skolskjuts?!
Hej!
Jag har ett problem som jag önskar få hjälp med.
Jag har en son på 10 år. När han började skolan så gjorde han det i den kommunen vi då bodde i. Nu sen två år tillbaka bor vi i grannkommunen där jag träffade min nuvarande sambo. Tillsammans har vi nu fått en liten.
Eftersom min sons pappa bor kvar i den kommunen han går i skolan så kändes det mest naturligt att låta han gå kvar där han har sin trygghet och sina vänner. Att byta kom aldrig ens på tal.
Till saken hör också den att vi har sonen varannan vecka.
Så...varannan vecka han är hos oss så kör jag honom till skolan. 2 vändor om dagen á 12mil/dag.
När den lilla knodden skulle komma så blev jag orolig och ansökte om skolskjuts. Ville inte dra med han ut i bilen så mycket. Men fick avslag.
Nu är det ju också problem med att söka jobb. Jag är "låst" i den nuvarande kommunen. Och kan inte söka jobb vart som helst. Kan ju inte åka åt ena hållet för att lämna barn för att den åka åt andra när jag ska till jobb. Inte heller kan jag säga till arbetsgivaren att jag bara kan jobba efter sonen schema?!
Detta börjar tära på mig ordentligt. Har överklagat till förvaltningsrätten...men fick avslag där med.
Hur ska jag göra?!
Kommunen som jag bor i idag hade gett skolskjuts OM han hade gått i skolan här men bott hos sin pappa. MEN ska han byta skola bara för att få skjuts?! Nej tack! Och kommunen där han går i skolan kör ingenstans utanför deras kommun.
Eller ska jag flytta tillbaka så det underlättar?
Vilket då skulle innebära att lämna min sambo och då hamnar även ett annat barn i kläm.
HJÄLP MIG!