• Rocket Mania

Vilken är den bästa/sämsta skolan i Stockholms innerstad?

Jag är nöjd med skolan mina barn går i. Nöjd. Inte mer än så. Jag skulle vilja ha lite mer uppstyrt, lite mer fokus på lärandet på plats och kanske lite tänkande utanför den där fyrkantiga boxen.

Kan ni rekommendera en riktigt bra skola i Stockholms innerstad? Med bra, engagerade lärare, bra resultat, nöjda elever osv?!  

• Svar på tråden Vilken är den bästa/sämsta skolan i Stockholms innerstad?
  • caliningrad
    Duckan skrev 2013-09-15 10:22:38 följande:
    Det är väl inte helt lätt att byta skola, speciellt som de är knökfulla på de bästa/mest populära? I Vasastan fick 07:orna inte ens plats i de skolor sim finns så Matteus har lokaler långt ifrån själva skolan där bl a min dottet går med tre andra noll-klasser. Inte vad vi såg framför oss kan man säga.
    precis. i Stockholm innerstan kan man inte välja skolan / hoppa.
    Stackars dig som har din dotter på Matteus....

:( 
  • hammarhajen
    caliningrad skrev 2013-09-14 23:27:36 följande:
    Tyvärr finns det ingen bra skola i Stockholms innerstad. Min dotter går på en som räknas bland de 3 bästa, och jag lovar att nivån är otroligt låg.

Lösningen är hemskolning på kvällen. 

Svenska elever är däremot duktiga på att prata om känslor, på att förstå sig själva och sitt eget lärande, jämfört med många elever i länder där man drillar hårt. Svenska barn mår förhållandevis bra, de får vila, sova, äta bra, leka och skratta på dagarna. De är duktiga på att argumentera, arbeta i grupp, på att ta för sig och hitta lösningar på allehanda problem. De kan annat som inte har med skolarbete att göra - sjunga, spela tennis, åka skidor. De är duktiga på drama och de är duktiga entreprenörer. De mår ganska bra.

Men jag har förstått att sådant inte är så mycket värt i din värld.   

Jag skulle kunna pressa mina elever att lära sig mer om matematik, kemi och historia. Men då jag anser att magont, huvudvärk, sömnproblem och så vidare inte hör hemma i grundskolan så låter jag bli. Visst kan skolan bli bättre och det finns absolut utrymme för högre allmänbildning generellt. Men den ständiga jämförelsen med asiatiska länder börjar bli tröttsam. I det här landet har vi VALT att barn ska behandlas med respekt för hela sin person, vilket bland annat innebär att lyssna när de på allvar säger "nu är jag trött", på att också barn som genomgår kriser (och kanske inte jobbar i skolan) är välkomna in i skolgemenskapen istället för att få höra "nej tack, kom tillbaka om ett år", att barn ska lära sig KÄNNA IGEN sina känslor istället för att trycka ner dem (för att bl.a. förebygga stressrelaterad ohälsa i vuxen ålder), att barn ska stimuleras till lustfylld lek (för att kroppen ska må bra). Vi har VALT att barn ska få tid att vila, tid att sova, tid att leka (för att lära sig det sociala samspelet), tid att äta bra mat, tid att idrotta och sjunga efter eget intresse. Tid att träna på att göra helt egna val, tid att utforska omvärlden i både det stora (möjlighet att resa) och det lilla (kan vi sälja bullar på gatan och få pengar?)

Svenska barn kanske inte presterar på topp i alla akademiska ämnen. Eftersom vi i det här landet vill att barnen dessutom ska få utveckla sin empatiska förmåga, förmågan att ta hand om sig själv och andra, förmågan att vara en del av en grupp och inte minst för att ALLA barn har rätt till undervisning. Även barn med fysiska handikapp, med mentala handikapp, barn utan (tillräckligt) språk  och barn i sorg. Det är också en enormt viktig lärdom som svenska elever får med sig ut i livet, att medmänniskor med svårigheter inte "göms bort" eller särbehandlas på negativt sätt.
  • Kath01
    hammarhajen skrev 2013-09-16 06:45:58 följande:

Svenska elever är däremot duktiga på att prata om känslor, på att förstå sig själva och sitt eget lärande, jämfört med många elever i länder där man drillar hårt. Svenska barn mår förhållandevis bra, de får vila, sova, äta bra, leka och skratta på dagarna. De är duktiga på att argumentera, arbeta i grupp, på att ta för sig och hitta lösningar på allehanda problem. De kan annat som inte har med skolarbete att göra - sjunga, spela tennis, åka skidor. De är duktiga på drama och de är duktiga entreprenörer. De mår ganska bra.

Jag skulle kunna pressa mina elever att lära sig mer om matematik, kemi och historia. Men då jag anser att magont, huvudvärk, sömnproblem och så vidare inte hör hemma i grundskolan så låter jag bli. Visst kan skolan bli bättre och det finns absolut utrymme för högre allmänbildning generellt. Men den ständiga jämförelsen med asiatiska länder börjar bli tröttsam. I det här landet har vi VALT att barn ska behandlas med respekt för hela sin person, vilket bland annat innebär att lyssna när de på allvar säger "nu är jag trött", på att också barn som genomgår kriser (och kanske inte jobbar i skolan) är välkomna in i skolgemenskapen istället för att få höra "nej tack, kom tillbaka om ett år", att barn ska lära sig KÄNNA IGEN sina känslor istället för att trycka ner dem (för att bl.a. förebygga stressrelaterad ohälsa i vuxen ålder), att barn ska stimuleras till lustfylld lek (för att kroppen ska må bra). Vi har VALT att barn ska få tid att vila, tid att sova, tid att leka (för att lära sig det sociala samspelet), tid att äta bra mat, tid att idrotta och sjunga efter eget intresse. Tid att träna på att göra helt egna val, tid att utforska omvärlden i både det stora (möjlighet att resa) och det lilla (kan vi sälja bullar på gatan och få pengar?)

Svenska barn kanske inte presterar på topp i alla akademiska ämnen. Eftersom vi i det här landet vill att barnen dessutom ska få utveckla sin empatiska förmåga, förmågan att ta hand om sig själv och andra, förmågan att vara en del av en grupp och inte minst för att ALLA barn har rätt till undervisning. Även barn med fysiska handikapp, med mentala handikapp, barn utan (tillräckligt) språk  och barn i sorg. Det är också en enormt viktig lärdom som svenska elever får med sig ut i livet, att medmänniskor med svårigheter inte "göms bort" eller särbehandlas på negativt sätt.
    Klokt svar, du verkar insatt. Har du tips på någon skola/skolform? Jag tänker hur du skulle rekommendera utifrån "vanlig" skola eller tex montesori/annan friskola "alternativ" skola, jag är inte insatt i vilka alternativ som finns. Jag själv värdesätter precis det du skrev i ditt inlägg, den empatiska utvecklingen och personliga utvecklingen. Det är Stockholmsområdet som gäller, inte bara innerstaden. Hoppas inte det blir för OT med den här frågan, ber om ursäkt isf. Tack!
  • Duckan

Caliningrad, jag hade för mig att hon var 7 år, fel av mig.

• caliningrad
    hammarhajen skrev 2013-09-16 06:45:58 följande:

Svenska barn mår bra???

hahaha...

Nästan alla är antingen ADHD eller dyslektiker eller allergiker... 
  • caliningrad
    Duckan skrev 2013-09-16 07:04:36 följande:
    Caliningrad, jag hade för mig att hon var 7 år, fel av mig.
    hur går det med din dotter på Matteus då?
    hörde det var väldigt rörigt där?  
  • Duckan

Hon går inte i stora byggnaden utan i nya lokalen. Klasserna är mindre och bara 3 st. Vi vet inte hur detta kommer att bli ännu utan vi får vänta och se.

• hammarhajen
    caliningrad skrev 2013-09-16 07:22:36 följande:
    Svenska barn mår bra???

hahaha...

Nästan alla är antingen ADHD eller dyslektiker eller allergiker... 

Ja, svenska barn med svårigheter får i alla fall någon slags hjälp. Betydligt mer finns att önska, men de blir diagnostiserade och stämplas inte som "obegåvade" eller "klena".

Betydligt hellre ha diagnosen dyslexi än att ha exakt samma svårigheter men bara få höra att man är lat, kanske rent av dum och måste jobba ännu hårdare trots att det inte hjälper.
  • hammarhajen
    Kath01 skrev 2013-09-16 07:01:14 följande:
    Klokt svar, du verkar insatt. Har du tips på någon skola/skolform? Jag tänker hur du skulle rekommendera utifrån "vanlig" skola eller tex montesori/annan friskola "alternativ" skola, jag är inte insatt i vilka alternativ som finns. Jag själv värdesätter precis det du skrev i ditt inlägg, den empatiska utvecklingen och personliga utvecklingen. Det är Stockholmsområdet som gäller, inte bara innerstaden. Hoppas inte det blir för OT med den här frågan, ber om ursäkt isf. Tack!

Det är helt okej att fråga!
    Men tyvärr har jag inget bra svar, jag tror att alla skolformer kan vara bra. Olika skolor passar olika barn, tänker jag, så för ett barn kanske en viss skola är ganska dålig samtidigt som den är toppen för en annan. 
  • caliningrad
    hammarhajen skrev 2013-09-16 21:11:13 följande:

Ja, svenska barn med svårigheter får i alla fall någon slags hjälp. Betydligt mer finns att önska, men de blir diagnostiserade och stämplas inte som "obegåvade" eller "klena".

Betydligt hellre ha diagnosen dyslexi än att ha exakt samma svårigheter men bara få höra att man är lat, kanske rent av dum och måste jobba ännu hårdare trots att det inte hjälper.
    hammarhajen skrev 2013-09-16 21:11:13 följande:

Det allra bästa vore om metoderna för att lära sig läsa vore korrekta, som de var en gång förr i tiden.
    Det finns hur mycket forskning som helst som visar sambandet mellan helordsmetoden och den sk dyslexiepidemin.

Och förresten, var är det för fel att säga till ett barn som är lat att det är lat? 
  • PappaTill4
    Kan man inte komma överens om att försöka använda sin och andras tid till att komma fram till konstruktiva lösningar här?

• PappaTill4
    Jag ser här en massa om vad som är bäst för barn... 
    (i vissa ganska skumma kommentarer 
    handlar det visst enkom om "Svenska Barn", vilket skämt!)
    ... enligt just vissa individers åsikter. 

Till Hammarhajen
    Förklara gärna exakt vilka barnen är som enligt din åsikt blir kvalificerade som "Svenska Barn" tack!
    Vad är det som skiljer dessa "Svenska Barn" från andra barn enligt din åsikt?
    Svara gärna på frågorna,
    A: Är du verkligen utbildad lärare? (Hammarhejen skrev dels) "
    Svenska elever är däremot duktiga på att prata om känslor, på att förstå sig själva och sitt eget lärande" 
    Talar vi om "Svenska blonda bl
    åögda barn eller kan de ha annan hårfärg, hudfärg o.s.v? och vart är beviset för att just dessa barn är bättre på detta än andra barn av andra kulturer?

"
    Jag skulle kunna pressa mina elever att lära sig mer om matematik, kemi och historia. Men då jag anser att magont, huvudvärk, sömnproblem och så vidare inte hör hemma i grundskolan så låter jag bli."
    Berätta gärna för oss vilka d
    åliga erfarenheter barn av annan härkomst har gett dig gällande dessa kriterier som dina "Svenska elever" sägs vara bättre i!

"Svenska barn m
    år förhållandevis bra."
    Gämfört med vad? vilka? hur?

B: Vilka ämnen håller du i?
    C: Vilken årskurs har du?
    D: Vilken Skola är du anställd i? (Vill gärna undvika att någonsin sätta något av mina barn i skolan där du undervisar)

Men mycket av det du skriver håller jag med om, Barn skall lära känna empati, få tid att utvecklas socialt och få vara barn, dock bör ju de vuxna Svenska lärarna och fritids pedagogerna ta mer ansvar under just raster och dylikt, för mobbning kulturen har vuxit lavinartat och blivit oerhört hemsk här i Sverige (studera den Internationella års rapporten utgiven av FNs Barnkonvention  och jag som Svensk skäms över just den Svenska placeringen.
  • Poppy72

En tidigare hänvisade till Affärsvärldens sammanställning 2011. Jag klistrar in den ifall länken inte skulle fungera framgent.

Sveriges 10 bästa skolor

1. Fredrikhovs slotts skola, Stockholm

2. Enskilda gymnasiet, Stockholm

3. Franska skolan/Ecole française, Stockholm

4. Musikskolan Lilla Akademien, Stockholm

5. Carlssons skola, Stockholm

6. Sollentuna musikklasser, Sollentuna

7. Vittra, Lidingö

8. Europaskolan på Södermalm, Stockholm

9. Europaportens grundskola, Malmö

10. Engelska Skolan i Eskilstuna, Eskilstuna

(Källa: Aftonbladet/Skolverket)

Jag vet inte vilka skolor som är bäst idag, men jag tror att både Carlssons eller Fredrikshovs slotts skola är populära. Har några bekanta som gärna vill få in sina barn där, om kötiden inte räcker till ska de ?prata med skolan för de har kontakter? (jag vet inte om det stämmer för då hade de nog inte sagt det till mig ? känns ju lite desperat att ens säga det).

• Sockervaddspinnen
    Poppy72 skrev 2015-08-21 13:56:22 följande:

En tidigare hänvisade till Affärsvärldens sammanställning 2011. Jag klistrar in den ifall länken inte skulle fungera framgent.

Sveriges 10 bästa skolor

1. Fredrikhovs slotts skola, Stockholm

2. Enskilda gymnasiet, Stockholm

3. Franska skolan/Ecole française, Stockholm

4. Musikskolan Lilla Akademien, Stockholm

5. Carlssons skola, Stockholm

6. Sollentuna musikklasser, Sollentuna

7. Vittra, Lidingö

8. Europaskolan på Södermalm, Stockholm

9. Europaportens grundskola, Malmö

10. Engelska Skolan i Eskilstuna, Eskilstuna

(Källa: Aftonbladet/Skolverket)

Jag vet inte vilka skolor som är bäst idag, men jag tror att både Carlssons eller Fredrikshovs slotts skola är populära. Har några bekanta som gärna vill få in sina barn där, om kötiden inte räcker till ska de ?prata med skolan för de har kontakter? (jag vet inte om det stämmer för då hade de nog inte sagt det till mig ? känns ju lite desperat att ens säga det).

Jag gick på FHSS. Den är bra om man är "av rätt sort".
  • anemon1
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-21 16:48:02 följande:
    Jag gick på FHSS. Den är bra om man är "av rätt sort".
    Intressant att du säger, jag arbetade där som lärarvikarie vid nystarten för många år sedan. Vet inte hur det är med intagningarna idag. När jag vikarierade där var det i a f en salig röra med ett hisnande illa skött kösystem. Det klart det är knepigt att komma in när styrelsen gav sina kompisars barn plats och förtur efter förfrågan(!), men de har uppenbarligen fått ett gott rykte idag ändå.

Fick också reda på att föräldrar ringde in och checkade vilka barn som gick på skolan (så de skulle hamna i bra sällskap), så kan vara lite bra kanske att vara det som du säger, om man vill kunna trivas i den miljön. 
  • Anna Carina

Hej,

En superbra skola som jag kan varmt rekommendera är Metapontum.

Seriös, bra utbildning och väldigt engagerade lärare. Får slita hem mina barn varje eftermiddag då de vill aldrig gå hem. Mina barn utvecklas enormt och jag är så tacksam.

De älskar matte som de har bvit riktigt duktiga på, no ämnen och fritids. De går också på konst och schackcirkel på eftermiddagen på skolan. Ordning och reda och mobilförbud.

Det är enkelt att kontakta skolan och vi får feedback dagligen på deras utveckling.

Vi är väldigt nöjda och likaså våra vänner som har äldre barn på skolan.

• Nusstrollet

Jag är 11 år och går i solhemsskolan och har ADHD. Behöver inte en speciell skola men skulle viljaha en skola där fröken förstår vad man behöver och där kompisarna är snälla mot alla och inte bara de " populär". Jag vill byta skola men vill ha kvar mina lärare. Vill inte bara byta klass. Har pratat med mina föräldrar. Är det någon annan som skulle kunna hjälpa mig.

1. Vill byta skola men vill ha kvar mina lärare.

2. Vill inte bara byta klass

3. Har ADHD men behöver inte någon speciell skola

4. Har pratat med föräldrar men de vet ingen bra skola.

Kan någon HJÄLPA mig hitta en bra skola.

Svar på tråden Vilken är den bästa/sämsta skolan i Stockholms innerstad?