• Emy88

Hur länge ska jag orka pumpa/amma?

Jag fick mitt första barn för 3,5 vecka sedan och har alltid velat amma men det har verkligen inte fungerat. Hon kom fyra veckor för tidigt och hade svårt att hitta både rätt tag och att orka amma i början. Jag har hela tiden pumpat för att hon ska kunna få i sig bröstmjölk men jag vet verkligen inte hur länge jag orkar. Sammanlagt lägger jag mellan 4 och 5 timmar per dygn enbart på att pumpa vilket är väldigt frustrerande när jag både vill hinna med att mysa med min lilla dotter och ta hand någorlunda om huset. Dessutom blir jag så fruktansvärt irriterad och pressad av att amningen inte fungerar och att pumpningen tar sådan tid att det går ut över min sambo och vårt förhållande. 

Är det extra viktigt att förtidigt födda barn får i sig bröstmjölk? Hur lång tid borde jag satsa på att orka pumpa (vore skönt att ha ett tidsmål)?  Ska jag fortsätta med amningsförsök trots att dottern inte får i sig tillräckligt och vaknar efter en halvtimme igen och att  jag får ont pga det dåliga taget? 

Jag vet att det bara är jag som kan fatta ett beslut men det vore skönt att höra vad ni tycker och få lite råd. 

• Svar på tråden Hur länge ska jag orka pumpa/amma?
  • Emy88
    Mercurialis skrev 2013-09-08 16:05:49 följande:
    Hur ofta pumpar du?
    Ungefär var tredje timme. 
  • Vixxx

Min flicka föddes i v.31+5 och jag pumpade från början, det fungerade ända tills vi kom hem från sjukhuset efter ca 6 veckor, då blev jag så himla stressad att jag slutade helt enkelt producera, fick inte fram något.
    Men hon fick i sig den viktiga första mjölken och BVC och BM sa att går det inte så går det inte du kan inte forcera fram det då blir det bara ännu svårare. Jag hade mycket mjölk i början och då kunde vi frysa ner eftersom och ta ur frysen så vi klarade oss ca 1 vecka till tror jag det var sen fick hon ersättning.
    Hon mår bra och gick upp i vikt som hon skulle så dom tyckte inte jag skulle pressa mig mer. 

• Mercurialis
    Emy88 skrev 2013-09-08 16:09:41 följande:
    Ungefär var tredje timme. 
    Mer sällan bör det inte vara. Jag märkte meddetsamma på mjölkmängden om jag slarvade med pumptillfällena. Det är även viktigt att dricka och äta ordentligt. Att ha bebisen nära dig medan du pumpar kan också hjälpa till att stimulera mjölkproduktionen. Det var de tips jag fick på neonatal.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    Mercurialis skrev 2013-09-08 16:56:16 följande:
    Mer sällan bör det inte vara. Jag märkte meddetsamma på mjölkmängden om jag slarvade med pumptillfällena. Det är även viktigt att dricka och äta ordentligt. Att ha bebisen nära dig medan du pumpar kan också hjälpa till att stimulera mjölkproduktionen. Det var de tips jag fick på neonatal.
    Sedan verkar det vara så, av vad jag har läst här på Familjeliv, att ibland funkar det inte att pumpa trots att det finns mjölk. För mig var det tvärtom. Sonen fick inte i sig någon mjölk på egen hand trots att det fanns massor, som jag kunde pumpa ut.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • minerva123
    Emy88 skrev 2013-09-08 15:55:07 följande:
    Jag har hyrt en elektrisk från sjukhuset och har även testat medela swing men jag klarar helt enkelt inte av att få ut så mycket på en och samma gång, om jag har tur kan jag få ut 80-90 ml på en halvtimme. Jag har helt enkelt inte så mycket mjölk i mina bröst tyvärr. 

Mängden mjölk du kan pumpa ut har inget med mjölkmängden i bröstet att göra. Jag fick max ut 60 ml med elektrisk pump och bara 20-30ml med manuell trots sprängfyllda bröst. Och då har jag helammat från det att sonen var en månad, dvs jag har haft tillräckligt för sonens behov. En del får helt enkelt inte ut något vid pumpning, det är ganska vanligt.

Vad gäller din fråga tycker jag du ska välja det som gör att du orkar med att vara mamma, inget annat. Föräldraskapet sitter inte i bröstmjölken. Var glad för att du orkat pumpa nästan en månad! Jag pumpade själv var tredje timme nästan en månad och hade inte orkat en dag till om jag ska vara ärlig. Det är urjobbigt att pumpa och tar oerhört mycket energi! Som du beskriver det i din TS låter det som om du börjar få slut på krafterna och ingen bröstmjölk i världen är värd en utmattad mamma.
  • Annsiss

Fortsätt testa bebisen klarar mer ju äldre den blir, min är nu tre veckor och har precis börjat klara att suga utan amningsnapp var för liten att orka innan, förstår att det är jobbigt att pumpa även om amning ju också tar vääääldigt mkt tid. Testa amningsnapp om du inte gjort det.

• Valkyria75

Jag pumpade i 2.5 månader. Hela tiden fick han först lite av min utpumpade mjölk och resten ersättning. Jag tyckte det var jättejobbigt att pumpa! Och grät mycket varje dag för att jag inte fick amningen att fungera :( det var en stor sorg!

På amningsmottagningen där jag gick sa de att det var bra om babyn kunde få bröstmjölk i minst 2 månader, men bara om det fungerade för vår familj och jag inte mådde för dåligt av det. Tillslut var det faktiskt de som rådde mig att sluta.

Idag är jag gravid med nummer två och har redan bestämt att blir det likadant den här gången så kommer jag inte att pumpa så länge.

Jag tror att man måste hitta sin balans själv. Jag var så fokuserad på att bröstmjölk är det bästa för mitt barn att jag glömde bort att det kanske inte är det bästa för barnet att ha en deprimerad, stressad och olycklig mamma...

Så känn efter hur du själv mår också och ha inte dåligt samvete om du slutar tidigare än du tänkt!

• Den vita staden
    Emy88 skrev 2013-09-08 15:55:07 följande:
    Jag har hyrt en elektrisk från sjukhuset och har även testat medela swing men jag klarar helt enkelt inte av att få ut så mycket på en och samma gång, om jag har tur kan jag få ut 80-90 ml på en halvtimme. Jag har helt enkelt inte så mycket mjölk i mina bröst tyvärr. Vilken pump använde du? 
    Det är jag inne på också, att sätta upp delmål. Funderar på att ha som mål att bara ge bröstmjölk i två månader och sedan blanda ersättning med bröstmjölk under ytterligare en månad. Om jag skulle orka mer än så skulle det bara vara en bonus. 
    Låter som att du har en plan o. är inne på för dig rätt spår

Såg er diskussion om sjuklighet och anknytning, tyvärr var mitt barn en av dem som blev mycket sjuka o. det var tyvärr svårare att knyta an med .
    Sonens alla öroninfektioner har nog bidragit till att han idag inte hör så bra och (borde) bära hörapparat.
    Fö. förändras relationerna med barnen över tid, just nu är det vi som är mest i samklang. 
    Den vita staden är Београд /Beograd/Belgrad.
  • Lilla Hoppis

Hej!

Jag vill ge dig lite stöd genom att berätta om min amning.

Bvc har inte gett mig någon hjälp alls!

Ta hellre kontakt med amningshjälpen, via deras hemsida eller amningsenheten på BB nära dig.

Jag fick mycket svår havandeskapsförgiftning med mitt första barn och blev igångsatt 7 veckor för tidigt för att överleva. Förlorade även 4 liter blod då min livmodertapp sprack och min syn försvann helt i 2 veckor pga svullnad i hjärnan.

Jag vårdades i 3 veckor på sjukhus och min son fick ligga på neonatalavdelning under tiden. Han sondmatades för han var för liten för att kunna suga.

Jag började pumpa mjölk ca ett dygn efter förlossningen.

Jag har alltid velat amma och bestämde mig för att vi skulle klara detta tillsammans, jag min son och min man.

Jag fick ett schema att pumpa var 3e timma i 15 minuter per bröst dygnet runt för att mjölken skulle komma igång. Jag var ju blind så min man fick sköta pumpen. Jag fick igång en överproduktion av mjölk.

Efter 2 veckor hade vi kämpat med amning jag och min son och plötsligt så orkade han suga! Sonden drogs ut!

När jag åkte hem från BB 3 veckor efter förlossningen hade jag 2 liter mjölk att pumpa ut per dag plus det min son åt. Det var inte kul, hade ett helvete med mjölkstockningar 2-3 ggr per vecka i ett par månader!

Jag hade även en långvarig svampinfektion i bröstvårtorna som jag inte fått någon hjälp med utan till sist köpte jag svampsalva själv och det blev bra över några dagar. Visste inte att det var svamp. Varje amningstillfälle gjorde så förbaskat ont att jag grät och stampade med fötterna i golvet av ren smärta. Salvan blev min bästa vän!

Fick öva länge med att min son skulle ta ett rätt tag om bröstet, han sög gärna på bröstvårtan, ett för litet grepp.

Efter 3 månader så fungerade amningen och jag kunde sluta pumpa ut överskottsmjölk. Jag pumpade var 3e timma dygnet runt i 3 månader! Jag gav aldrig nappflaska utan bara bröstet.

Mina tips: Skit i hur det ser ut hemma! Det blir bättre jag lovar! Låt din bebis suga istället för att pumpa, ett barn suger mycket mer effektivt än en pump! Låt din man göra allt hushållsarbete, det fixar han! Det är en kort period i livet man ammar, det gör inget om det blir micromat och stökigt hemma. Ta en dag i taget! Det tar minst 3 månader (oftast) för amningen att fungera perfekt.

Se amningstillfällena som mysstunder då det bara är du och din bebis. Samsov och/eller ha din bebis i famnen så mycket det går, detta ökar hormonpåslaget med oxytoxin som gör att mjölken rinner till.

Säg till dig själv att orka!

Blir det för mycket och du kör slut på dig så vet du att du har försökt och det är det som räknas! Den viktigaste mjölken har din bebis redan fått! Se resten av amningstiden som nedförsbacke.

Lycka till!

• Schrebban

Jag kan dela med om hur det gick för vår son.

Vår son föddes i vecka 35 och kunde inte heller få i sig tillräckligt med mjölk genom amning i början. Han var för trött och somnade mitt i maten och så vidare. Min sambo pumpade mjölk till honom de första 5 veckorna. När han var lite mer än 5 veckor gammal så klarade han helt plötsligt av att amma och gick från den ena dagen till nästa från att matas till att äta själv. Nu ammar han enbart.

Det är otroligt tufft att sitta vid bröstpump så mycket. Hoppas ni kommer fram till en lösning som fungerar bra för er och att allt går bra.

• malzac

Oj, Lilla Hoppis, vilken historia och vilken otroligt stark person du måste vara som tog dig igenom alla de extrema motgångarna och kom ut ammandes på andra sidan! Fantastiskt!

TS, du har redan fått många goda råd och som du själv säger så är det bara du som kan känna hur länge du orkar fortsätta. Men varje dag räknas, så varje dag du orkar kan du ge dig själv en klapp på axeln. Och att du tagit dig så här långt är också värt ett grattis för du har redan gett din dotter mycket gott.

Min dotter föddes när hon skulle så jag har ingen erfarenhet av för tidigt födda, och vår amning har funkat bra. Däremot så har jag pumpat varje arbetsdag i över ett halvår nu eftersom jag var tvungen att gå tillbaka till jobbet tidigt. Först använde jag en Medela Swing, men sen bytte jag till Ameda Lactaline (som är dubbel) och då gick det mycket fortare att pumpa ut mjölken! Mitt råd om du vill fortsätta pumpa är att försöka få tag på en dubbelpump, experimentera med sugstyrkan (det är individuellt hur starkt sug man behöver) och se till att storleken på tratten är rätt (det finns oftast andra storlekar att köpa som tillbehör).

Sen undrade jag hur din dotter får den utpumpade bröstmjölken? Flaska? Kopp? Försök undvika flaska om du kan för att undvika tuttförvirring. Hud mot hud har någon nämnt också, och att spendera mycket tid bara mysandes halvnakna - mycket bra råd. Har du funderat på att använda tillmatningsset? Då kan bebisen få maten via bröstet vilket hjälper henne att lära sig amma, och stimulerar samtidigt dina bröst och hjälper därmed mjölkproduktionen. Här finns t ex:
    www.apotea.se/medela-sns-tillmatningsset

Lycka till med vad du än bestämmer dig för! 

• FruFog

Känn efter själv och släpp genast det dåliga samvetet! Vårt första barn föddes också några veckor tidigt och kunde inte amma. Jag pumpade och försökte amma -hon skrek bara vid bröstet och sög inte alls- och gav ersättning också. Tror jag höll ut i två månader innan vi gick över till bara ersättning och det var en sån lättnad! Med tvåan fungerade amningen klockrent och jag helammade i 6 mån och delammade i 1 år. Första barnet är nu 13 år och friskare barn får man leta efter! Hon har inte haft en sjukdag från skolan på flera år, fick kräksjukan första gången när hon var 9 år! Tvåan nu 10 år, har flera förkylningar per år med hög feber son håller i sig i en vecka... Ingen av dem har någon allergi el dyl.
    Så det där med att amningen skulle ge friskare barn är jag inte helt övertygad om... Ersättning är inte dåligt och en glad mamma är bäst!

• minerva123
    FruFog skrev 2013-09-08 21:09:15 följande:
    Så det där med att amningen skulle ge friskare barn är jag inte helt övertygad om... Ersättning är inte dåligt och en glad mamma är bäst!

Det är ju en sak vad man kan se för hälsoeffekter på gruppnivå och en annan vad som sedan de facto sker med den enskilda individen. Den sista meningen håller jag däremot helt med om!
  • Emy88

Tack för att ni har delat med er av era egna upplevelser och tack för de fina orden, jag ska verkligen försöka släppa på mitt dåliga samvete och försöka tänka som så att min dotter faktiskt mår bäst av att hennes mamma mår bra. Jag pratade mycket med min sambo om detta igår och vi kom gemensamt fram till att jag fortsätter försöka ett tag till men om det inte kommer ut tillräckligt med mjölk vid ett tillfälle så ska jag inte pressa mig själv att sitta hur länge som helst med pumpningen utan istället fylla upp med ersättning. Ska även prata med BVC när jag ska dit på onsdag. 

Tyvärr upplevde jag att de pressade mig otroligt mycket på BB, efter 5 dagar vägrade jag att stanna kvar just för att de hela tiden tjatade om amningens fördelar (som jag redan väl känner till) och ville att jag skulle försöka amma hela tiden trots att jag fick fruktansvärt ont och min dotter skrek något förfärligt för att hon helt enkelt inte orkade. Så fort vi kom hem från BB blev hon som en helt annan bebis och började stadigt gå upp i vikt.

maizac: Tack för tipsen, ska testa en dubbelpump och försöka ha henne ännu mer hud mot hud. 

Svar på tråden Hur länge ska jag orka pumpa/amma?