• Anonym (bekymrad)

skolskjuts?!

Hej!

Jag har ett problem som jag önskar få hjälp med.
    Jag har en son på 10 år. När han började skolan så gjorde han det i den kommunen vi då bodde i. Nu sen två år tillbaka bor vi i grannkommunen där jag träffade min nuvarande sambo. Tillsammans har vi nu fått en liten.

Eftersom min sons pappa bor kvar i den kommunen han går i skolan så kändes det mest naturligt att låta han gå kvar där han har sin trygghet och sina vänner. Att byta kom aldrig ens på tal. 
    Till saken hör också den att vi har sonen varannan vecka.

Så...varannan vecka han är hos oss så kör jag honom till skolan. 2 vändor om dagen á 12mil/dag.

När den lilla knodden skulle komma så blev jag orolig och ansökte om skolskjuts. Ville inte dra med han ut i bilen så mycket. Men fick avslag. 
    Nu är det ju också problem med att söka jobb. Jag är "låst" i den nuvarande kommunen. Och kan inte söka jobb vart som helst. Kan ju inte åka åt ena hållet för att lämna barn för att den åka åt andra när jag ska till jobb. Inte heller kan jag säga till arbetsgivaren att jag bara kan jobba efter sonen schema?! 

Detta börjar tära på mig ordentligt. Har överklagat till förvaltningsrätten...men fick avslag där med. 

Hur ska jag göra?!

Kommunen som jag bor i idag hade gett skolskjuts OM han hade gått i skolan här men bott hos sin pappa. MEN ska han byta skola bara för att få skjuts?! Nej tack! Och kommunen där han går i skolan kör ingenstans utanför deras kommun.
    Eller ska jag flytta tillbaka så det underlättar? 
    Vilket då skulle innebära att lämna min sambo och då hamnar även ett annat barn i kläm.

HJÄLP MIG! 

• Svar på tråden skolskjuts?!
  • ZsaZsa

Du får flytta tillbaka eller låta ditt äldsta barn bo hos pappan alla vardagar och hälsa på er exempelvis varannan helg.

Säger kommunen nej till skolskjuts så kommer han inte att få det. De måste inte ställa upp på det, vilket förvaltningsrätten nu också har fastställt. När han är gammal nog kan ni köpa honom ett busskort och så åker han själv. Såvida han då inte hellre vill bo mer hos pappan. Det får du ju vara öppen för.

Förmodligen blir det inte lättare framöver när han ska umgås med kompisar, utöva någon aktivitet och så efter skolan. Då blir det fler vändor.

Menar du med 12 mil per dag den totala sträckan, alltså att det är tre mil till skolan?

• Anonym (innan)

Hur tänkte du det innan, när du flyttade till nya mannen? Hur var planen för att lösa det då?

Kan ni flytta tillbaks till din gamla hemort? Eller har mannen också barn sen tidigare som går i skolan på den nya orten?

När jag stod inför liknande val att flytta till min då nya kärlek, föreslog min nya kärlek att jag skulle beställa och betala taxi för min son till skolan. Utöver att det hade blivit väldigt dyrt, hade det inte hjälpt min sons sociala liv med spontant umgänge med kompisar efter skolan t.ex. så jag flyttade inte. Mannen är nu förlovad med en barnlös kvinna istället.  

• Anonym (bekymrad)
    ZsaZsa skrev 2013-09-14 18:50:52 följande:
    Du får flytta tillbaka eller låta ditt äldsta barn bo hos pappan alla vardagar och hälsa på er exempelvis varannan helg.

Säger kommunen nej till skolskjuts så kommer han inte att få det. De måste inte ställa upp på det, vilket förvaltningsrätten nu också har fastställt. När han är gammal nog kan ni köpa honom ett busskort och så åker han själv. Såvida han då inte hellre vill bo mer hos pappan. Det får du ju vara öppen för.

Förmodligen blir det inte lättare framöver när han ska umgås med kompisar, utöva någon aktivitet och så efter skolan. Då blir det fler vändor.

Menar du med 12 mil per dag den totala sträckan, alltså att det är tre mil till skolan?
    Jag kommer inte att ge upp något av barnen, så enkelt är det! Att bo hos pappan på heltid är alltså inte aktuellt!
    Aktiviteter utövar han redan. Så ibland kan det bli tre vändor.
    12 mil är den totala sträckan/dag

• Kerubmamman

Hur ser det ut med vanliga busslinjer mellan er ort och skolan? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (bekymrad)
    Kerubmamman skrev 2013-09-14 19:46:51 följande:
    Hur ser det ut med vanliga busslinjer mellan er ort och skolan? 
    På morgonen finns det bussar som passar några dagar i veckan. Inte alla. Hemresa passar också vissa dagr. Dock blir resan sammanlagt 1,5h. 

Saken är den att det är bussbyte. Stor buss mellan städerna och sen byte till stadsbussen.
    Jag känner att han inte riktigt är mogen för det. Hade det varit en buss raka vägen så hade det kanske funkat vissa dagar. Men nu är inte fallet så. 
  • Anonym (bekymrad)
    Anonym (innan) skrev 2013-09-14 19:05:40 följande:
    Hur tänkte du det innan, när du flyttade till nya mannen? Hur var planen för att lösa det då?

Kan ni flytta tillbaks till din gamla hemort? Eller har mannen också barn sen tidigare som går i skolan på den nya orten?

När jag stod inför liknande val att flytta till min då nya kärlek, föreslog min nya kärlek att jag skulle beställa och betala taxi för min son till skolan. Utöver att det hade blivit väldigt dyrt, hade det inte hjälpt min sons sociala liv med spontant umgänge med kompisar efter skolan t.ex. så jag flyttade inte. Mannen är nu förlovad med en barnlös kvinna istället.  
    Jag tänkte nog inte så långt. Trodde att det var en given lösning. Visste ju om att det fanns barn som åkte samma resa fast tvärtom. 
    Och ja..gubben har barn sen tidigare och går i skolan här. Så flytt tillbaka allihop känns inte aktuellt. Isf får jag flytta ensam...

Taxi lät dyrt! Tråkigt att det inte löste sig och att mannen inte hade kunnat flytta i ditt fall =/ 
    Och nu är mitt läge är det som det är och har sammanlagt tre barn att ta hänsyn till...

Vissa dagar känner jag för att flytta tillbaka på egen hand, Just för min sons skull...men som sagt..jag har ju en till nu. Vägrar att överge någon av dom!

Vet att det finns liknande fall som har fått igenom skolskjuts. Men hur?! Kommer fortsätta kämpa! 
  • ZsaZsa

Nej, det verkar inte som att du tänkte så långt utan bara förväntade dig att det skulle lösa sig på något sätt. Nu gör det inte det och du har förhoppningsvis lärt dig att tänka igenom saker och att kolla upp saker innan du bara gör.

Att du inte vill ge upp något av dina barn är självklart, men genom att försätta dem i praktiska situationer som blir besvärliga så får du ändå lov att tänka på dem i första hand. 1,5 timme med buss är en lång resa och jag tolkar det som att det är enkel väg. Rätt? Tänk dig själv att gå i skolan och behöva resa tre timmar om dagen år ut och år in. Skulle du vilja det? Skulle du vilja ha den resan till jobbet? Ditt barn har inte valt detta.

Som det ser ut nu får du väl fortsätta att skjutsa eller låta barnet bo mer hos den andre föräldern. Framöver kanske buss är en lösning, i alla fall ibland, men kanske också att du skaffar dig ett jobb på samma ort som barnet går i skolan så att han kan åka med dig i alla fall dit på morgnarna. Vilka andra lösningar kan finnas?

• Anonym (halva vägen)

Du kanske kan köra honom halva vägen så att det iaf inte blir något bussbyte?

• Anonym (På riktigt?)

Ibland blir jag förvånad över hur mycket människor förväntar sig att stat, kommun osv. ska fixa saker åt dem.

Menar du på allvar TS att du trodde att det finns resurser till att ha någon slags taxiverksamhet som plockar upp skolbarn för att föräldrarna kände för att flytta till någon ny kärlek? Tycker du på riktigt att vi taxibetalare ska stå för det? 

• Anonym (reality check)

Du skulle naturligtvis ha tagit reda på reglerna innan du flyttade. Nu är det som det är och du får skjutsa sonen, eftersom du valde att flytta till en annan kommun.

Får man fråga varför din sambo inte kan pendla till sitt arbete?

Svar på tråden skolskjuts?!