från jobbet, sedan fick jag en sms där hon meddelade att hon har tagit ledig från skolan, för att barnen behövde vila up sig, hon vägrade säga vart men till slut lyckades jag pressa på (genom att säga att hon hade rovat bort barnen och att jag skulle anmäla till polisen och socialen) hon var i sitt mammas lägenhet. Jag blev jätte ledsen men tänkte då att hon skulle vara borta bara över helgen. jag gick inte ditt och ställde till med någon. hon var borta hela veckan. sedan fick jag en samtal från socialen , där min fru har anmält mig, det hon påstår att jag har mishandlat henne och att barnen är rädda för mig. Saken är att jag har varken slagit min fru eller barnen, jag har knappas skrikit till mina barn när de har gjort någon dum. När detta hände bodde jag hemma men pratade nästan inte med henne någonting. Om barnen är rädd för mig beror på att min fru har blandat dem i våra bråk (hon har alltid gjort detta) genom att säga dumma saker om mig och för att få deras bekräftelse att hon har rätt (sjuk). Jag har flertar gånger sagt att inte göra detta för att hon skadar barnen men hon har inte bryt sig om, resultatet är att hon har målat mig som en monster. Om jag var så våldsam och skadlig för barnen som hon påstår hur kommer det sig att jag alldrig har slagit dem under 15år äktenskap? Hur hon har kunnat tagit sin examen på universitet, (hon doktorerar till och med just nu) om hon inte hade min fullstöd och hjälp? och om hon inte litade på mig hur kommer det sig att hon lämnade dem med mig då ? under där här svåra tiden har hon sovit över hos sina vänner och lämna mig med barnen ensamma hemma. Jag har alltid varit pappaledig och tagit hand själv om barnen, t.ex när min dotter var 2 veckor gammal, åkte vi tillsammans till universitetet och medan min fru hade föreläsning var jag ute med flickan och gick runt med vagnen för att sedan när min fru hade rast gå ditt så att hon skulle ammas. Jag dricker inte, röker inte,knarkar inte, festar inte, är inte otrogen, utan jag har jobbat, och tagit hand om min familj . Visst har vi bråkat jätte mycket, varit arg på varandrat och sagt och gjort mycket dum. men är detta tillräckligt för att inte låta mig se barnen? Hon säger att jag får inte träffa barnen och att hon har myndigheternas fullstöd?? hon kan det bli så?? jag tycker tvärtom att det är kriminell att göra så, eftersom vi har gemensam vårnad. Imorgon är jag inkallat till socialen för en möte. Vi för se vad det säger. HJÄLP!!! jag dör, vet inte vad jag ska göra

• Svar på tråden Har inte träffa mina 4 barn på 2 veckor, min fru vägrar låta mig se dem.
  • fredrikhansson

Hej! Det låter inge bra det där, men det kan ju vara så när man är nyseparerade. Hon ändrar sig nog. Vad ska ni göra på socialtjänsten? Vem har initierat mötet? Om mötet inte ger något måste du kontakta en jurist. Jag har själv varit i en vårdnadstvist så jag vet vad du går igenom.

• ZsaZsa

Utan mycket goda skäl kan hon inte göra så här. Ska hon hävda att hon skyddar barnen från misshandel från din sida så räcker det inte med att påstå det. Hon måste ta fram bevis, vittnen eller annat som är så starkt att en domstol tror på det. Tänk om rättssystemet funkade så att man bara kan påstå något om någon så döms denne som skyldig. Hemska tanke!

Egenmäktighet med barn kallar man det när någon undanhåller barn från den andra föräldern. Lagen är tydligt skriven så att beslut om vårdnad, boende och umgänge ska baseras på det som är bäst för barnen.

Tycker inte du ska vänta en dag till utan ta kontakt med en jurist. Tyvärr är det ofta svårt att själv hitta en vettig lösning tillsammans när relationen hamnat i diket så här och ofta är det bättre att utreda och sedan få en dom som båda parter får hålla sig till, inte minst för barnens skull. Du ska självklart inte kontakta henne och berätta om dina planer.

Är barnen inte i skolåldern? Är de så små att de inte behöver gå till skolan alltså? Hon kan ju annars inte hålla dem borta från skolan heller utan då ska skolan agera.

• Anonym (HJÄLP!!!)

Jag har aldrig slagit mina barn.  hon har sagt till soc att anledning var att barnen är rädda för mig och att dem mådde dålig.   Det stämmer att barnen har mått dålig men det kanske inte är så konstig med hänsyn av man ligger i skilsmässan och man bråkar hela tiden och att hon pratar dålig om mig till dem. 

Jag förstår inte egentligen hur  hon vågar anmäla mig,  hon har ju slagit våra barn  en flertal gånger, min syster har sett  henne när hon gör det, hon skakade kraftig vår minsta barn till han började gråta, vid en annan tillfälle har hon slagit pojken med en örfil på naken och slagit med knytnäven i huvudet.  jag har blivit arg på henne flera gånger och sagt till att inte göra det, självklar säger hon att både jag och min syster ljuger. 

Ja alla barnen går i skolan, hon tog ledig från skolan utan att meddela mig och stack till sin mammas lägenhet. ja, skolan anmälde till soc att barnen inte kom till skolan med. Soc ringde mig den dagen när de berättade att de hade fått en anmälning och bad att jag inte skulle ställa till med någon i skolan?? jag blev ledsen och  svarade att jag har aldrig gjort det  förut, varför skulle jag göra det nu? 

En sak till är att min fru har varit i slutenvård på grund av psykiska problem i dryg 3 år precis innan vi träffade, hon var aggressivt, har slagit mig, hon har slagit sönder knytnäven mot vägen flera gånger,  hon försökte ta livet av sig 4 gånger , hon har märket både på halsen och armar och hon har hotat mig att ta sitt liv och hon förlorar barnen, jag är skräcklagen. Hon har aldrig blivit friskförklarad från sjukhuset och enligt min syster skulle hon har tagit medicinen hela livet som hon inte gör.

• Anonym (l)

Jag tycker du ska vara ärlig till soc och berätta om din frus psykiska problem och hur du fått skydda barnen mot henne.

• Anonym (abc)

Berätta allt för socialen och försök få dem att förstå att din fru faktiskt anklagar DIG för exakt det som du borde anklaga HENNE för.
    Tala om att du har vittne till misshandel.

Om barnen är så stora att de går i skolan (och om ni inte fått tvillingar) så förutsätter jag att det största barnet är en bit över tio år. Då kommer hen att frågas ut av socialtjänsten. Förhoppningsvis så får du vettiga handläggare där som kan se igenom din frus lögner. 
    (De kommer säkert prata med alla fyra barnen).

Sen måste du förstå - och det är väldigt viktigt så glöm det inte - att din fru anser att hon har rätt och du fel.    HON har upplevt ert liv och era bråk på sitt sätt och det behöver inte betyda att hon har rätt, men det är viktigt att du hela tiden kommer ihåg att det är så HON har upplevt det.

Det är nu det är dags att gräva ner stridsyxan och försöka få ett någorlunda vettigt sammarbete kring barnen. Det du ska tänka över noga är hur du vill ha barnen - varannan vecka, varannan helg, utökad helg, dvs varannan vecka men t ex torsdag till måndag, etc...Det är en bra utgångspunkt i era diskussioner. Det verkar ju som om mamman vill ha barnen 100%, men det kommer hon ju inte få. Vad vill barnen? Vill de ha en fast punkt, eller skulle de trivas att flytta fram och tillbaka varannan vecka?     Gäller samma sak alla fyra barnen?
    Som sagt - mycket att tänka på för dig, men det viktigaste är att det blir bra för barnen. Om barnen helst vill bo hos mamman och träffa dig varannan helg eller kanske vissa vardagar eller kanske lite då och då (beroende på deras ålder och mognad) så måste du vara lyhörd för vad BARNEN vill och inte vad deras mamma vill. Kanske en eller flera av dem håller på med ett fritidsintresse där det kan vara du som är den engagerade föräldern? Umgänget kan se ut på många olika sätt. Det är din skyldighet som förälder att se till att det blir så bra som möjligt för barnen - speciellt om deras mamma saknar förmåga till det (med tanke på vad hon just nu håller på med).

Lycka till! 

• ZsaZsa

Som sagt, kontakta en jurist. Gör det först, innan du ringer soc eller någon annan. Du behöver hjälp att lägga upp hur du ska hantera detta.

• Anonym (HJÄLP!!!)

Idag träffade jag soc och berättade allt, fick reda på att barnen har inte varit på skolan i över två veckor nu. 

Förklaringen till barnen beteende, att dem är rädda för mig, är att hon överbeskyddar dem och pratar dålig om mig.

Soc sa att eftersom barnen är rädda kanske skulle vara en bra ide om dem var med när jag träffade dem.  jag så ok. 

Jag frågade om det är laglig att göra på det här sättet och hon så att det är inte laglig om det inte finns tillräckliga starka skäl.  men vad kan man göra är frågan?  stämning eller låta det bara vara??

Jag tror att soc  förstådd vad jag menade med överbeskyddar, en exempel är att hon ammade vår äldsta  dotter till hon var 4år, jag tjatade att hon borde sluta men det gjorde hon inte,  tänderna började ruttna och då slutade henne.

Med vår minsta dotter brukar hon sova i en liten säng på1,60, jag har sagt att hon måste sova huvudsakligen i sin säng med hon vägrar, hon säger att hon får sova vad hon vill.

Alla barnen är tjocka för att hon ger till dem popcorn, friterade pomesfrites och frysta pizzor,  jag har pratat med henne att det inte går och försöker laga mat men då kritiserar hon mig och säger att barnen tycker inte om det, jag försöker få dem att äta hälsosammare men då blir hon arg och säger att jag får inte tvinga barnen??

Vår äldsta grab har asperger, han är 13år, 173cm och väger runt 85kilo,  han sitter för det mesta och spela dataspel, jag försöker få honom att röra på sig men så fort han klagar då blir mamma förbannad på mig.

En sak som jag tänkte på är att hon har tagit min roll som pappa, och få att känna mig utanför. 

Nu håller hon på att bråka om bodelning med, genom att blanda i tillgångar och skulder, t.ex. vi har en husbil som ska lämnas tillbaka där vi betalade handpenning på 70KSEK och jag har sagt att vi får glömma den pengar för att bilhandlare kommer inte att betala samma som vi köpte för, men då vägrar hon acceptera det och säger att hon får ta vår gemensam bil och jag får ta husbilen  eftersom den har en värdet på 70KSEK?? .

Jag har förklarat att det är enkel att göra en bodelning, man delar på skulder och tillgångar lika mycket men då vägrar hon, hon säger att så länge jag står som ägare för huset måste betala den och omkostnader som el, vatten mm.  Hon tjänar lika mycket som mig men vill tvinga mig att betala lägenheten jag bor nu + huset. 

Det är en mardröm som jag går igenom, jag ska träffa soc igen på måndag, Kan hon riskera att bli av med vårdnaden efter allt som har framkommit? 

Hon har hotat med att ta livet av sig och det vill jag absolut inte, ska berätta detta till soc på måndag. 

Tack så jätte mycket!!!

• Anonym (Z)

Ts nu stramar du upp dig för ju mer illa du berätta om henne till soc och här sätter du dig själv i dålig dager och man ifrågasätter varför om hon är så "hemsk" varför har du då stannat och utsatt barnen för henne? Du skulle vi första slaget tagit barnen och gått, det du gör nu är att kontakta ett ombud du vill ha sen skriver ni ihop en stämningsansökan och lämnar in till tr, där skall framgå vad du stämmer henne på ex boende vårdnad umgänge samt att du interimistiskt vill ha umgänge med barnen. Tr bryr sig om sånt som sker gär och nu så att hon legat på psyk innan ni träffades har inget med detta att göra, förmodligen kommer tr beroende på vad du anger för skäl til stämningen (vårdnad,boende,umgänge) ge soc i uppdrag att göra en utredning på er så att de får ge sin bedömning (ja de kommer verka som de är på hennes sida när du träffar den om viseversa nör de är med henne) den kan ta lång tid så det kan bli en utdragen process innan det är klar (12mån el mer) därför är det viktigt att du snabbt nu lämnar in om interemistiskt umgänge för går det för långtid så avtar dina chanser och du har redan sumpa 2v så du måste tänka efter och handla snabbt på måndag

• Mrs VW

Tagga ner med pajkastningen. Vad är ditt mål? Umgänge vårdnad boende.

Är du allvarligt rädd att mamman ska skada sig eller barnen eller vill du få henne att låta värre än dig?

Var ärlig mot dig själv. Ta reda på vad du vill. Vad är viktigt? Behåll lugnet och nå ditt mål.

• YummyMami
    Anonym (HJÄLP!!!) skrev 2013-10-05 01:47:06 följande:
     Idag träffade jag soc och berättade allt, fick reda på att barnen har inte varit på skolan i över två veckor nu. 

Förklaringen till barnen beteende, att dem är rädda för mig, är att hon överbeskyddar dem och pratar dålig om mig.

Soc sa att eftersom barnen är rädda kanske skulle vara en bra ide om dem var med när jag träffade dem.  jag så ok. 

Jag frågade om det är laglig att göra på det här sättet och hon så att det är inte laglig om det inte finns tillräckliga starka skäl.  men vad kan man göra är frågan?  stämning eller låta det bara vara??

Jag tror att soc  förstådd vad jag menade med överbeskyddar, en exempel är att hon ammade vår äldsta  dotter till hon var 4år, jag tjatade att hon borde sluta men det gjorde hon inte,  tänderna började ruttna och då slutade henne.

Med vår minsta dotter brukar hon sova i en liten säng på1,60, jag har sagt att hon måste sova huvudsakligen i sin säng med hon vägrar, hon säger att hon får sova vad hon vill.

Alla barnen är tjocka för att hon ger till dem popcorn, friterade pomesfrites och frysta pizzor,  jag har pratat med henne att det inte går och försöker laga mat men då kritiserar hon mig och säger att barnen tycker inte om det, jag försöker få dem att äta hälsosammare men då blir hon arg och säger att jag får inte tvinga barnen??

Vår äldsta grab har asperger, han är 13år, 173cm och väger runt 85kilo,  han sitter för det mesta och spela dataspel, jag försöker få honom att röra på sig men så fort han klagar då blir mamma förbannad på mig.

En sak som jag tänkte på är att hon har tagit min roll som pappa, och få att känna mig utanför. 

Nu håller hon på att bråka om bodelning med, genom att blanda i tillgångar och skulder, t.ex. vi har en husbil som ska lämnas tillbaka där vi betalade handpenning på 70KSEK och jag har sagt att vi får glömma den pengar för att bilhandlare kommer inte att betala samma som vi köpte för, men då vägrar hon acceptera det och säger att hon får ta vår gemensam bil och jag får ta husbilen  eftersom den har en värdet på 70KSEK?? .

Jag har förklarat att det är enkel att göra en bodelning, man delar på skulder och tillgångar lika mycket men då vägrar hon, hon säger att så länge jag står som ägare för huset måste betala den och omkostnader som el, vatten mm.  Hon tjänar lika mycket som mig men vill tvinga mig att betala lägenheten jag bor nu + huset. 

Det är en mardröm som jag går igenom, jag ska träffa soc igen på måndag, Kan hon riskera att bli av med vårdnaden efter allt som har framkommit? 

Hon har hotat med att ta livet av sig och det vill jag absolut inte, ska berätta detta till soc på måndag. 

Tack så jätte mycket!!!

Nästan som att läsa manus till en drama där mamman sen tar livet av sig och barnen på slutet.
    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • ZsaZsa

Av det du skriver nu får jag intrycket av att du drar igång en slags strid om vem som är värst och letar upp allt du kan. Det leder ingenstans. Saklighet och balans är det som behövs. Det som har varit, har varit och nu är det bara framåt som du/ni kan göra något åt. Tänk på vad som är bäst för barnen.

• Anonym (HJÄLP!!!)
    ZsaZsa skrev 2013-10-05 09:45:14 följande:
    Av det du skriver nu får jag intrycket av att du drar igång en slags strid om vem som är värst och letar upp allt du kan. Det leder ingenstans. Saklighet och balans är det som behövs. Det som har varit, har varit och nu är det bara framåt som du/ni kan göra något åt. Tänk på vad som är bäst för barnen.
    Så du menar att jag ska säga till soc att det som har hänt har hänt och inte berätta mer om vad mamman har gjort? Tror du dem kommer att bli nöjda om jag säger ingenting. 

Hon har anklagat mig för misshandel och påstår att barnen är rädda för mig, Det som har hänt visst har inget betydelse men om det påverkar dagsläget den har betydelse.  
  • Anonym (HJÄLP!!!)
    YummyMami skrev 2013-10-05 09:18:31 följande:

Nästan som att läsa manus till en drama där mamman sen tar livet av sig och barnen på slutet.
    Har du något konstruktiv att tilläga? 
  • Anonym (HJÄLP!!!)
    Anonym (Z) skrev 2013-10-05 06:44:11 följande:
    Ts nu stramar du upp dig för ju mer illa du berätta om henne till soc och här sätter du dig själv i dålig dager och man ifrågasätter varför om hon är så "hemsk" varför har du då stannat och utsatt barnen för henne? Du skulle vi första slaget tagit barnen och gått, det du gör nu är att kontakta ett ombud du vill ha sen skriver ni ihop en stämningsansökan och lämnar in till tr, där skall framgå vad du stämmer henne på ex boende vårdnad umgänge samt att du interimistiskt vill ha umgänge med barnen. Tr bryr sig om sånt som sker gär och nu så att hon legat på psyk innan ni träffades har inget med detta att göra, förmodligen kommer tr beroende på vad du anger för skäl til stämningen (vårdnad,boende,umgänge) ge soc i uppdrag att göra en utredning på er så att de får ge sin bedömning (ja de kommer verka som de är på hennes sida när du träffar den om viseversa nör de är med henne) den kan ta lång tid så det kan bli en utdragen process innan det är klar (12mån el mer) därför är det viktigt att du snabbt nu lämnar in om interemistiskt umgänge för går det för långtid så avtar dina chanser och du har redan sumpa 2v så du måste tänka efter och handla snabbt på måndag
    Soc gör redan en utredning. Att jag skulle ta barnen och gå vid första slaget? Ja det skulle jag har gjort, men det är lättare att säga än att göra, hon har inte slagit barnen varje dag utan typ 3 gånger så länge jag vet.  Jag måste ju säga som det är till SOC, jag kan inte tigga om det som hon har gjort eller har varit,  jag säger som det är även om det inte är till min fördel.  Jag har ju flyttat och bor själv och jag vill inte ha kontakt med henne i fortsättning.

Att hon har varit i psyke borde har betydelse om det påverkar nuläget, hon har ju inte blivit friskförklarad  och tar inte sina mediciner. 

Angående umgänget har socialen erbjudit sig att vara med så att jag kan se barnen.   Min fru ska inte vara med är det bestämt.  

Imorgon träffar jag soc igen, vi får se hur det blir. 

• sextiotalist

Andas djupt, låt nu soc sköta utredningen och var tillgänglig för deras frågor, gå med på att träffa barnen med kontaktperson om det skulle underlätta

Bodelningen överlåter du till en jurist, kostar kanske en slant, men kan vara värt.

Du skriver upp allt vad du betalar för huset och sedan är det bodelningsmannens sak att reda ut det.

Skaffa även en jurist som kan stötta dig när det gäller umgänget med barnen      

• ZsaZsa
    Anonym (HJÄLP!!!) skrev 2013-10-06 23:57:04 följande:
    Så du menar att jag ska säga till soc att det som har hänt har hänt och inte berätta mer om vad mamman har gjort? Tror du dem kommer att bli nöjda om jag säger ingenting. 

Hon har anklagat mig för misshandel och påstår att barnen är rädda för mig, Det som har hänt visst har inget betydelse men om det påverkar dagsläget den har betydelse.  
    Det jag menar är att jag får intrycket av att du måste lugna ner dig. Självklart är det känslomässigt och starkt det här, men låt inte det styra dig för mycket. Ta upp fakta, men var rimlig. Dramatisera inte. Framför saker lugnt och sakligt, låt soc utreda och skaffa dig juridisk hjälp. En jurist kan hjälpa dig dels med det juridiska förstås, vilket kan vara snårigt, men också att se till att ta upp rätt saker vid rätt tillfälle till rätt instans.
  • maissara93

hej fredrik, i really need help please ! i separate from my ex wife we are divorcing , the problem now is she wanna take 100% custody from my daughter ! who should i contact ! how can i hite a lawyer i dont know anything im new here in sweden :) 

MVH

Svar på tråden Har inte träffa mina 4 barn på 2 veckor, min fru vägrar låta mig se dem.