Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

    Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

    kaffe skrev 2013-09-05 21:21:26 följande:
    1.Visst, vi kan byta schema, men då får du vara beredd på att jobba till kl 8 på kvällen en gång i veckan.
    Bara en gång i veckan? Som lärare sitter man och jobbar ganska många kvällar...och helger...
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-05 21:39:13 följande:
    Om du förlägger din ansvarstid på helgen eller kvällar så  är det ditt val, och inget som jag tycker synd om dej för. Dessutom har ni ju 45 timmarsvecka, så då vore det väl konstigt om ni inte jobbade mer timmar i veckan än oss som inte jobbar som lärare, eller?
    Exakt. Därav en fånig kommentar att kläcka att man "får vara beredd att jobba till 20 en kväll i veckan".
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-05 22:23:55 följande:
    Och i det inlägget svarade jag på LunaLutics kommentar hon ville ge mej sitt schema, med att visst vi kunde byta så kunde hon jobba mitt schema, dvs till kl 20 en kväll i veckan. Det har ingenting med att lärare får vara beredda att jobba en dag i veckan till kl 20. Hur du kunde få det till det begriper jag inte.
    För att det var riktat till en person som arbetar som...ja just det...lärare.
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-05 22:30:23 följande:
    Och om hon skulle byta jobb med mej skulle hon inte jobba som lärare... utan något helt annat.  
    Äh, jag ger upp...
  • Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-05 23:22:51 följande:
    Om det skickar fel signaler att låta en elev gå ifrån en halv lektion för utvecklingssamtal så hoppas jag att ni starkt arbetar för borttagande av fotografering, flourlackning, gymnasieinformation, lucia etc. För att inte tala om körövning, skolidrott och elevrådsarbete.
    Ja...eller hur!?
    Var är alla trådar om "Är det okej att skolfotograferingen sker på lektionstid?" eller "Är det okej att fluortanten kommer på lektionstid?" eller "Är det okej att barnen vaccineras på lektionstid?" etc etc etc

    Att hetsa upp sig för ett utvecklingssamtal på lektionstid i det sammanhanget känns ju väldigt...överilat och lätt hysteriskt... Obestämd
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-06 18:33:28 följande:
    Fast just skoljoggen är väl en aktivitet som är inplanerad redan från början? Det har ju funnits i alla fall i 25 år och vid samma tidpunkt i alla år. Just skoljoggen är sannolikt inte en aktivitet som planerats in från en vecka till en annan. Mej veterligen är det frivilligt för skolorna att delta, så att barnen på en specifik skola gör så är från början ett beslut som skolan tagit. 
    Så det är okej att ta av lektionstid om det är p.g.a. en aktivitet som är inplanerad från början och vid samma tidpunkt varje år?
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-06 19:05:10 följande:
    Jag är inte heller intresserad av hur just dina håltimmar ligger. Jag vet inte vad anledningen är till varför du återkommer till det i inlägg efter inlägg.  Om du kan utnyttja dina håltimmar eller inte, är varken i mitt intresse eller ansvar. 
     
    Jag kan föräklara varför hen "återkommer till det i inlägg efter inlägg". Det är p.g.a. att du själv, i inlägg efter inlägg, efterfrågar möjligheten att använda lektionsfri tid (=håltimmar) till u-samtal...


  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-06 19:12:44 följande:
    Det har jag inte sagt.  Men att eleverna ska delta i just skoljoggen är väl något som läraren eller rektorn bestämt?  
     
    Eh ja...precis samma som gäller med u-samtalen, alltså...
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-06 19:26:50 följande:
     Jo men visst. Det är ju löjligt att som förälder tycka att undervisning är viktigt. 
    Självklart är undervisning viktigt. Det är ju skolans viktigaste uppdrag.
    Men varför är just den halvtimmen som u-samtalet ligger den absolut viktigaste? Varför gnälls det inte när elever går och tar skolfoto, springer skoljogg, går på hälsosamtal etc.?
  • Natulcien
    Natulcien skrev 2013-09-06 19:41:25 följande:
    Självklart är undervisning viktigt. Det är ju skolans viktigaste uppdrag.
    Men varför är just den halvtimmen som u-samtalet ligger den absolut viktigaste? Varför gnälls det inte när elever går och tar skolfoto, springer skoljogg, går på hälsosamtal etc.?
    Kan det vara p.g.a. att när det gäller de andra aktiviteterna så behöver inga föräldrar närvara och därför bryr de sig inte. Men när de behöver närvara och ta ledigt från jobbet då kan de gnälla och klaga...? Bara en tanke som slog mig...
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-06 19:40:31 följande:
     Det var värst vad du bestämmer vad jag tycker!!

    Jag har inte  påstått att ni lärare har en massa hål som ni borde kunna ta samtalen på, det är din tolkning och du som helt appropå igen och igen berättar om hur just ditt schema ser ut.

    Däremot, ni lärare som skriver i tråden säger att ni har 35 timmar arbetplatsförlagd tid i veckan.  Mej veterligen har ingen elev i  grundskolan eller gymnasiet 35 timmar lektionstid i veckan. Om ni är 35 timmar i veckan i skolans lokaler borde det finnas tid antingen före eller efter skoldagens slut då eleverna inte har  lektioner? Eller?  Att ta utvecklingssamtal på håltimmar kan väl vem som helst räkna ut att det inte går att pussla ihop. 

    Men för att reda ut det då. Hur många timmar i veckan är eleverna i skolan? Svara i timmar som i 60 minuter.
     
    Men tiden utöver undervisningstiden är ju en massa håltimmar. Det är ju inte så att man har 5 timmar i ett streck en förmiddag t.ex. Oftast har man lektion på morgonen, och sen eftermiddag och däremellan en massa hål, som totalt utgör t.ex. 17 timmar i veckan. Och eleverna kanske har lektioner 25 timmar i veckan, men har sin lediga tid på andra tider än läraren. Nu tror jag att du har fått detta förklarat för dig minst tio gånger av olika personer...
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-06 19:45:09 följande:
    Till lektionsfri tid räknar jag all arbetsförlagd tid som läraren inte har lektion på. Håltimmar förvisso inkluderade, men inte enbart.
    Läs inlägg #424. Helst 20 gånger.
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-06 19:58:56 följande:
    Japp, ska göra det. Under tiden kan du läsa min fråga i inlägg 413 och svara på den.
    Jag tror inte att det du frågar om står någonstans i skollagen eftersom jag betvivlar att man använder ord som "ok" och "skippa" i lagtexter.
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-06 21:21:09 följande:

    Hade någon bara sagt, att ja jag tycker lektionerna är viktiga men tyvärr är enda möjligheten för mej (oss) att hålla utvecklingssamtalen under lektionstid. Ja då hade jag köpt det.
    Just exakt det har de flesta också skrivit i tråden...

    ...men så börjar tjafset...och ifrågasättandet...; finns verkligen ingen annan tid? håltimmarna då? men all den där undervisningsfria tiden då? men förtroendearbetstiden då? Ja, dina egna inlägg är bra exempel på det.

    Och då är det klart att det utbryter frustration och irritation, och man letar andra (mindre betydelsefulla) argument...och då blir det plötsligt dessa som lyfts fram i rampljuset och hånas.
    Ja, läser du tråden en gång till så kommer du att se det själv.

    ...eller så läser man tråden som fan läser bibeln...
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-06 21:45:05 följande:
    Var i läroplanen eller skollagen eller någon annanstans står det att det är ok för barnen att skippa lektioner för att ha utvecklingssamtal? 
    Nu frågade jag: Var i läroplanen eller skollagen eller någon annanstans står det att det är ok för barnen att skippa lektioner för att ha utvecklingssamtal? 
    Att klippa in en länk är inte svaret på frågan.  
    Jag förstod frågan. Du får hitta svaret själv, om det är så viktigt för dig. Eller så kan du ju leta fram var det står att det inte är okej...
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-06 21:41:10 följande:
    Nej, ingen har skrivit att dom tycker lektionerna är viktiga och att man helst inte vill att barnen ska behöva gå ifrån en lektion. 
    Men herregud, det här börjar likna en fars. Du sitter och diskuterar med lärare, och påpekar att ingen har skrivit att de tycker att lektioner är viktiga...? Skojar du, eller? De är lärare. Att lektioner är viktiga är liksom så självklart att det inte ska behöva uttalas ens. De är ju en lärares levebröd.

    Du tror alltså - på fullt allvar - att du sitter och debatterar med en hel hög människor som anser att deras jobb är oviktigt?

    Med all respekt...men det var nog det dummaste jag har läst i tråden hittills. Finns det ingen som vill debattera seriöst så kan man lika gärna lägga ner...
  • Natulcien
    hammarhajen skrev 2013-09-06 21:47:50 följande:

    Men just utvecklingssamtal är nog det mest "lektionsaktiga" man kan ta sig för om man inte är på lektion, så där har jag inga synpunkter. Utvecklingssamtal handlar ju om att reflektera över det egna lärandet och är kanske ett BÄTTRE lärtillfälle än lektionen man missar, eftersom man har en lärare helt för sig själv och relativt gott om tid att prata om bara den egna kunskapsutvecklingen.
    Exakt så.
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?