• Anonym (bekymrad)

skolskjuts?!

Hej!

Jag har ett problem som jag önskar få hjälp med.
    Jag har en son på 10 år. När han började skolan så gjorde han det i den kommunen vi då bodde i. Nu sen två år tillbaka bor vi i grannkommunen där jag träffade min nuvarande sambo. Tillsammans har vi nu fått en liten.

Eftersom min sons pappa bor kvar i den kommunen han går i skolan så kändes det mest naturligt att låta han gå kvar där han har sin trygghet och sina vänner. Att byta kom aldrig ens på tal. 
    Till saken hör också den att vi har sonen varannan vecka.

Så...varannan vecka han är hos oss så kör jag honom till skolan. 2 vändor om dagen á 12mil/dag.

När den lilla knodden skulle komma så blev jag orolig och ansökte om skolskjuts. Ville inte dra med han ut i bilen så mycket. Men fick avslag. 
    Nu är det ju också problem med att söka jobb. Jag är "låst" i den nuvarande kommunen. Och kan inte söka jobb vart som helst. Kan ju inte åka åt ena hållet för att lämna barn för att den åka åt andra när jag ska till jobb. Inte heller kan jag säga till arbetsgivaren att jag bara kan jobba efter sonen schema?! 

Detta börjar tära på mig ordentligt. Har överklagat till förvaltningsrätten...men fick avslag där med. 

Hur ska jag göra?!

Kommunen som jag bor i idag hade gett skolskjuts OM han hade gått i skolan här men bott hos sin pappa. MEN ska han byta skola bara för att få skjuts?! Nej tack! Och kommunen där han går i skolan kör ingenstans utanför deras kommun.
    Eller ska jag flytta tillbaka så det underlättar? 
    Vilket då skulle innebära att lämna min sambo och då hamnar även ett annat barn i kläm.

HJÄLP MIG! 

• Svar på tråden skolskjuts?!
  • Mineralvatten

förstår fortfarande inte varför inte sonen kan åka med kommunaltrafiken.

• Anonym (bekymrad)
    tjej87 skrev 2013-09-16 16:44:18 följande:
    Kan sonen få skolskjuts till kommungränsen? Skulle det ge kortare väg för dig isf?
    Det vet jag inte. Inget jag har tänkt på. Men det kanske blir krångligare om dom ska mötas upp och passa tider efter varandra?
    Mineralvatten skrev 2013-09-16 16:45:07 följande:
    förstår fortfarande inte varför inte sonen kan åka med kommunaltrafiken.
    Där vi bor nu går det ingen kommunaltrafik. Vi bor i en liten by ca 3 mil från grannkommunen som är en större stad. Och som jag skrivit förut så skulle det isf bli bussbyte, långa väntetider osv. Passar säkert när han blir äldre, men inte nu. Anser att han är för liten. 
  • Omogen citron

Jag undrar som Mineralvatten, varför kan han inte åka kommunalt till skolan?

• Mineralvatten
    Anonym (bekymrad) skrev 2013-09-16 16:49:32 följande:
    Det vet jag inte. Inget jag har tänkt på. Men det kanske blir krångligare om dom ska mötas upp och passa tider efter varandra?

Där vi bor nu går det ingen kommunaltrafik. Vi bor i en liten by ca 3 mil från grannkommunen som är en större stad. Och som jag skrivit förut så skulle det isf bli bussbyte, långa väntetider osv. Passar säkert när han blir äldre, men inte nu. Anser att han är för liten. 
    ok ett bussbyte klarar väl en normalfungerande 10 åring av?

• Anonym (bekymrad)
    Mineralvatten skrev 2013-09-16 16:53:15 följande:
    ok ett bussbyte klarar väl en normalfungerande 10 åring av?

För det första så är han ett helt normalfungerande pojke! Som sagt spydiga kommentarer kan kvitta!
  • Mineralvatten
    Anonym (bekymrad) skrev 2013-09-16 16:57:52 följande:
    För det första så är han ett helt normalfungerande pojke! Som sagt spydiga kommentarer kan kvitta!
    ok du har inte angivit att han inte skulle vara normalt fungerande.
    om han omfattas av LSS så kanske de kan hjälpa till med skolskjuss. 
  • Anonym (bekymrad)
    Mineralvatten skrev 2013-09-16 16:58:41 följande:
    ok du har inte angivit att han inte skulle vara normalt fungerande.
    om han omfattas av LSS så kanske de kan hjälpa till med skolskjuss. 
    Han är helt normal. Något disträ dock. Och som sagt..busstiderna passar inte med hans schema iaf
  • Mineralvatten
    Anonym (bekymrad) skrev 2013-09-16 17:00:00 följande:
    Han är helt normal. Något disträ dock. Och som sagt..busstiderna passar inte med hans schema iaf
    ok, men då får man ta det man får?
    i gymnasiet så kom jag alltid till skolan 20 min innan första lektionen startade.
    varför? för att jag annars riskerade att komma för sent. 
  • Anonym (bekymrad)
    Mineralvatten skrev 2013-09-16 17:05:41 följande:
    ok, men då får man ta det man får?
    i gymnasiet så kom jag alltid till skolan 20 min innan första lektionen startade.
    varför? för att jag annars riskerade att komma för sent. 
    Ok men det är ju skillnad på en gymnasieelev och en som nyss börjat mellanstadiet?! 
    Sen handlar det inte om 20 min utan 1 1/2 timma upp till 2 timmar.
  • ZsaZsa
    Anonym (bekymrad) skrev 2013-09-16 13:02:28 följande:
    Det är JUST därför jag kör! Du kanske ska läsa först vad som skrivits?! Jag svarar bara på det jag för frågor om och ihop om att någon i samma sits kan ge tips! Att vara otrevlig finns det ingen anledning till!

Jag läste precis det och det var ju detta faktum du klagade över. Du har fått flera förslag likt mina om att du får fortsätta att köra, låta sonen bo mer hos pappan, flytta tillbaka, skaffa jobb på orten där sonen går i skolan med mera. Verkar som att du har bestämt dig för att du ska ha en lösning där vem som helst utom du får betala priset för dina tidigare beslut.
Svar på tråden skolskjuts?!