Inlägg från: kaffe |Visa alla inlägg
  • kaffe

    Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

    Rainbow gg skrev 2013-09-06 19:48:22 följande:
    Va? skojar du. I gymnasiet gick vi 8-16.00 nästan varje dag (35-40h). Om eleverna bara gått 20h/vecka och lärarna ändå jobbar 35 ja då hade det ju funnits tid, eller?
    Det gjorde vi aldrig i gymnaiet. Jag gick som längst till 15.30 2 dagar i veckan. Resten slutade vi mellan 12 och 14.
  • kaffe
    Natulcien skrev 2013-09-06 19:47:46 följande:
    Läs inlägg #424. Helst 20 gånger.
    Japp, ska göra det. Under tiden kan du läsa min fråga i inlägg 413 och svara på den.
  • kaffe
    Rainbow gg skrev 2013-09-06 20:00:46 följande:
    Härligt, fast kanske mycket läxor då? Vi hade längre lektioner och i princip inga läxor. Mycket fler studiedagar och sådant än mina vänner på andra gymnasium hade..
    Jo, vi hade en hel del läxor, tror jag, fast jag satt inte så ofta med näsan i böckerna. 
  • kaffe
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-06 20:02:37 följande:

    Ja, precis som utvecklingssamtalen - inplanterade sedan länge. Men här förstår jag inte alls ditt resonemang. Det är alltså ok att missa värdefull lektionstid om det är planerat långt i förväg och är traditionsbundet. Råkar lektionerna just då vara mindre givande?
    Jag skrev inte att det var ok. Konstaterade bara hur det ser ut. 

     
  • kaffe
    hammarhajen skrev 2013-09-06 20:28:32 följande:
    På lågstadiet där jag jobbar går barnen 8-14 varje dag, det gör 30 h i veckan.

    Nej, alla barn går inte till 14 varje dag, men klasserna delas i halvgrupper och en grupp slutar tidigt och den andra sent. Så läraren är bunden till 8-14, varje dag.     

    Nej , barnen har inte lektioner nonstop 8-14. De har 15 min rast på förmiddagen (för lite för samtal), 30 min lunch då läraren måste passa barnen (går inte att ha samtal) och 30 min lunchrast (för lite för samtal). 1,25 h av varje dag "försvinner" alltså utan att läraren varken undervisar eller har möjlighet att hålla samtal.

    Sen tillkommer en del möten som krävs för att verksamheten alls ska fungera och nödvändiga förberedelser som MÅSTE göras på plats, typ kopiering och iordningställande av material. Mycket kan man göra hemifrån. Men inte dela upp plockmaterial till matematik eller lägga orienteringsbanan i skogen.   

    Men egentligen spelar det väl ingen roll hur vårt schema ser ut? Det som känns så tråkigt är ju att du inte verkar vilja tro på lärare när de säger att de inte hinner. Varför förutsätta att lärarna inte försöker göra sitt bästa?   

      
    Nej, du har rätt det spelar egentligen ingen roll hur era scheman ser ut. Och jo, jag tror visst att lärare har mycket att göra. Jag behöver ju bara se hur engagerade mina barns lärare är för att förstå att det kräver mycket planerande och förberedelse. 

    Men, jag är en förälder som tycker att lektionerna är viktiga. Mina barn får inte ledigt från skolan för småsaker. Sen kan jag väl iofs tycka att missa en timme om året för utvecklingssamtal kan väl vara ok om det är den enda möjligheten att ha utvecklingssamtal.  Men det blir många såna småstunder som försvinner. Vissa, som skoljoggen som någon här hakat upp sej på är förmodligen kalkylerad då det är en återkommande händelse, medan andra kommer lite oplanerat och inte är det. Gemensamt för dom alla är att rektorn eller vem det nu är godkänt det. Många småstunder blir i slutändan ganska mycket tid som försvinner. 

    Det som stör mej är lärarnanas (i den här tråden) argument för att utvecklingssamtalen måste hållas så eleverna får gå från sina  lektioner. När man får argument som:
    - Det spelar väl ingen roll om dom missar lektionstid för utvecklingssamtal, dom missar ju för så mycket annat också. 
    - Det är föräldrarna som är oengagerade och inte vill ta ledigt från jobbet, det är därför dom skyller på att lektioner är viktiga.
    - Jag pendlar med buss och jag vill minsann inte komma hem senare, det blir tillräckligt sent ändå.
    osv... osv..

    Hade någon bara sagt, att ja jag tycker lektionerna är viktiga men tyvärr är enda möjligheten för mej (oss) att hålla utvecklingssamtalen under lektionstid. Ja då hade jag köpt det. Men hitills har ingen av dom som jobbar som lärare här sagt ens i närheten av det. Lektionstid är tydligen inte så viktig. 
      
  • kaffe
    Natulcien skrev 2013-09-06 21:12:04 följande:
    Jag tror inte att det du frågar om står någonstans i skollagen eftersom jag betvivlar att man använder ord som "ok" och "skippa" i lagtexter.
    Byt ut oden ok och skippa mot synonymer som passar dej bättre då. Eller förhala svaret ännu mer.
  • kaffe
    Natulcien skrev 2013-09-06 21:35:11 följande:
    Just exakt det har de flesta också skrivit i tråden...

    ...men så börjar tjafset...och ifrågasättandet...; finns verkligen ingen annan tid? håltimmarna då? men all den där undervisningsfria tiden då? men förtroendearbetstiden då? Ja, dina egna inlägg är bra exempel på det.

    Och då är det klart att det utbryter frustration och irritation, och man letar andra (mindre betydelsefulla) argument...och då blir det plötsligt dessa som lyfts fram i rampljuset och hånas.
    Ja, läser du tråden en gång till så kommer du att se det själv.

    ...eller så läser man tråden som fan läser bibeln...
    Nej, ingen har skrivit att dom tycker lektionerna är viktiga och att man helst inte vill att barnen ska behöva gå ifrån en lektion. 
  • kaffe
    Var i läroplanen eller skollagen eller någon annanstans står det att det är ok för barnen att skippa lektioner för att ha utvecklingssamtal? 
    Natulcien skrev 2013-09-06 21:30:11 följande:
    www.skolverket.se/regelverk/skollagen-och-and...
    Nu frågade jag: Var i läroplanen eller skollagen eller någon annanstans står det att det är ok för barnen att skippa lektioner för att ha utvecklingssamtal? 
    Att klippa in en länk är inte svaret på frågan.  
  • kaffe
    Natulcien skrev 2013-09-06 21:51:18 följande:
    Jag förstod frågan. Du får hitta svaret själv, om det är så viktigt för dig. Eller så kan du ju leta fram var det står att det inte är okej...
    Varför inte bara säga att du inte vet svaret?

     
  • kaffe
    Natulcien skrev 2013-09-06 21:57:39 följande:
    Men herregud, det här börjar likna en fars. Du sitter och diskuterar med lärare, och påpekar att ingen har skrivit att de tycker att lektioner är viktiga...? Skojar du, eller? De är lärare. Att lektioner är viktiga är liksom så självklart att det inte ska behöva uttalas ens. De är ju en lärares levebröd.

    Du tror alltså - på fullt allvar - att du sitter och debatterar med en hel hög människor som anser att deras jobb är oviktigt?

    Med all respekt...men det var nog det dummaste jag har läst i tråden hittills. Finns det ingen som vill debattera seriöst så kan man lika gärna lägga ner...
    Läs hela inlägget så förstår du kanske  vilka lektioner jag syftar på.  

     
  • kaffe
    hammarhajen skrev 2013-09-06 21:47:50 följande:

    Men just utvecklingssamtal är nog det mest "lektionsaktiga" man kan ta sig för om man inte är på lektion, så där har jag inga synpunkter. Utvecklingssamtal handlar ju om att reflektera över det egna lärandet och är kanske ett BÄTTRE lärtillfälle än lektionen man missar, eftersom man har en lärare helt för sig själv och relativt gott om tid att prata om bara den egna kunskapsutvecklingen.
    Det är sant. Jag tycker utvecklingssamtalen är jätteviktiga och förhoppningsvis ger dom mycket för eleven.  Så ur den aspekten är det ett legitimt skäl att inte vara närvarande på "sin" lektion.  Men det utlitmata är ju ändå att man får både och. 
  • kaffe
    cloudberry79 skrev 2013-09-06 22:05:56 följande:
    I lagen står det hur många timmar undervisning man ska ha i ett visst ämne. I princip ALLA skolor sätter MER tid än vad timplanen anger eftersom det alltid kommer gå bort tid till teaterföreställningar, idrottsdagar, friluftsdagar, studiebesök, författarbesök, temadagar osv osv. Jag tycker det är bättre att man i så fall använder tiden till något så viktigt som utvecklingssamtal om man ser allt annat skit som lektionstimmar går bort till. I mina egna ämnen skulle det bli 14 timmar för mycket för en grupp ifall alla lektioner genomförs. Det kommer de inte göra, men det SKULLE kunna bli så. Det är ju bra för eleverna att de erbjuds MER än vad skollagen kräver, men i verkligheten används inte alla lektionstimmar i engelska till just engelskaundervisning.
    Tack för svaret.  
     
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?