• lilljen

IVF hösten 2013 - Äntligen plus!

Tid för inskrivning tisdag nästa vecka, ännu en milstolpe att se fram emot! :)

Pendlar mellan hunger och illamående hela tiden, mår illa när jag är hungrig, mår illa när jag ätit. Sugen på kalla lite sura saker just nu, men imorgon är det säkert nåt annat :)  

• lilljen

Inskivning idag för oss :) Går precis in i vecka 10 och mår väl "sådär" men det känns bra med lite symptom. Trötthet från kl 14 som är nästa förlamande och illamåendet som tidigare höll sig till kvällar dyker nu upp flera ggr per dag, måste småäta och suga på sura karameller för att inte bli helt spyfärdig. Brösten ömmar mest på kvällarna när jag tar av BH:n, annars inte så farligt.

Inskrivningen gick bra, vår BM var fantasktisk. Väldigt saklig, tydlig men samtidigt förstående för det vi oroade oss för, undrade osv.

Lågt blodtryck som alltid: 105/60 
    Hb 119 så hon tyckte jag skulle börja med järn innan det går ner mer.

Ingen socker eller äggvita i urinen, 
    De andra blodproven skulle skickas iväg.   

Vi har valt bort KUB och fosterdiagnostik men bad om en tidigt UL ändå för att bara få se att hen därinne växer som den ska och det fick vi :) Så om en månad är det dax för det och i början av januari blir der RUL (är nog i v 19 då men vi är bortresta veckan innan och så helgdagar mm gör att det blir först då mot vanliga v 18)

Innan vi gick så frågade hon om vi vill prova lyssna efter hjärtat vilket egentligen är alldeles förtidigt men ibland kan man lyckas - klart vi ville :)
     Vi fick höra en navelsträng "swoscha" och BM sa att hon hörde ett hjärta i bakgrunden ibland men jag kan inte direkt säga att jag hörde.. :) men mysigt ändå Hjärta       

Lutinus slutade jag med 5 dagar efter officiella testdagen, skulle enligt kliniken sluta direkt men tog de tabletter jag hade kvar.

Välkommen till er som är nya om jag missat det och till Evig, jag är jätteledsen för er skull!   

• lilljen
    gyttjegrisen skrev 2013-10-24 21:11:54 följande:
    Tette09, Gud så bra! Nu är det nedräkning för kubet..

Får man lyssna på hjärtat vid inskrivning på mvc?

Vår BM gjorde ett försök i v9+0 men efter att vi lovat att inte bli besvikna om det inte hördes nåt för det var väldigt ovanligt att man hörde så tidigt, normalt börjar man lyssna på hjärtat på MVC kring vecka 15/16.

Nu sa vår BM att hon hörde ett hjärta i bakgrunden lite svagt ibland men jag och sambon hörde bara navelsträngen och lite andra ljud men inget jag kunde identifiera som ett tickande hjärta.  
  • lilljen
    Heaven75 skrev 2013-10-25 08:53:43 följande:
    Hej alla!

Ja, veckorna går faktiskt snabbt, snabbare än jag trodde. Jag är lite svullen om magen, men jag har inte gått upp något i vikt sedan jag blev gravid. I början lyckades jag till och med gå ner 1,8 kg istället. :)

Hur tänker ni alla om influensasprutor? Jag tänker på svininfluensan och säsongsinfluensan? Är det nåt ni tänker ta?    Jag tänker INTE ta svinsprutan i alla fall... även fast det står att det inte är samma sort som den man tog 2009 och det var sååå många som fick problem efter denna spruta så tänker jag inte ta den. Jag tycker att det har kollats upp alldeles för lite om biverkningar på denna.

Vad tycker ni?

Kram   

Åh, jag tycker fortfarande det går långsamt... v 9+3, hoppas det ska gå lite fortare efter nästa fredag då vi ska på ett tidigt UL (istället för KUB, bara en liten "statuskoll") och om allt är bra då kanske man kan börja slappna av och sluta räkna dagar :)

Ang influensaspruta, i år är det samma vaccin för säsongsinfluensa som för svininfluensan, så det är alltså bara en spruta att ta ställning till, allt eller inget liksom.. jag är kluven. Vaccinerade mig mot svininfluensan 2009 men brukar inte ta nåt mot vanliga säsongsinfluensan i vanliga fall, inte heller vid min två tidiagre graviditeter 2002 och 2004.  
  • lilljen

Hej tjejer! Jag har också molvärk, lite ilningar och ibland hugg både i mage och ryggslut. Kan vara flera ggr per dag ibland och sen inget alls på några dagar. Rosa flytningar hade jag under ruvartiden men efter de har de varit, vita, gula eller genomskinliga. Yrseln, tröttheten och illamåendet börjar verkligen ta på krafterna, känner att jag måste berätta på jobbet snart för produktiviteten och energinivån är inte vad den brukar vara och det stackars hemmet förfaller även om sambon håller efter så gott det går :)

• lilljen

Vi bad ju om ett extra ul istället för KUB så idag fick vi se vår fina livliga bebis som nu är ca 4 cm :) motsvarade 10+5 men håller oss till 10+3 som ju är datum enligt ET. Nu ska vi nog börja berätta, för våra föräldrar och syskon iaf. Mina stora barn jag har sen tidigare (9 och 10 år) ska få veta nästa helg. Känns pirrigt och mysigt att äntligen börja prata om det, våga snegla på barnvagnar, välja förlossningsavdelning osv :) Gyttjegrisen, hoppas det gick fint idag! Mirabell och Frajda- håller tummarna för att allt är som det ska! Stort välkommen till er som är nya i tråden :)

• lilljen
    Frajda 80 skrev 2013-11-04 12:59:31 följande:
    Gud vad jag saknar ridningen ibland... men det är ju ett personligt val jag gjort och avsett om ni säger att det går så är det mitt beslut att inte rida och jag vet att det går men jag vill ändå inte riskera i onödan.

Börjar bli nervös inför besöket idag... 

Jag tänkte precis likadant, jag red på ridskola tidigare men hoppade av när höstterminen började, även om jag då inte visste exakt när IVF skulle bli eller om vi skulle lyckas så kändes det enklast så. Jag hade definitivt inte kunnat rida på 3-4 veckor efter ÄP så ont/svullen som jag var och sen hade jag inte vågat även om jag vet att bebisen ligger väl skyddad osv. Men facit i hand hade jag inte orkat heller. Hänger med dottern i stallet så jag får iaf lite av hästabstinensen stillad :)

Hur mår du, haft mer ont/blödning? Håller tummarna för dig! 
  • lilljen
    Frajda 80 skrev 2013-11-05 09:17:44 följande:

Hej alla,

det gick toppenbra
    Igår var vi i på 10+6 och bebis var som 11+1.
    Den är 4,4 cm stor

ps. det är inte en häxnäsa utan armen som ligger vid ansiktet. 

Åh, härligt! så fin bild (med näsan o allt ;))
    Vi ligger ju exakt lika och vår var också 2 dagar större (10+3 men mätte 10+5).  
Svar på tråden IVF hösten 2013 - Äntligen plus!