Hur länge ska jag orka pumpa/amma?
Jag fick mitt första barn för 3,5 vecka sedan och har alltid velat amma men det har verkligen inte fungerat. Hon kom fyra veckor för tidigt och hade svårt att hitta både rätt tag och att orka amma i början. Jag har hela tiden pumpat för att hon ska kunna få i sig bröstmjölk men jag vet verkligen inte hur länge jag orkar. Sammanlagt lägger jag mellan 4 och 5 timmar per dygn enbart på att pumpa vilket är väldigt frustrerande när jag både vill hinna med att mysa med min lilla dotter och ta hand någorlunda om huset. Dessutom blir jag så fruktansvärt irriterad och pressad av att amningen inte fungerar och att pumpningen tar sådan tid att det går ut över min sambo och vårt förhållande.
Är det extra viktigt att förtidigt födda barn får i sig bröstmjölk? Hur lång tid borde jag satsa på att orka pumpa (vore skönt att ha ett tidsmål)? Ska jag fortsätta med amningsförsök trots att dottern inte får i sig tillräckligt och vaknar efter en halvtimme igen och att jag får ont pga det dåliga taget?
Jag vet att det bara är jag som kan fatta ett beslut men det vore skönt att höra vad ni tycker och få lite råd.