Inlägg från: Mercurialis |Visa alla inlägg
  • Mercurialis

Hur länge ska jag orka pumpa/amma?

Båda mina barn har fötts för tidigt och har i början fått bröstmjölk genom sond medan vi amningstränade och jag pumpade.

Med första barnet gick det ganska snabbt. Efter fem dygn kunde sonden tas bort och amningen fungerade. Jag använde amningsnapp under alla de sju månader jag ammade honom.

Andra barnet hade sonden i en månad och vi fick inte amningen att fungera tillfredsställande. När han var en månad togs sonden bort och då var jag så trött på att pumpa att jag slutade med det och gick över till att ge honom ersättning i stället. De första 14 dagarna med ersättning blandade jag ersättningen med bröstmjölk från det lager jag hade byggt upp i frysen. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    Emy88 skrev 2013-09-08 15:49:28 följande:
    Det låter som en bra idé att blanda ersättning och bröstmjölk just vid övergångsperioden. Ditt barn som fick ersättning har han/hon varit mer sjuk än ditt första barn? Har du märkt någon skillnad på anknytningen mellan första och andra barnet? 
    Nej, han har inte varit mer sjuk och det är ingen skillnad på anknytningen.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    Emy88 skrev 2013-09-08 15:55:07 följande:
    Jag har hyrt en elektrisk från sjukhuset och har även testat medela swing men jag klarar helt enkelt inte av att få ut så mycket på en och samma gång, om jag har tur kan jag få ut 80-90 ml på en halvtimme. Jag har helt enkelt inte så mycket mjölk i mina bröst tyvärr. Vilken pump använde du? 
    Hur ofta pumpar du?
  • Mercurialis
    Emy88 skrev 2013-09-08 16:09:41 följande:
    Ungefär var tredje timme. 
    Mer sällan bör det inte vara. Jag märkte meddetsamma på mjölkmängden om jag slarvade med pumptillfällena. Det är även viktigt att dricka och äta ordentligt. Att ha bebisen nära dig medan du pumpar kan också hjälpa till att stimulera mjölkproduktionen. Det var de tips jag fick på neonatal.
  • Mercurialis
    Mercurialis skrev 2013-09-08 16:56:16 följande:
    Mer sällan bör det inte vara. Jag märkte meddetsamma på mjölkmängden om jag slarvade med pumptillfällena. Det är även viktigt att dricka och äta ordentligt. Att ha bebisen nära dig medan du pumpar kan också hjälpa till att stimulera mjölkproduktionen. Det var de tips jag fick på neonatal.
    Sedan verkar det vara så, av vad jag har läst här på Familjeliv, att ibland funkar det inte att pumpa trots att det finns mjölk. För mig var det tvärtom. Sonen fick inte i sig någon mjölk på egen hand trots att det fanns massor, som jag kunde pumpa ut.
Svar på tråden Hur länge ska jag orka pumpa/amma?