• Emy88

Hur länge ska jag orka pumpa/amma?

Jag fick mitt första barn för 3,5 vecka sedan och har alltid velat amma men det har verkligen inte fungerat. Hon kom fyra veckor för tidigt och hade svårt att hitta både rätt tag och att orka amma i början. Jag har hela tiden pumpat för att hon ska kunna få i sig bröstmjölk men jag vet verkligen inte hur länge jag orkar. Sammanlagt lägger jag mellan 4 och 5 timmar per dygn enbart på att pumpa vilket är väldigt frustrerande när jag både vill hinna med att mysa med min lilla dotter och ta hand någorlunda om huset. Dessutom blir jag så fruktansvärt irriterad och pressad av att amningen inte fungerar och att pumpningen tar sådan tid att det går ut över min sambo och vårt förhållande. 

Är det extra viktigt att förtidigt födda barn får i sig bröstmjölk? Hur lång tid borde jag satsa på att orka pumpa (vore skönt att ha ett tidsmål)?  Ska jag fortsätta med amningsförsök trots att dottern inte får i sig tillräckligt och vaknar efter en halvtimme igen och att  jag får ont pga det dåliga taget? 

Jag vet att det bara är jag som kan fatta ett beslut men det vore skönt att höra vad ni tycker och få lite råd. 

• Svar på tråden Hur länge ska jag orka pumpa/amma?
  • 022

Hör med BVC vad de tycker.
    Jag amma min son till han var 2 månader sen gav jag upp. Då jag pumpa o gav bröstet så mycket de gick (så mycket sonen ville) tillslut så ville inte sonen ta bröstet och det blev för mycket med pumpandet. Jag tyckte de va rätt beslut för oss att sluta då jag fick mer tid till honom.
    Enligt mig ska man kämpa så mycket man själv orkar. Men om du ska gå över till ersättning kan de ju vara bra att börja med någon flaska om dagen och sen öka så det inte blir en chock för lillens mage :)

• 022

Kan ju även testa med amningsnapp? Vet inte om de heter så, men gör ju mindre ont för dig och hon kanske tar bättre då.

• Mercurialis

Båda mina barn har fötts för tidigt och har i början fått bröstmjölk genom sond medan vi amningstränade och jag pumpade.

Med första barnet gick det ganska snabbt. Efter fem dygn kunde sonden tas bort och amningen fungerade. Jag använde amningsnapp under alla de sju månader jag ammade honom.

Andra barnet hade sonden i en månad och vi fick inte amningen att fungera tillfredsställande. När han var en månad togs sonden bort och då var jag så trött på att pumpa att jag slutade med det och gick över till att ge honom ersättning i stället. De första 14 dagarna med ersättning blandade jag ersättningen med bröstmjölk från det lager jag hade byggt upp i frysen. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Emy88

Det är så jag känner, att jag vill ha mer tid för min dotter samtidigt finns det ju klara fördelar med bröstmjölk. Jag har testat amningsnapp, det gör inte alls lika ont med den men dottern orkar inte suga tillräckligt för att bli mätt utan vaknar strax efter amningen och vill äta igen. 

• Pissenisse

Byt pump om du pumpar i 5 timmar om dagen! Det måste finnas någon annan som fungerar bättre för dig. Jag pumpade ut ca 150ml på 5-10 min.
    Sen finns amningsnapp, det fungerade bra för oss.
    Sen finns ju ersättning med så kör dig inte in i väggen innan du ger upp.

• Den vita staden

Det är  jobbigt att pumpa, jag vet.
    Jag satte upp delmål när det gällde pumpningen till sonen.
    1 mån. i taget. Kändes mer hanterbart så.
    Det kanske det skulle göra för dig med?

Men det "stora målet" var att orka de första sex mån. av hans liv.
    Så blev det tyvärr inte riktigt, men det hade inte med min vilja eller honom att göra, utan med att jag halkade och skadade ryggen.. fick inte till pumpandet liggande utan läckage.

Den vita staden är Београд /Beograd/Belgrad.
  • Emy88
    Mercurialis skrev 2013-09-08 15:46:10 följande:
    Båda mina barn har fötts för tidigt och har i början fått bröstmjölk genom sond medan vi amningstränade och jag pumpade.

Med första barnet gick det ganska snabbt. Efter fem dygn kunde sonden tas bort och amningen fungerade. Jag använde amningsnapp under alla de sju månader jag ammade honom.

Andra barnet hade sonden i en månad och vi fick inte amningen att fungera tillfredsställande. När han var en månad togs sonden bort och då var jag så trött på att pumpa att jag slutade med det och gick över till att ge honom ersättning i stället. De första 14 dagarna med ersättning blandade jag ersättningen med bröstmjölk från det lager jag hade byggt upp i frysen. 
    Det låter som en bra idé att blanda ersättning och bröstmjölk just vid övergångsperioden. Ditt barn som fick ersättning har han/hon varit mer sjuk än ditt första barn? Har du märkt någon skillnad på anknytningen mellan första och andra barnet? 
  • Emy88
    Pissenisse skrev 2013-09-08 15:47:04 följande:
    Byt pump om du pumpar i 5 timmar om dagen! Det måste finnas någon annan som fungerar bättre för dig. Jag pumpade ut ca 150ml på 5-10 min.
    Sen finns amningsnapp, det fungerade bra för oss.
    Sen finns ju ersättning med så kör dig inte in i väggen innan du ger upp.
    Jag har hyrt en elektrisk från sjukhuset och har även testat medela swing men jag klarar helt enkelt inte av att få ut så mycket på en och samma gång, om jag har tur kan jag få ut 80-90 ml på en halvtimme. Jag har helt enkelt inte så mycket mjölk i mina bröst tyvärr. Vilken pump använde du? 
    Den vita staden skrev 2013-09-08 15:48:55 följande:
    Det är  jobbigt att pumpa, jag vet.
    Jag satte upp delmål när det gällde pumpningen till sonen.
    1 mån. i taget. Kändes mer hanterbart så.
    Det kanske det skulle göra för dig med?

Men det "stora målet" var att orka de första sex mån. av hans liv.
    Så blev det tyvärr inte riktigt, men det hade inte med min vilja eller honom att göra, utan med att jag halkade och skadade ryggen.. fick inte till pumpandet liggande utan läckage.

Det är jag inne på också, att sätta upp delmål. Funderar på att ha som mål att bara ge bröstmjölk i två månader och sedan blanda ersättning med bröstmjölk under ytterligare en månad. Om jag skulle orka mer än så skulle det bara vara en bonus. 
  • Mercurialis
    Emy88 skrev 2013-09-08 15:49:28 följande:
    Det låter som en bra idé att blanda ersättning och bröstmjölk just vid övergångsperioden. Ditt barn som fick ersättning har han/hon varit mer sjuk än ditt första barn? Har du märkt någon skillnad på anknytningen mellan första och andra barnet? 
    Nej, han har inte varit mer sjuk och det är ingen skillnad på anknytningen.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    Emy88 skrev 2013-09-08 15:55:07 följande:
    Jag har hyrt en elektrisk från sjukhuset och har även testat medela swing men jag klarar helt enkelt inte av att få ut så mycket på en och samma gång, om jag har tur kan jag få ut 80-90 ml på en halvtimme. Jag har helt enkelt inte så mycket mjölk i mina bröst tyvärr. Vilken pump använde du? 
    Hur ofta pumpar du?
Svar på tråden Hur länge ska jag orka pumpa/amma?