Har inte träffa mina 4 barn på 2 veckor, min fru vägrar låta mig se dem.
Utan mycket goda skäl kan hon inte göra så här. Ska hon hävda att hon skyddar barnen från misshandel från din sida så räcker det inte med att påstå det. Hon måste ta fram bevis, vittnen eller annat som är så starkt att en domstol tror på det. Tänk om rättssystemet funkade så att man bara kan påstå något om någon så döms denne som skyldig. Hemska tanke!
Egenmäktighet med barn kallar man det när någon undanhåller barn från den andra föräldern. Lagen är tydligt skriven så att beslut om vårdnad, boende och umgänge ska baseras på det som är bäst för barnen.
Tycker inte du ska vänta en dag till utan ta kontakt med en jurist. Tyvärr är det ofta svårt att själv hitta en vettig lösning tillsammans när relationen hamnat i diket så här och ofta är det bättre att utreda och sedan få en dom som båda parter får hålla sig till, inte minst för barnens skull. Du ska självklart inte kontakta henne och berätta om dina planer.
Är barnen inte i skolåldern? Är de så små att de inte behöver gå till skolan alltså? Hon kan ju annars inte hålla dem borta från skolan heller utan då ska skolan agera.