hammarhajen skrev 2013-09-06 20:28:32 följande:
På lågstadiet där jag jobbar går barnen 8-14 varje dag, det gör 30 h i veckan.
Nej, alla barn går inte till 14 varje dag, men klasserna delas i halvgrupper och en grupp slutar tidigt och den andra sent. Så läraren är bunden till 8-14, varje dag.
Nej , barnen har inte lektioner nonstop 8-14. De har 15 min rast på förmiddagen (för lite för samtal), 30 min lunch då läraren måste passa barnen (går inte att ha samtal) och 30 min lunchrast (för lite för samtal). 1,25 h av varje dag "försvinner" alltså utan att läraren varken undervisar eller har möjlighet att hålla samtal.
Sen tillkommer en del möten som krävs för att verksamheten alls ska fungera och nödvändiga förberedelser som MÅSTE göras på plats, typ kopiering och iordningställande av material. Mycket kan man göra hemifrån. Men inte dela upp plockmaterial till matematik eller lägga orienteringsbanan i skogen.
Men egentligen spelar det väl ingen roll hur vårt schema ser ut? Det som känns så tråkigt är ju att du inte verkar vilja tro på lärare när de säger att de inte hinner. Varför förutsätta att lärarna inte försöker göra sitt bästa?
Nej, du har rätt det spelar egentligen ingen roll hur era scheman ser ut. Och jo, jag tror visst att lärare har mycket att göra. Jag behöver ju bara se hur engagerade mina barns lärare är för att förstå att det kräver mycket planerande och förberedelse.
Men, jag är en förälder som tycker att lektionerna är viktiga. Mina barn får inte ledigt från skolan för småsaker. Sen kan jag väl iofs tycka att missa en timme om året för utvecklingssamtal kan väl vara ok om det är den enda möjligheten att ha utvecklingssamtal. Men det blir många såna småstunder som försvinner. Vissa, som skoljoggen som någon här hakat upp sej på är förmodligen kalkylerad då det är en återkommande händelse, medan andra kommer lite oplanerat och inte är det. Gemensamt för dom alla är att rektorn eller vem det nu är godkänt det. Många småstunder blir i slutändan ganska mycket tid som försvinner.
Det som stör mej är lärarnanas (i den här tråden) argument för att utvecklingssamtalen måste hållas så eleverna får gå från sina lektioner. När man får argument som:
- Det spelar väl ingen roll om dom missar lektionstid för utvecklingssamtal, dom missar ju för så mycket annat också.
- Det är föräldrarna som är oengagerade och inte vill ta ledigt från jobbet, det är därför dom skyller på att lektioner är viktiga.
- Jag pendlar med buss och jag vill minsann inte komma hem senare, det blir tillräckligt sent ändå.
osv... osv..
Hade någon bara sagt, att ja jag tycker lektionerna är viktiga men tyvärr är enda möjligheten för mej (oss) att hålla utvecklingssamtalen under lektionstid. Ja då hade jag köpt det. Men hitills har ingen av dom som jobbar som lärare här sagt ens i närheten av det. Lektionstid är tydligen inte så viktig.