Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

gbgumman skrev 2013-09-01 20:48:55 följande:
    Va haha moget. Tack för att du inte jobbar som lärare med det tilltalssättet. Jag är dock utbildad förskollärare fast jag jobbar inte som det. Jag jobbar dagligen i skola och med lärare. Så jag har också god insyn. Jag tycker att det har gnällt rätt mycket både i tråden och andra trådar samt av goda vänner som är lärare.
    Haha = skratt. Det var lite lustigt att du bara bestämde dig för att jag jobbar som lärare utan att ha en susning. Som om man måste vara lärare själv för att förstå deras arbetssituation. Alltså inget större fel på mitt "tilltalssätt".

Ja, det är ju fritt att uppfatta och tolka omvärlden som man vill. Du upplever att det gnälls i tråden, men att du själv inte gnäller. Jag upplever inget gnäll i tråden, men dina inlägg som gnälliga...
  • Natulcien
    gamma skrev 2013-09-01 21:14:40 följande:
    Håller med Nine05. Jag är läkare och får INTE ledigt ett par timmar mitt på dagen för att gå på utvecklingssamtal. Arbetsgivarna har INGEN SKYLDIGHET att ge ledigt för möten i skolan. Detta skall vi sköta på semesterdagar/komplediga dagar/föräldralediga dagar som vi MÅSTE ansöka om 2-3 månader innan (beroende på vad det är för sorts ledighet). Schemat läggs 2 månader innan och det är TIGHT, dvs är någon borta går det inte riktigt ihop, och då någon ofta är sjuk/VAB:ar så tillåts inga sena ändringar av schemat.

VERKLIGHETSFÖRANKRING i skolan är vad som krävs. Jag tar gärna ledigt en hel eller halv dag för samtal BARA JAG VET TRE MÅNADER INNAN VILKEN TID JAG HAR BLIVIT TILLDELAD!!! Alla har inte flexibla på kontor där det är ok att gå ifrån för diverse privata ärenden. 

En läkare som nu skall sätta sig och jobba ett par timmar alldeles oavlönat:) 
    Om jag vore i din sits så skulle jag kontakta läraren redan vid terminsstart och be att få boka en tid för utvecklingssamtal, för lärarna vet redan då vilka dagar som har avsatts för detta. Så då vet du i god tid. Problemet löst.
  • Natulcien
    gbgumman skrev 2013-09-01 21:10:38 följande:
    Jag vet att haha betyder. Gillar inte att du skrev det i ett slags makt syfte. Jag tog för givet att du var lärare och du tog föregivet att jag inte vet något om lärare. Jag jobbar I en skola. Vi är båda vuxna och då skrivet men inte haha som en retsam 7 åring.
    Ja du...allt är relativt. Själv skulle det aldrig falla mig in att skriva "Tack för att du inte jobbar som lärare" till en annan människa, eftersom jag uppfattar det som grovt förolämpande och elakt. Men, men...alla har vi olika referensramar...
  • Natulcien
    cloudberry79 skrev 2013-09-02 22:26:56 följande:
    Jag är ingen jävla ICA-kassörska, jag har ett akademiskt yrke som i huvudsak handlar om undervisning, en liten del är att involvera föräldrarna i skolarbetet. Är de inte intresserade behöver de inte komma, min verksamhet står och faller inte med ovilliga morsor och farsor som inte bryr sig om sina telningar.
  • Natulcien
    gbgumman skrev 2013-09-02 21:58:44 följande:
    Men det är ganska mycket man ska göra som god förälder. De senaste två veckorna har det varit:
    2 föräldramöten (vi har inga barnvakter)
    2 utvecklingssamtal
    2 besök hos talpedagog
    1 tandläkarbök
    1 ögonlökarbesök.
    Var på allt utom föräldramöten var på tider jag behövdes på jobbet. Jag bryr mig om mina barn men det är trist om knappt ska hinna jobba alls.
    Okej...det var intressant. Så nu gnälls det dessutom över föräldramöten som faktiskt är på kvällstid, när de flesta kan...

• Natulcien
    gbgumman skrev 2013-09-03 05:52:19 följande:
    Utmärkt att de ligger på kvällstid. Du tror visst att jag svarar dig det gör jag inte i detta fall. Utan tuffen. Det jag skev av inte att jag inte kan komma ifrån kvällstid. Det jag skrev var att det ät tufft att vara arbetande småbarnsförälder. Det vore kul om det i skolans värld ens fanns den lilla gnutta förståelse. Så fort man inte får ihop det är man en värdelös förälder. De ända det får vara synd om är lärare. De är tydligen de ända som ligga sömnlösa över sina arbetsuppgifter. Jag har just stigit upp efter en natt då jag i vanlig ordning vakna tre för att jag legat och tänkt på hur jag ska få ihop det på jobbet och över mina arbetsuppgifter. Nej jag tjänar inte mer än er. Troligen mindre.
    Ja, det är tufft. Jag är också arbetande småbarnsförälder. Jag vaknar också på nätterna ibland och maler arbetsuppgifter i huvudet. Det är inget unikt. Det är så livet är. Tufft i perioder.
    Det finns massor av förståelse i skolans värld. Men för den skull vill inte lärarna (som själva har barn) jobba gratis på kvällarna. Då går det ju ut över deras barn. Så ömsesidig förståelse hade ju varit önskvärt. Man kan inte bara kräva och kräva, men aldrig ge. Den livsekvationen går inte ihop.
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-03 19:36:53 följande:
    Hur många timmar har ni som är arbetsplatsförlagda per vecka som ni inte har lektion?
    Det kan ju variera.
    När jag jobbade som lärare så pratade man om årsarbetstid, vilken var 1360 timmar. Av detta var knappt hälften, ca 40-45% undervisning. Resten var arbetsplatsförlagd tid.
    Men man kunde själv lägga upp det så att man kanske hade 25 timmar arbetsplatsförlagd tid ett par veckor och sen kanske 45 timmar ett par veckor. Etc.

Utvecklingssamtalen förlades till ett par heldagar per år som var undervisningsfria. Det tycker jag var ett bra upplägg.
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-03 21:04:19 följande:
    Jag tycker inte alls det är acceptabelt att göra som på ts barns skola.  Ta igen det kan förmodligen inte eleverna göra på annat sätt än extra sjävstudier.  
    Men man har ju ett visst antal garanterade undervisningstimmar per år. Och ett antal dagar per år är ju undervisningsfria. Det kan t.ex vara studiedagar eller planeringsdagar eller liknande då. Vi la våra utvecklingssamtal på en sån dag. Eleverna var då lediga, förutom den halvtimme de hade sitt samtal, och lärarna jobbade heldag. Vissa skolor kanske väljer att lägga den här tiden på halvdagar eller kvartsdagar istället, och alltså drabbas egentligen inte undervisningen, utan det ligger med i planeringen.
    Och nu verkar ju TS ha försvunnit, så vi lär väl aldrig få veta om hen missuppfattade det hela eller om det verkligen var u-tid som användes...
  • Natulcien
    Sevillana skrev 2013-09-03 23:37:52 följande:
    Vad gör en typisk lärare under sin förtroendetid? Låter otroligt flummigt att man varken är på arbetsplatsen, kan/får ha utvecklingssamtal eller att chefen inte ens får styra tiden.
    Ojoj, det finns ju massor som behövs göras! Planera lektioner och kurser, rätta och läsa igenom elevarbeten, fortbilda sig, prata med elever och föräldrar som ringer på kvällar och helger.

Alltså sånt som du inte har en tanke på att en lärare gör, troligtvis. Det är därför du tycker att det är "flummigt", för att du saknar kunskapen om det.
  • Natulcien
    MadHatter skrev 2013-09-04 06:36:16 följande:
    Är det egentligen någon som är emot att utvecklingssamtal läggs på dagtid under förutsättning att:
    Eleverna inte missar lagstadgad undervisningstid
    Man får tiderna i god tid
    Det finns möjlighet att välja mellan olika tider (endera genom att man får boka på av läraren utlagda tider eller att man kan byta tid med annan elev)
    Att skolan är flexibel i de (förmodligen mkt få) fall då föräldrarna inte kan komma ifrån dagtid
    ?
    Ja, det verkar ju vara flera här som gnäller över det eftersom de absolut inte kan lämna sitt arbete mellan 8-16...
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?