• Anonym (bekymrad)

skolskjuts?!

Hej!

Jag har ett problem som jag önskar få hjälp med.
    Jag har en son på 10 år. När han började skolan så gjorde han det i den kommunen vi då bodde i. Nu sen två år tillbaka bor vi i grannkommunen där jag träffade min nuvarande sambo. Tillsammans har vi nu fått en liten.

Eftersom min sons pappa bor kvar i den kommunen han går i skolan så kändes det mest naturligt att låta han gå kvar där han har sin trygghet och sina vänner. Att byta kom aldrig ens på tal. 
    Till saken hör också den att vi har sonen varannan vecka.

Så...varannan vecka han är hos oss så kör jag honom till skolan. 2 vändor om dagen á 12mil/dag.

När den lilla knodden skulle komma så blev jag orolig och ansökte om skolskjuts. Ville inte dra med han ut i bilen så mycket. Men fick avslag. 
    Nu är det ju också problem med att söka jobb. Jag är "låst" i den nuvarande kommunen. Och kan inte söka jobb vart som helst. Kan ju inte åka åt ena hållet för att lämna barn för att den åka åt andra när jag ska till jobb. Inte heller kan jag säga till arbetsgivaren att jag bara kan jobba efter sonen schema?! 

Detta börjar tära på mig ordentligt. Har överklagat till förvaltningsrätten...men fick avslag där med. 

Hur ska jag göra?!

Kommunen som jag bor i idag hade gett skolskjuts OM han hade gått i skolan här men bott hos sin pappa. MEN ska han byta skola bara för att få skjuts?! Nej tack! Och kommunen där han går i skolan kör ingenstans utanför deras kommun.
    Eller ska jag flytta tillbaka så det underlättar? 
    Vilket då skulle innebära att lämna min sambo och då hamnar även ett annat barn i kläm.

HJÄLP MIG! 

• Svar på tråden skolskjuts?!
  • Anonym (bekymrad)
    ZsaZsa skrev 2013-09-16 17:41:56 följande:
    Jag läste precis det och det var ju detta faktum du klagade över. Du har fått flera förslag likt mina om att du får fortsätta att köra, låta sonen bo mer hos pappan, flytta tillbaka, skaffa jobb på orten där sonen går i skolan med mera. Verkar som att du har bestämt dig för att du ska ha en lösning där vem som helst utom du får betala priset för dina tidigare beslut.
    Och det verkar som att du bara kommenterar för att vara otrevlig?!

Jag säger ju att jag kommer fortsätta köra så länge det är möjligt. även om det är kostsamt och jobbigt! Att bo hos pappan är uteslutet! Flytta tillbaka skulle innebära att splittra familjen här.
    Dagligen letar jag jobb på den orten som han går i skolan, eller åtminstone åt samma håll!

Du ska inte tro att jag bara lutar tillbaka och tycker att andra ska ta tag i MITT problem! Utan jag har kämpat nu i två år! Kan också tillägga att kommunen sa att om bara pappan skrev sig i den kommunen som sonen går i skolan så skulle det lösa sig! (pappan var skriven här men hade bostad i grannkommunen). Han skrev sig där och lik förbannat får jag ett nej!
    Sen är det ju så att om arbetsförmedlingen skickar mig på jobb i en annan kommun så kan jag knappast säga nej? Då mister jag A-kassa. 
    Vilket isf skulle innebära att jag måste åt ena hållet för att lämna och sen tebax för att jobba?! 
    Har ju också 2 barn till här att tänka på som ska till skolan och dagis.

Och älta i mitt beslut att flytta hit löser ju knappast några problem?! 
    Vet som sagt att fler i samma sits har fått igenom och därför söker jag här efter tips och råd!

• Mineralvatten
    Anonym (bekymrad) skrev 2013-09-16 17:14:02 följande:
    Ok men det är ju skillnad på en gymnasieelev och en som nyss börjat mellanstadiet?! 
    Sen handlar det inte om 20 min utan 1 1/2 timma upp till 2 timmar.
    ja du har ju inget val eftersom du inte får skolskjuss.
  • Anonym (...)

Sök jobb i kommunen där sonen går i skolan, alternativt flytta dit med din sambo..?

• Anonym (bekymrad)
    Anonym (...) skrev 2013-09-16 18:53:23 följande:
    Sök jobb i kommunen där sonen går i skolan, alternativt flytta dit med din sambo..?
    Det gör jag varje dag.. Flytta dit står på önskelistan, men det är svårt att sälja huset där vi bor. 
  • Anonym (reality check)
    Anonym (bekymrad) skrev 2013-09-17 09:09:18 följande:
    Det gör jag varje dag.. Flytta dit står på önskelistan, men det är svårt att sälja huset där vi bor. 
    Svårt att sälja huset? Varför? Har ni stora skulder och köpte dyrt trots att det inte är ett attraktivt hus i ett attraktivt läge?
  • Anonym (bekymrad)
    Anonym (reality check) skrev 2013-09-17 09:26:32 följande:
    Svårt att sälja huset? Varför? Har ni stora skulder och köpte dyrt trots att det inte är ett attraktivt hus i ett attraktivt läge?
    Huset ägde min sambo innan jag flyttade in. Det är inte dyrt men efter att han köpte huset så har arbetsmöjligheterna minskat vilket gör att det är svårt att få det sålt
  • Anonym (reality check)
    Anonym (bekymrad) skrev 2013-09-17 09:56:15 följande:
    Huset ägde min sambo innan jag flyttade in. Det är inte dyrt men efter att han köpte huset så har arbetsmöjligheterna minskat vilket gör att det är svårt att få det sålt
    Då han han kanske råd att sälja det för det pris han köte det för, eller mindre, om han har amorterat?
  • Anonym (bekymrad)
    Anonym (reality check) skrev 2013-09-17 10:10:36 följande:
    Då han han kanske råd att sälja det för det pris han köte det för, eller mindre, om han har amorterat?
    Som sagt..inte lätt o få sålt överhuvudtaget här oavsett prisklass. 
    Och om vi säljer och flyttar så innebär det att dra upp hans barn från sin skola

Mycket att tänka på.. 
  • Anonym (reality check)
    Anonym (bekymrad) skrev 2013-09-17 15:14:52 följande:
    Som sagt..inte lätt o få sålt överhuvudtaget här oavsett prisklass. 
    Och om vi säljer och flyttar så innebär det att dra upp hans barn från sin skola

Mycket att tänka på.. 
    Har han barnen på heltid?

Ja, lycka till med allt.
  • Mother of 4

Jag hade verkligen försökt att flytta nära där barnets pappa bor. Antar att han har kompisar och diverse fritidsaktiviteter på kvällarna också? Har ni kollat läget med en mäklare?

Alternativt bara haft pojken på helgerna typ.

• Anonym (bekymrad)
    Anonym (reality check) skrev 2013-09-17 15:18:24 följande:
    Har han barnen på heltid?

Ja, lycka till med allt.
    Ja det har han

tack
    Mother of 4 skrev 2013-09-17 15:37:35 följande:
    Jag hade verkligen försökt att flytta nära där barnets pappa bor. Antar att han har kompisar och diverse fritidsaktiviteter på kvällarna också? Har ni kollat läget med en mäklare?

Alternativt bara haft pojken på helgerna typ.
    Jo men som sagt...inte så bara

• Anonym (bekymrad)

Ingen som varit i samma situation?

• Anonym (reality check)

Helt ärligt kan du inget göra. Du kan inte tvinga pappan att skriva barnet hos dig. Sen förstår jag inte, menar du att din nya kommun är villig att betala skolskjuts mellan kommunerna eller hur skulle det vara en bättre lösning att barnet blev folkbokförd hos dig?

Kanske är det bättre att låta barnet bo mer hos pappa och sen vara mer med dig under lov och helger om barnet vill det?

• Anonym (bekymrad)
    Anonym (reality check) skrev 2013-09-24 09:30:36 följande:
    Helt ärligt kan du inget göra. Du kan inte tvinga pappan att skriva barnet hos dig. Sen förstår jag inte, menar du att din nya kommun är villig att betala skolskjuts mellan kommunerna eller hur skulle det vara en bättre lösning att barnet blev folkbokförd hos dig?

Kanske är det bättre att låta barnet bo mer hos pappa och sen vara mer med dig under lov och helger om barnet vill det?
    Barnet ÄR skrivet hos mig, har alltid varit det! Vet inte vart du har fått det ifrån?
    Min nya kommun betalar för dom barnen som går i skola här men bor i en annan. Inte tvärtom.

Jag har pratat med sonen ang detta med att bo hos sin far på veckorna, Men han vill inte det!

• Anonym (reality check)
    Anonym (bekymrad) skrev 2013-09-24 09:35:50 följande:
    Barnet ÄR skrivet hos mig, har alltid varit det! Vet inte vart du har fått det ifrån?
    Min nya kommun betalar för dom barnen som går i skola här men bor i en annan. Inte tvärtom.

Jag har pratat med sonen ang detta med att bo hos sin far på veckorna, Men han vill inte det!

Va? Hur kommer det sig att kommunen accepterar att barnet går i skola i gamla kommunen då, när de inte accterar det enligt dig själv? Nu blev jag förvirrad.

Ibland kan inte barn få bestämma allt.

• Anonym (bekymrad)
    Anonym (reality check) skrev 2013-09-24 09:39:14 följande:
    Va? Hur kommer det sig att kommunen accepterar att barnet går i skola i gamla kommunen då, när de inte accterar det enligt dig själv? Nu blev jag förvirrad.

Ibland kan inte barn få bestämma allt.

Du är inte ensam om att vara förvirrad...

Med tanke på hans ålder så tycker jag att han kan få tala om hur han känner. Och jag skulle aldrig tvinga han att flytta ifrån mig och familjen här! Kan bara tänka mig hur övergiven han skulle känna sig då..

• Anonym (reality check)
    Anonym (bekymrad) skrev 2013-09-24 09:44:18 följande:
    Du är inte ensam om att vara förvirrad...

Med tanke på hans ålder så tycker jag att han kan få tala om hur han känner. Och jag skulle aldrig tvinga han att flytta ifrån mig och familjen här! Kan bara tänka mig hur övergiven han skulle känna sig då..

Vad svarar kommunen när du frågar varför de accepterar att betala skolgången i gamla kommunen?

Visst måste han få göra det men när det inte är praktiskt möjligt, då måste föräldrarna bestämma åt barnet, även om beslutet strider mot barnets önskningar.

Varför skulle han känna sig övergiven? Har han inga vänner i gamla kommunen? Att slita upp honom från barndomstryggheten tror jag kan vara värre för honom.
Svar på tråden skolskjuts?!