• ZsaZsa

skolskjuts?!

Du får flytta tillbaka eller låta ditt äldsta barn bo hos pappan alla vardagar och hälsa på er exempelvis varannan helg.

Säger kommunen nej till skolskjuts så kommer han inte att få det. De måste inte ställa upp på det, vilket förvaltningsrätten nu också har fastställt. När han är gammal nog kan ni köpa honom ett busskort och så åker han själv. Såvida han då inte hellre vill bo mer hos pappan. Det får du ju vara öppen för.

Förmodligen blir det inte lättare framöver när han ska umgås med kompisar, utöva någon aktivitet och så efter skolan. Då blir det fler vändor.

Menar du med 12 mil per dag den totala sträckan, alltså att det är tre mil till skolan?

• ZsaZsa

Nej, det verkar inte som att du tänkte så långt utan bara förväntade dig att det skulle lösa sig på något sätt. Nu gör det inte det och du har förhoppningsvis lärt dig att tänka igenom saker och att kolla upp saker innan du bara gör.

Att du inte vill ge upp något av dina barn är självklart, men genom att försätta dem i praktiska situationer som blir besvärliga så får du ändå lov att tänka på dem i första hand. 1,5 timme med buss är en lång resa och jag tolkar det som att det är enkel väg. Rätt? Tänk dig själv att gå i skolan och behöva resa tre timmar om dagen år ut och år in. Skulle du vilja det? Skulle du vilja ha den resan till jobbet? Ditt barn har inte valt detta.

Som det ser ut nu får du väl fortsätta att skjutsa eller låta barnet bo mer hos den andre föräldern. Framöver kanske buss är en lösning, i alla fall ibland, men kanske också att du skaffar dig ett jobb på samma ort som barnet går i skolan så att han kan åka med dig i alla fall dit på morgnarna. Vilka andra lösningar kan finnas?

• ZsaZsa
    Anonym (bekymrad) skrev 2013-09-16 13:02:28 följande:
    Det är JUST därför jag kör! Du kanske ska läsa först vad som skrivits?! Jag svarar bara på det jag för frågor om och ihop om att någon i samma sits kan ge tips! Att vara otrevlig finns det ingen anledning till!

Jag läste precis det och det var ju detta faktum du klagade över. Du har fått flera förslag likt mina om att du får fortsätta att köra, låta sonen bo mer hos pappan, flytta tillbaka, skaffa jobb på orten där sonen går i skolan med mera. Verkar som att du har bestämt dig för att du ska ha en lösning där vem som helst utom du får betala priset för dina tidigare beslut.
Svar på tråden skolskjuts?!