Inlägg från: kaffe |Visa alla inlägg
  • kaffe

    Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

    LunaLunatic skrev 2013-09-06 04:18:15 följande:
    Det skulle jag skriva, inte du. Vet inte om det var mobilen eller trötthet den här gången.
    Ok, så läsförtåelsen har svikit mej och jag tycker illa om skolan???   Det är ju bra att du bestämmer vad jag tycker.

     
  • kaffe
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-06 02:19:50 följande:

    Och här handlar det inte om en halv lektion utan en stor del av eftermiddagen.
    Fast just skoljoggen är väl en aktivitet som är inplanerad redan från början? Det har ju funnits i alla fall i 25 år och vid samma tidpunkt i alla år. Just skoljoggen är sannolikt inte en aktivitet som planerats in från en vecka till en annan. Mej veterligen är det frivilligt för skolorna att delta, så att barnen på en specifik skola gör så är från början ett beslut som skolan tagit. 
  • kaffe
    h8him skrev 2013-09-06 06:53:14 följande:
    Har du räknat antalet lektioner de har och sett att de faktiskt inte får minst 741 timmar/178 skoldagar per år? Varför räknar du inte med barnens egna utvecklingssamtal i lektionstiden?


    Det var ju inte svaret på frågan jag ställde.
  • kaffe
    1. 1. Så sugen på att ge dig mitt schema + min mentorsklass så du får se hur många "hål" vi har gemensamt.
    LunaLunatic skrev 2013-09-06 18:31:20 följande:
    Ok, en sista gång.
    Jag är inte intresserad av att byta jobb med dig.
    Jag är inte intresserad av att redovisa min arbetsdag minut för minut.

    Jag är dock intresserad av att få dig att förstå att MINA håltimmar inte nödvändigtvis ligger lika som mina MENTORSELEVERS håltimmar. Att jag har hål i schemat betyder inte att dessa hål kan nyttjas. Det betyder inte ens att en dags hål är sammanhängande, som jag redogjorde för i ett tidigare inlägg.

    Hänger du med? 
    Jag skrev en liten mening om  att byta jobb med dej som  svaret på din egen kommentar ; Citat du i inlägg 354;
    "Så sugen på att ge dig mitt schema + min mentorsklass så du får se hur många "hål" vi har gemensamt". Slut citat : Mitt svar: Visst, vi kan byta schema, men då får du vara beredd på att jobba till kl 8 på kvällen en gång i veckan. Jag har aldrig sagt något om att byta jobb, bara schemat som svar på din idé att ge ditt schema + din mentorklass till mej.  Det är din egen tolkning. Och nej, jag vill inte ha ditt jobb. 

    Jag har aldrig bett att få din arbetsdag redovisad minut för minut, det är du själv som tar upp vad du gör i inlägg efter inlägg.  Jag struntar högaktningsfullt vad du och dina lärarkollegor gör på er arbetstid, så länge det inte går ut över undervisningen.

    Jag är inte heller intresserad av hur just dina håltimmar ligger. Jag vet inte vad anledningen är till varför du återkommer till det i inlägg efter inlägg.  Om du kan utnyttja dina håltimmar eller inte, är varken i mitt intresse eller ansvar. 
     
  • kaffe
    h8him skrev 2013-09-06 19:02:32 följande:
    Inte? Får de inte de lektioner de har rätt till.

    I skollagen står det: Utvecklingssamtal  

    11 § Minst en gång varje läsår ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare ha ett utvecklingssamtal om elevens utveckling och lärande.


    Nu var det ju inte riktigt det jag frågade. Tar frågan en gång till :

    Var i läroplanen eller skollagen eller någon annanstans står det att det är ok för barnen att skippa lektioner för att ha utvecklingssamtal? 
  • kaffe
    LunaLunatic skrev 2013-09-06 18:37:16 följande:
    Lär samtalen också vara om alla lektioner bryts.
    Kanske, kanske inte.
  • kaffe
    Natulcien skrev 2013-09-06 18:54:59 följande:
    Så det är okej att ta av lektionstid om det är p.g.a. en aktivitet som är inplanerad från början och vid samma tidpunkt varje år?
    Det har jag inte sagt.  Men att eleverna ska delta i just skoljoggen är väl något som läraren eller rektorn bestämt?  
     
  • kaffe
    Tuffen skrev 2013-09-06 19:21:11 följande:
    Men nu blir det ju löjligt! En elev är borta från skolan x antal timmar per år av olika anledningar, inte minst p g a ledigheter av olika slag. Vad gör då 30 min per termin där vi talar om elevens kunskapsutveckling i de olika ämnena??? 
     Jo men visst. Det är ju löjligt att som förälder tycka att undervisning är viktigt. 
  • kaffe
    LunaLunatic skrev 2013-09-06 19:25:40 följande:
    Eftersom du anser att lärare har massa hål och kan ta samtalen då.
     Det var värst vad du bestämmer vad jag tycker!!

    Jag har inte  påstått att ni lärare har en massa hål som ni borde kunna ta samtalen på, det är din tolkning och du som helt appropå igen och igen berättar om hur just ditt schema ser ut.

    Däremot, ni lärare som skriver i tråden säger att ni har 35 timmar arbetplatsförlagd tid i veckan.  Mej veterligen har ingen elev i  grundskolan eller gymnasiet 35 timmar lektionstid i veckan. Om ni är 35 timmar i veckan i skolans lokaler borde det finnas tid antingen före eller efter skoldagens slut då eleverna inte har  lektioner? Eller?  Att ta utvecklingssamtal på håltimmar kan väl vem som helst räkna ut att det inte går att pussla ihop. 

    Men för att reda ut det då. Hur många timmar i veckan är eleverna i skolan? Svara i timmar som i 60 minuter.
     
  • kaffe
    Natulcien skrev 2013-09-06 19:37:59 följande:
    Jag kan föräklara varför hen "återkommer till det i inlägg efter inlägg". Det är p.g.a. att du själv, i inlägg efter inlägg, efterfrågar möjligheten att använda lektionsfri tid (=håltimmar) till u-samtal...


    Till lektionsfri tid räknar jag all arbetsförlagd tid som läraren inte har lektion på. Håltimmar förvisso inkluderade, men inte enbart.
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?